Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Erfaringer med NAV

Gjest fortvilet

Anbefalte innlegg

Gjest fortvilet

Her er min erfaring med NAV og litt om hvordan IT bransjen ser ut for min del. Jeg har ikke noe spørsmål selv om noen har noen nyttige råd så vil jeg gjerne høre dem.

Her er min historie min NAV og aetat før det var NAV. I 2002 var jeg ferdig utdannet Master i IT, og flyttet hjem til Østlandsområdet fra der jeg studerte. Men det var ingen jobb å få. Kanskje ikke så rart, med alt det som skjedde. Jeg gikk til aetat, for å i det minste få utsatt studielånet. Det var jo ikke noe annen hjelp å få der. Inn til jeg i 2003 kom på et jobbsøkerkurs i Oslo. Noe jeg tror at var resultatet at en bekjent av familien ordnet det slik, uten at jeg er sikker på det. Så i månedskiftet april/mai 2003 en gang fikk jeg jobb som stipendiat i Trondheim. Da hadde jeg sendt ut mer enn 120 søknader. Jeg hadde oversikten men det ble for deprimerende å oppdatere den. Jeg var i den tiden på 2 intervjuer der et var en IT jobb jeg ikke var så veldig interessert i og det andre var noe på Byggmaker eller noe tilsvarende, som var etter at jeg fikk tilbudet om stipendiat stillingen.

Jeg ville gjerne ha programmert under stipendiat tiden, men oppgaven var så teoretisk at det bel veldig lite programmering gjort. Jeg hadde jo ikke tid til å gjøre noe ved siden av siden stipendiat var full jobb å litt til. Vel i 2007 fant jeg ut at jeg ikke ble ferdig med noen doktorgrad. Den sommeren hadde stipendiatet gått ut og jeg forsøkte å skrive videre men fant ut at jeg ikke kom noe lenger i løpet av sommeren.

Så var det å få seg jobb igjen. Jeg var på noen intervjuer høsten 2007, mest i Trondheim, men fikk ingen jobbtilbud. Tiden gikk og litt ut på 2008 ble jeg spurt av NAV om en sommerjobb som var i Trondheim fengsel. Noe som overhode var noe som ville passe meg. Eneste positive var at jeg nå fikk dagpenger, noe jeg ikke fikk i 2002/2003, jeg hadde noen møter med NAV uten noe resultat. Jeg foresatte å sende søknader og kom på intervjuer også et par på Østlandet, men ingen jobb. Det jeg tror er en del av problemet er at jeg har lite erfaring med programmering etter studiene. Jeg tror en programmeringsjobb er noe av det som kan passe meg veldig bra. Jeg har tenkt på å komme igang, men det er mye vanskeligere å starte med noe alene enn når en har en oppgave en skal gjøre i forbindelse med studier og slikt.

Sommeren 2008 startet jeg med noe som startet litt underlig. Her jeg bor drev vi med å pusse opp blokka utvendig og det var til tider utrolig mye bråk i forbindelse med dette. Så jeg begynte å sykle bort til en kamerat som også ikke jobber. Jeg fikk meg sykkelcomputer og det ble stadig mer sykling. Jeg har aldri drevet med trening utenom slik jeg måtte da jeg gikk på skolen for mange år siden. Jeg kjøpte meg ny sykkel på sensommeren og da vinteren kom skaffet jeg meg piggdekk. Nå har jeg vel målt det til over 250mil siden jeg startet.

Men jobb vel det var like vanskelig å få med ikke et pip fra NAV. Jeg har noen ideer for ting jeg kan gjøre som kan føre til at jeg vil tjene penger. Problemet slik som jeg ser det er at de i beste fall vil være som en hobby som en får litt penger. Det er også tvilsomt om inntektene vil overstige utgifter som vil komme, ikke med en gang men etter en stund. Nå har jeg blitt deprimert. Jeg skal til NAV til uka og har en legetime som er langt ute i februar. Denne må jeg få flyttet.

Situasjonen har selvsagt gjort meg ganske fortvilet. Jeg vet jeg ikke har helt oppdaterte kunnskaper, men vet at jeg kan lære ting fort. Jeg har gode karakterer fra studiene (noe man må ha for å bli stipendiat). Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, forhåpentligvis kommer det noe ut fra NAV

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...