Edstro Skrevet 18. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2009 (endret) Flott at nokon så mykje som tenkjer på å utdanne seg til lærar. Uansett, eg vil tru at det er veldig vanskeleg både for kontaktlærar og rådgjevar å vurdere deg som person, under dei forhold som er under ein elevsamtale. Når det gjeld arbeidstider til lærarar, så er dei utvilsamt mykje kortare enn arbeidstidene til andre yrker. Eg har heller ikkje snakka med ein einaste VGS-lærar som ikkje er einige i det. Alikvell er det deprimerende å høre slikt. I tilegg til at det ikke skaper noe stor lust til å jobbe mot den 3eren i matten om jeg har tapt som lærer ifølge rådgiver. Som nevnt er mattelæreren veldig villig til å gjøre alt for at jeg skal få dette til. Men jeg må jo vite at jeg tjener på dette, altså at lektor dørene åpner seg for meg. Ellers mister jeg helt motivasjonen. Kontaktlærer som jeg også har nevnt har studert i 7 år og er lektor med opprykk. Når jeg begynte å snakke om å bli lærer, nevnte han ingenting om at jeg ikke hadde passet som det. Noe jeg tror han hadde gjort om han mente det. Han begynte å snakke om studie, fordeler med det og hva du kunne oppnå. Å hvilken vei jeg burde gå og hva fag jeg burde ta osv. Han er også den som kjenner meg best. Han har underviste meg i VG1 og undervise meg nå i VG2. Han kommer også til å undervise meg i VG3. Hvis jeg ikke kan bli lærer, vet jeg ikke hva jeg vill. Det var egentlig derfor jeg ville ha studiekompetanse i utgangspunktet. Endret 18. februar 2009 av eddielie30 Lenke til kommentar
kesse Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 Jeg studerer i dag økonomi, ferdig med bachelor grad i økonomi og adm om et år. Har jeg noen mulighet til å bli lærer i VGS? Lenke til kommentar
nercix Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 Å ha 3 eller betre i Matte er alltid anbefalt, uansett kva du har tenkt å bli. Lenke til kommentar
noob11 Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 Da er det bortkastet. Tenk om hun sender en slik bekymringsmelding når jeg er ferdig utdannet. Så står jeg der uten jobb for alltid? Nei da dropper jeg det, om systemet er så dårlig. Å nei jeg er ikke "glad i små barn". Om hun sender en slik etter du er utdannet så spiller det ingen rolle. Tanken er at slike meldinger skal kunne brukes til å veilede folk som er under utdannelse til å ikke bli lærer, ikke for å få lærere sparket. Men, jeg anser det som ekstremt usannsynlig at hun faktisk tar seg bryet med å sende en sånn. Er villig til å vedde 1000 NOK på at hun ikke gjør det og om hun skulle finne på å gjøre det så er det ingen automatikk i saken. Den må vurderes av folk på utdanningstedet ditt. Så sant argumentet hennes er at du ikke var sosial nok på vgs er jeg villig til å vedde nye 1000 NOK på at de ikke gjør annet enn å fortelle deg at det er kommet en melding og så er det ute av verden. Så, da har du iallefall muligheten til å tjene 2 tusen om ikke annet Lenke til kommentar
Edstro Skrevet 18. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2009 Men det er uansett ikke noe gøy å høre sånt. Lenke til kommentar
noob11 Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 Det er det ikke. Men om du skulle la være å gjøre noe fordi du har møtt ett menneske som sa noe negativt om det du hadde lyst til så tror jeg ikke du kan gjøre noe som helst her i livet. Det er faktisk så enkelt at du finner ut at du har lyst til å bli lærer, så søker du på den utdanningen også ser du om liker det når du kommer inn. Hvis du ikke liker det så bytter du utdanning evt skaffer en jobb som ikke krever høyskole/universitet. Hvis du liker det fortsetter du. Lenke til kommentar
Mademoiselle Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 Flott at nokon så mykje som tenkjer på å utdanne seg til lærar. Uansett, eg vil tru at det er veldig vanskeleg både for kontaktlærar og rådgjevar å vurdere deg som person, under dei forhold som er under ein elevsamtale. Når det gjeld arbeidstider til lærarar, så er dei utvilsamt mykje kortare enn arbeidstidene til andre yrker. Eg har heller ikkje snakka med ein einaste VGS-lærar som ikkje er einige i det. Alikvell er det deprimerende å høre slikt. I tilegg til at det ikke skaper noe stor lust til å jobbe mot den 3eren i matten om jeg har tapt som lærer ifølge rådgiver. Som nevnt er mattelæreren veldig villig til å gjøre alt for at jeg skal få dette til. Men jeg må jo vite at jeg tjener på dette, altså at lektor dørene åpner seg for meg. Ellers mister jeg helt motivasjonen. Det er da mange grunner til å få 3 eller bedre i matte. Kontaktlærer som jeg også har nevnt har studert i 7 år og er lektor med opprykk. Når jeg begynte å snakke om å bli lærer, nevnte han ingenting om at jeg ikke hadde passet som det. Noe jeg tror han hadde gjort om han mente det. Han begynte å snakke om studie, fordeler med det og hva du kunne oppnå. Å hvilken vei jeg burde gå og hva fag jeg burde ta osv. Nå er det heldigvis ikke så mange lærere som sier rett ut hva de mener om elevene. Lenke til kommentar
nercix Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 Nå er det heldigvis ikke så mange lærere som sier rett ut hva de mener om elevene. Blir gjerne bakt inn karakteren (Og i ekstremt stor grad i diverse svadafag). Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 19. februar 2009 Del Skrevet 19. februar 2009 Du som var bekymret ovenfor: Hvorfor skal en klasseforstander\rådgiver sende bekymringsmelding til der du eventuelt jobber etter å ha gått på læreskole? Øh....? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå