Gå til innhold

[Løst]Svart/hvitt bilder med Sony A300?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hjeeeeeelp...

Jeg er nybegynner og har akkurat kjøpt mitt første digitale speilrefleks, men klør meg i hodet av den svenske brukerveiledningen. Er det mulig å ta svart/hvitt bilder med dette kameraet?? Og hvordan i all verden gjør jeg det??

Jeg anbefaler deg å ta bildene på helt vanlig måte, for deretter gjøre de svart/hvitt i et etterbehandlingsprogram. Kjenner ikke til Sony, men du fikk sikkert med en CD hvor et slikt bildebehandlingsprogram fulgte med.

Jeg vil også tro at du på Sony-kameraer har en form for etterbehandling i selve kameraet hvis du synes det høres enklere ut.

Her ligger manualen på engelsk om du synes det er mer lettfattelig enn svensk:

http://www.f64.ro/downloads/Manuale/Alpha3...0_350Manual.pdf

Lenke til kommentar

Hei

Du finner sort/hvitt under creative styles; standard, vivid... og B/W. Det virker ok til husbruk men hvis du vil ha bedre kontroll så ta bildene i raw og manipuler hver farge for seg. Les litt om sort/hvitt med film og bruk av filtere.

Mvh

Fiple

Lenke til kommentar
Hjeeeeeelp...

Jeg er nybegynner og har akkurat kjøpt mitt første digitale speilrefleks, men klør meg i hodet av den svenske brukerveiledningen. Er det mulig å ta svart/hvitt bilder med dette kameraet?? Og hvordan i all verden gjør jeg det??

Jeg ser du har fått løst problemet ditt denne gang, en av grunnene til aAlpha-systemet kan anbefales nybegynnere er de desidert beste nybegynnerbøkene på markedet.

Dersom du ikke har noen problemer med å lese engelsk vil jeg anbefale deg å kjøpe Gary Friedmans bok om A300 og A350.

Den kan kjøpes som e-bok $20, i svart-hvit $50 og farge $150.

Eksempelsider finner du her.

Selv kjøpte jeg i sin tid tilsvarende bok til Minolta 5D/7D, og den eneste feilen med boka var at jeg var altfor sen med å kjøpe den.

Lenke til kommentar
Til 150 dollar bør det være den beste :roll:

Man betaler det man føler for. $20 er en svært lav pris å betale for økt forståelse av fotografering direkte koblet opp mot ditt kamera. Jeg tipper han ikke selger mange i farger grunnet prisen. Selv valgte jeg svart/hvit utgaven i sin tid pga prisen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...