Gå til innhold

Hvilke muligheter finnes for meg?

Khaffner

Anbefalte innlegg

Nå går jeg i VG2 og lurer på hvilke muligheter jeg har med tanke på utdanning, jobb osv.

Hvis alt går som det skal går jeg ut av VGS med generell studiekompetanse pluss følgende fag:

- Matematikk R1

- Fysikk 1+2

- Informasjonsteknologi 1+2

- Teknologi og Forskning X

- Tysk nivå 2 i VG1 og VG2 klasse pluss muligens privatist i tysk nivå 3

- Breddeidrett

Jeg tipper jeg får et snitt på 4.5 + realfagspoeng. (3 poeng?)

Slik jeg har forstått det kommer jeg ikke inn i militæret pga utenlandsk statsborgerskap.

Jeg ønsker såklart en utdannelse innen noe jeg liker, så det må bli et eller annet innen

- Data

- Elektronikk

- Mekanikk

Jeg ser for meg en jobb der jeg kan planlegge og skru rundt på roboter, pc'er og andre elektroniske saker.

Jeg vil helst ikke sitte foran en pc hele dagen, men ca 50:50 pc og praktisk arbeid.

Kan hende jeg legger til / endrer noe info, er ikke helt konsentrert nå.

Hva slags utdanning og jobb kan passe for meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er jeg ikke helt sikker, men regner med at om du vil jobbe med data, gjerne skru litt osv, så kanskje du kan studere mot å bli dataingeniør? Veit ikke helt selv hvilke områder dette dekker, men jeg vil tro det dekker arbeid med data ganske greit?

Det er vel ikke akkurat så mye å se etter om du søker etter å skru og jobbe litt med roboter her i Norge, da må du vel enten se litt på de større landene innenfor de områdene. Asia: Japan og Sør-Korea (om jeg ikke bommer helt på den siste der), og Amerika: USA er vel de største landene innenfor disse områdene.

Fant denne siden da jeg søkte på Robot produskjon på google.

http://www.kawasakirobotics.com/

Les litt der, og om dette er noe du kunne tenke deg å jobbe med, så kan du jo kanskje ta kontakt med de som driver det, for å høre hvilke kvalifikasjoner man trenger for slikt arbeid.

Lenke til kommentar
Gjør det noe at jeg ikke tar R2? Jeg er passe flink i matte, men R2 klarer jeg aldri.

Finnes det teknologiske studier som ikke krever så mye matte?

Jeg vet ikke om teknologiske studier krever så mye matte, men mener at kirurgistudier er av de få studiene som krever R2. Og det er jo ikke det du skal studere, så da tenker jeg at det går greit.

Men å prøv å google etter noe info om dette. Jeg kan tenke meg at kanskje StatoilHydro er en aktuell bedrift innen den type "forskning" i Norge, så du kan jo sende dem en e-post!

Lenke til kommentar

Ser slik ut, ettersom dette er de spesielle kravene:

Matematikk R1 eller Matematikk (S1+S2) og enten

Matematikk (R1+R2) eller

Fysikk (1+2) eller

Kjemi (1+2) eller

Biologi (1+2) eller

Informasjonsteknologi (1+2) eller

Geofag (1+2) eller

Teknologi og forskningslære (1+2)

Om det passer for deg kan bare du bestemme, men utifra hva du ønsker å jobbe med, så tror jeg at det vil passe for deg. Det som er mulig, hvis du vil "bli best", så er det mulighet for sjekke muligheter for å fullføre bachelor i utlandet:)

Endret av Zolex-
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...