Benbels Skrevet 23. januar 2009 Del Skrevet 23. januar 2009 Hei! Jeg har kanskje tenkt til å gå til innkjøp av en greenscreen/bluscreen, så jeg tenkte jeg skulle sjekke ikea sin nettside og der fant jeg denne. Så jeg lurer på om denne kan brukes til bluescreen. Jeg er ikke ute etter ett hel proff resultat men ett helt greit ett Lenke til kommentar
iNeo Skrevet 23. januar 2009 Del Skrevet 23. januar 2009 Alle farger vill jo fungere, og hvis du ikke er ute etter ett "proft" resultat fungerer vell denne ganske bra. Lenke til kommentar
Benbels Skrevet 23. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2009 Alle farger? Den må vel være blå eller grønn? (Har hørt noe om at lime grønn funker dårlig) Lenke til kommentar
iNeo Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 Poenget er jo å ha en farge som er minst mulig brukt i scenen slik at du kan fjerne bakgrunnen med minst mulig problemer. Er ingen ekspert, men dette er det jeg har blitt fortalt. Lenke til kommentar
Kaiz33r Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 Vil den han snakker om, i grønn gjøre susen? Lenke til kommentar
Benbels Skrevet 24. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2009 (endret) Det funker med blå også og jeg synte blå fargen lignet mest på "real bluescreen" enn grønn gjorde på "real greenscreen" Endret 24. januar 2009 av Baby B Lenke til kommentar
nbmofo Skrevet 25. januar 2009 Del Skrevet 25. januar 2009 så lenge du kan isolere bakgrunnsfargen fra resten av scenen så vil alle farger fungere. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 25. januar 2009 Del Skrevet 25. januar 2009 (endret) Kor nøyaktig på fargeskalaen er ein bluescreen eller greenscreen? Det er vanskeleg å luke ut alle blåfarger eller grønnfarger dersom ein brukar mykje screen, så kor langt vekk frå den optimale fargen må ein være for at den ikkje skal bli registrert som screen? Om du har eit fargekart med grønn, vil det gradvis bli mindre eller er det eitt punkt den skifter? Endret 25. januar 2009 av Zeph Lenke til kommentar
E7ite Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 Ehh, Unnskyld Zeph men den skjønte eg ikkje heilt? Me gjorde eit forsøk på løye med å bruke eit opplyst kvitt lerret som bluescreen igår med eit gammelt Dv kamera. Hehe, kan sei resultatet blei deretter. Blei umulig å få skilt han med filma vekk frå bakgrunnen uten at hudtonar forsvant, men var ein grei måte å øve på. Lenke til kommentar
KvitKnekt Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 Det er to ting som er viktig ved å bruke bluescreen eller greenscreen. Det er 1, at du må bruke en farge som ellers blir lite brukt (eller at det er god avstand mellom samme farge slik at du lett og raskt kan maske den ut), og 2, at du lyssetter slik at det er skarpt skille mellom screen'en og forgrunnen (da helst en lampe bak som lyser opp konturen til det foran screen'en) Alt blir sett i forhold til kamera. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 Poenget mitt var om du f.eks. har ein grønnfarge lik fargen midt på det grønne området på dette kartet: Om du då skriv ut det fargekartet og held framfor kamera, vil det bli litt og litt meir effekt av greenscreen frå greenscreenfargen og utover mot andre farger eller er det på eit punkt det koplar inn? Kor nøyaktig klarer kamera å dele det opp? Kor langt vekk frå basefargen må du før du ikkje får greenscreeneffekt lengre. Lenke til kommentar
E7ite Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 (endret) Vel, har du eit kamera av litt kvalitet vil det bli større forskjell på fargane iallefall. Akkurat korleis kamera skiller på det blir vel litt individuelt frå merke. Med kamera eg brukte sist kunne du gå eit stykke frå basefarge og allikevel tok den vekk. I premiere som eg nyttar kan du då skru thin line til f.eks 1 så vil den ta litt grovere og du får meir med i 1 effekt. Men beste er jo å legge inn effekten 2-3 gonger om du vil ha det fint. Mulig eg misforstår litt her. Endret 5. februar 2009 av E7ite Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå