Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvor ofte burde man vaske håret?

Fryth

Anbefalte innlegg

Litt usikker på om dette er helt riktig sted å poste, men men.

Som tittelen sier, hvor ofte? Og når merker man "nå må jeg vaske håret mitt"?

Jeg har ekstremt tørt hår, og det blir ikke fett! (Etter to uker, kan det bli kanskje litt..) Kan fint gå en uke uten å vaske håret mitt, ettersom jeg føler det mye mer komfortabelt med mindre tørt hår. Men vasker det gjerne før, ettersom jeg ville følt meg urenslig. Men burde jeg egentlig følt meg urenslig om jeg ikke vasket håret så ofte? Og nei, det lukter ikke drit av det etterhvert heller. Ikke som jeg merker hvertfall :p

Voks/gele osv gir ikke samme følelsen som naturlig hår etter et par dager, derfor er ikke det så bra utvei heller.

Takker for svar! Gjerne fra folk som har tørt hår.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg syns ikke det er noen vits å vaske håret mer en et par ganger i uka (hver tredje dag eller noe) FORDI den naturlige oljen som blir produsert (når håret ser fett ut) på flere måter sparer håret, i følge det jeg har lært. Med vasking av håret mener jeg bruk av såper ol. Du kan vaske med vanlig vann hver dag.

Lenke til kommentar

Funker fint å vaske håret hver dag, bare å finne en voks som passer til håret så det ser bra ut. Når jeg er på jobb (elektriker), så gidder jeg ikke å vokse det og da er det ganske tørt og tynt, men gjør det hvis jeg skal ut og sånn.

Hørt at å vaske håret annenhver dag skal være best, altså skylle og vaske med shampoo annenhver dag når du dusjer om morgenen/kvelden.

Lenke til kommentar
Spørs fra person til person...personelig gjør jeg det 1-2 ganger om dagen..

Å vaske håret hver dag er ikke bra. Jeg selv gjør det annenhver dag, og det fungerer utmerket. : P

Hvorfor er det så dårlig?

Vil vel ikke påstå at det er direkte DÅRLIG, men husk at kroppen vår stammer fra gamledager (veldig gamle dager) hvor det ikke fantes shampoo og den slags. Derfor har kroppen spesialisert seg rimelig bra på å beskytte det som beskyttes kan, deriblant håret. I huden i hodet ligger det vel en del kjertler som produserer en slags olje som skal beskytte hårstråene mot skader og den slags. Bruker du "amphipathic" shampoer, fjerner du denne oljen, og håret blir utsatt for større wear and tear. Det er grunnen. Dette har jeg fra forskjellige lærere, ikke noe jeg har lest selv, men for meg sier det seg litt selv. I might be wrong tho, vennligst gi tilbakemelding hvis aktuelt.

Lenke til kommentar
Vil vel ikke påstå at det er direkte DÅRLIG, men husk at kroppen vår stammer fra gamledager (veldig gamle dager) hvor det ikke fantes shampoo og den slags. Derfor har kroppen spesialisert seg rimelig bra på å beskytte det som beskyttes kan, deriblant håret. I huden i hodet ligger det vel en del kjertler som produserer en slags olje som skal beskytte hårstråene mot skader og den slags. Bruker du "amphipathic" shampoer, fjerner du denne oljen, og håret blir utsatt for større wear and tear. Det er grunnen. Dette har jeg fra forskjellige lærere, ikke noe jeg har lest selv, men for meg sier det seg litt selv. I might be wrong tho, vennligst gi tilbakemelding hvis aktuelt.

Det du skriver høres logisk og korrekt ut. Men, jeg kan ingenting om dette egentlig. Jeg har vasket håret mitt 1-2 ganger om dagen i flere år og det har aldri ført til noen problemer. Bruker Head 'n Shoulders om et har noe å si, da :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...