Gå til innhold

Digitalisere gamle opptak på liten kasett som passar i vhs. Kva løysing er billegast og god nok?

Anbefalte innlegg

Hei.

Skal få digitalisert nokre gamle videoar som er tatt opp på slike små kasettar ein har i videokamera som ein stappar inn i ein videokasett for å spele av.

Kameraet er nok ikkje å oppdrive lenger.

Har verken videospelar eller inngang på skjermkortet på datamaskina.

Korleis kan eg få gjort dette på ein billegast måte?

Eg ser for meg at uansett kva må eg ha tak i ein vhs-spelar. Dette får eg nok billeg på clas ohlson eller liknande. Så må eg få dette inn på datamaskina. Ser at det finnast fleire pinnacleprodukt som skal gjere dette. Kva er den beste og forsåvidt rimelegaste ordninga som kan fungere?

Her er nokre av dei produkta eg har funne:

Pinnacle Dazzle video creator

Pinnacle Studio Movieboard

Pinnacle Studio MovieboxPinnacle PCTV 110i

Det eg er ute etter er billegaste måten å få desse opptaka inn på datamaskina.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Du trenger en digitaliseringsenhet som du linker til. Alternativet er om du kan låne et DV-videokamera med både inn og ut funksjon på, et slikt camera kan erstatte digitaliseringskortet.

Neste steg er et redigeringsprogram, bruker selv Studio 12, men ser menge her liker best Sony. Dette har jeg ikke testet.

Når du har dette på plass, er du klar for å lagre VHS-kassetter på din disk, redigere disse og brenne ut DVD.

mvh

Knut

Lenke til kommentar

En annen enkel måte er om du har en dvd-opptaker med harddisc. Da kan du bare ta opp fra VHS til dvd-opptakeren, bruke opptakerens enkle klippemuligheter, og brenne på DVD. Hvis du senere gidder, kan du putte dvd-en i pc-en, og redigere vob-filene på dvd-en og brenne en ny dvd. :)

Lenke til kommentar

Det finnes også kombinerte VHS og DVD spillere så du kan kopiere direkte fra VHS kassetten til DVD. Bare pass på at DVD-delen også har opptaksfunksjon. Denne DVD'en kan du da også importere på datamaskinen om du ønsker. Sikkert noen som har noe sånt slengende som de vil bli kvitt. Sjekk qxl.no, finn.no, ebay.com (pass på at du kjøper PAL-versjonen, ikke NTSC som er det amerikanske tv-systemet), ebay.co.uk, ebay.de, tradera.se eller lignende sider.

Ellers finnes det kombinerte VHS og mini-DV spillere så du kan kopiere fra VHS til mini-DV, men disse tror jeg er dyre.

Endret av Super8
Lenke til kommentar

Jeg ville gått for Moviebox med Studio 12, da får du et redigeringsprogram også. Kjøpte selv denne pakken da Studio 8 var tema.. Har oppdradert til Studio 12 og den fungerer veldig bra. En VHS-spiller kan du vel få lånt av familie/venner?

mvh

Knut

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...