Hawtz Skrevet 23. januar 2009 Del Skrevet 23. januar 2009 (endret) Heisann. Jeg har et nogenlunde merkelig problem med PC-en jeg ikke klarer å løse selv. Jeg har fire monteringsplasser for ram på hovedkortet mitt. Jeg har også 4 minnebrikker, hver på 2gb. Når alle er i, og jeg kjører nyeste memtest får jeg feilmeldinger. Når jeg tar 1 og 1 får jeg ingen feil. Når jeg tar 2 og 2, får jeg ingen feil. Når jeg tar tar 3 stk, hvorav alle er plassert "riktig i følge manualen", frøs memtest på 30%. Når jeg tar 3 stk hvorav den tredje er på feil plass, får jeg feilmeldinger. Hjelp??! :S Grunnen til at jeg kjører memtest er fordi Vista frøs ukontrollerbart på samme måte som memtest frøs under det ene forsøket. Lysene på musen og tastaturet forsvinner, og bildet fryser. Endret 25. januar 2009 av Hawtz Lenke til kommentar
Hawtz Skrevet 25. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2009 Jeg tar en syndig bump i håp om oppmerksomhet. Lenke til kommentar
Duqe Skrevet 25. januar 2009 Del Skrevet 25. januar 2009 Kan det være at en av ram-bankene er defekt? Har du nyeste bios firmware til hovedkortet? Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 25. januar 2009 Del Skrevet 25. januar 2009 Tjenare du, Hvilket type minne er det snakk om da? Kortet ditt, KN8 SLI, støtter opptil 8GB DDR 400 Mhz RAM, Non-ECC. Du sier ikke hvilke minne brikker det er snakk, så maybe you could give us a hint? Lenke til kommentar
Hawtz Skrevet 25. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2009 Kan det være at en av ram-bankene er defekt?Har du nyeste bios firmware til hovedkortet? Det kan jo være det, men personlig får jeg mer inntrykk av at det er hovedkortet. Får som sagt ingen feilmeldinger når jeg tar 1 og 1 brikke på memtest ei heller når jeg tar 2 og 2, men overskrider jeg 2 får jeg errors og tilfeldige "frysninger" på PC-en. Ja, har 611 på BIOS, som er nyeste offisielle. Tjenare du, Hvilket type minne er det snakk om da? Kortet ditt, KN8 SLI, støtter opptil 8GB DDR 400 Mhz RAM, Non-ECC. Du sier ikke hvilke minne brikker det er snakk, så maybe you could give us a hint? Jeg må beklage, HW-listen på profilen min er noget utdatert. Jeg har: - Asus P5Q - Corsair TWIN2X 6400C5DHX LINK - Intel Core 2 Duo E6600 Jeg har 4 minnebrikker av typen. Hver er på 2Gb. Lenke til kommentar
Duqe Skrevet 25. januar 2009 Del Skrevet 25. januar 2009 Kan hende du må øke ramvolten? Måtte dette med mitt hovedkort etter å ha økt fra 2-4 rambrikker. Lenke til kommentar
Hawtz Skrevet 25. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2009 (endret) Jeg kan ikke så mye om akkuruat det. Standard er på 1.8V. Hva bør jeg øke til? Endret 25. januar 2009 av Hawtz Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 25. januar 2009 Del Skrevet 25. januar 2009 8Gb er notorisk for å være litt mer problematisk enn feks 4Gb, men du kan fort få det til. Det er nok viktig å sjekke i bios at minnet kjører på riktig volt, bruk Delete som regel ved oppstart av pcen for å komme inn og bla deg frem til mulighetene for å stille inn minnet. Det kan også være lurt å sjekke at Trfc er høy nok, dette hjalp meg veldig : http://www.ocztechnologyforum.com/forum/sh...ead.php?t=36964 Lenke til kommentar
Hawtz Skrevet 25. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2009 (endret) Skal sjekke ut linken din. Og som standard, er alt på auto ved minneinnstillinger. Så på linken, og satt den verdien som var nevnt opp til 55. Skal kjøre memtest igjen nå.' Hvordane er det med volten nå? Tar det noe skade hvis jeg cranker den opp litt mer enn standard? I så fall, hva er et trygt tall? Endret 25. januar 2009 av Hawtz Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 25. januar 2009 Del Skrevet 25. januar 2009 Trygge verdier på volt er som regel fra 1.8 til 2.0 uten problemer, noen produsenter har spesifisert brikkene sine for å greie høye verdier uten å bryte garantien men dette må du sjekke med minnet ditt. Som regel så går det greit opp mot 2.1V Lenke til kommentar
Duqe Skrevet 25. januar 2009 Del Skrevet 25. januar 2009 Hadde mine 2 på 1.9v, men etter jeg fikk 2 til så måtte jeg øke til 2.05 for at det skal være stabilt. Lenke til kommentar
Hawtz Skrevet 25. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2009 (endret) Trygge verdier på volt er som regel fra 1.8 til 2.0 uten problemer, noen produsenter har spesifisert brikkene sine for å greie høye verdier uten å bryte garantien men dette må du sjekke med minnet ditt. Som regel så går det greit opp mot 2.1V Jeg prøvde med memtest hvor tRFC var på 55, men fikk error. Så da tok jeg likegodt og tok tRFC på fullt som var 100 et eller annet, og cranket volten opp til 1,98V. So far, ingen feilmeldinger, men jeg er bare 15% på vei, så vi får se UPDATE: Nei, der frøs det igjen, gitt.. Jeg prøver igjen med 2,1V og 105 på tRFC Endret 25. januar 2009 av Hawtz Lenke til kommentar
Hawtz Skrevet 25. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2009 Overnevnte funket heller ikke. Nå prøver jeg ca 80 på tRFC og 2V. Hva kan jeg konkludere med hvis jeg prøver veldig mange forskjellige variabler og alle stryker med? Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 25. januar 2009 Del Skrevet 25. januar 2009 (endret) Er verdt å prøve å oppgradere bios også. Sørg for å gjøre dette med 1 brikke i mens det er stabilt. Du kan fortsatt ikke utelukke at det er feil på minnet da hovedkort kan være sære, om du har muligheten sjekk i en annen pc. Edit : I og med at minnet ikke har feil når du kjører en og en brikke så (regner med du tok en ordentlig memtest på enkeltbrikkene) så peker det nok mer i retning av hk og bios. Endret 25. januar 2009 av Malvado Lenke til kommentar
Hawtz Skrevet 25. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2009 Er verdt å prøve å oppgradere bios også.Sørg for å gjøre dette med 1 brikke i mens det er stabilt. Du kan fortsatt ikke utelukke at det er feil på minnet da hovedkort kan være sære, om du har muligheten sjekk i en annen pc. Edit : I og med at minnet ikke har feil når du kjører en og en brikke så (regner med du tok en ordentlig memtest på enkeltbrikkene) så peker det nok mer i retning av hk og bios. Har som sagt nyeste versjon, men kan prøve å flashe det med bare én brikke i. Tok en ordentlig memtest på enkeltbrikkene, ja. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 25. januar 2009 Del Skrevet 25. januar 2009 Stemmer det at hovedkortet ditt er : ABIT KN8-Sli ? Hvis det er Nvidia Chipsett så er det nok desverre der mye av problemene dine ligger og da ser det ut som du trenger eksperthjelp desverre da man må fininstille brikkene og det er ikke sikkert dette i det hele tatt hjelper eller. Skulle gjerne ha hjulpet videre, men jeg må gi opp når det er snakk om Nvidia Chipsett. Lenke til kommentar
Hawtz Skrevet 25. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2009 Hvis du hadde sett litt lengre oppe i tråden istedet for på profilen min, ville du sett at jeg har et Asus P5Q, resten av maskinvaren er listet lengre oppe. Så jeg har et Intel chipset. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 25. januar 2009 Del Skrevet 25. januar 2009 (endret) Hvis du hadde sett litt lengre oppe i tråden istedet for på profilen min, ville du sett at jeg har et Asus P5Q, resten av maskinvaren er listet lengre oppe. Så jeg har et Intel chipset. Sånn går det når man skummleser de overnevnte poster, denne falt meg faktisk hus forbi. Nei, synnes absolutt at problemet ditt er merkverdig. Andre innspill som kanskje kan ha noe å si for deg kan være å øke volt til NB og SB et hakk eller to og se om det kan hjelpe. Er litt usikker på hva disse kalles under asus biosen. På mitt Gigabyte hk heter det i alle fall MCH og FSB overvoltage Control. Disse minnebrikkene er spesifisert for 1.8V standard og utifra et par tester jeg har lest så bør du ikke øke volt over 1.9 på disse da de ikke er glade i høy volt tydeligvis. Endret 25. januar 2009 av Malvado Lenke til kommentar
Hawtz Skrevet 25. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2009 Jeg skal prøve det når jeg har tid i morgen. Det siste jeg har gjort er e å forandre volten på minnet til 2.1V, volten på CPU til 0.9V, tRFC til 80 og minnefrekvensen til litt mer enn standard. Gjorde det utifra noen tråder jeg fant på Asus sine supportsider. Er faktisk på 70% på memtest nå uten at det har klikket eller jeg har fått errors. Før jeg gjorde dette flashet jeg nyeste bios med bare én minnebrikke i hk-et. Lenke til kommentar
Hawtz Skrevet 26. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2009 Hei igjen. Etter å ha gjort de endringene som er nevnt ovenfor, funket det faktisk. PC-en stod på i nesten 8 timer uten at den frøs eller fikk en error på memtesten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå