Gå til innhold

HJELP! Trenger trenings pogram+ Burde jeg begynne med proteinpulver (13)

Anbefalte innlegg

Heei :D

Jeg er 13 år og veier 46kg og er 160cm.

Jeg lurte på om jeg skal begynne med proteinpulver eller er det lurt? er det farlig hvis man bare er 13? :ermm:

Jeg trenger et treningspogram og har lyst på litt six pac når sommer'n kommer + Jeg har lyst til og få bort litt fett på brystet, har trent i 3 uker ca. :p

Spiser sunt og har et greit kosthold. :thumbup:

Klarer 10 pushups (biceps)

20 situps

14 vanlige pushups

og har tatt 3*12 men vekter biceps.

Vil trene bryst mage armer :)

Takk for alle tips ;)

Endret av Xviking
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

godt råd: hold deg langt unna alt av slikt kosttilskudd som proteinshake og slikt tull... ikke bare er det dyrt, men mange opplever også at man blir mer irritabel, ukonsentrerte og slikt... og om du skulle begynne så husk at om du ikke trener nok men tar proteiner legger du på deg...

ville bare anbefalt å spise litt sunt og kjøre reputasjons øvinger... sjekk også militærets 12 ukers plan... den er helt kurant :thumbup:

ligger vel et sted ute på hjemmesidene demmes...

Lenke til kommentar

Litt uenig med at posten over her. Kosttilskudd og proteintilskudd gjør deg på ingen måte irritabel og lignende. Dette er noe man får kjøpt på helsekosten, og er helt uten bivirkninger eller lignende.

På en annen side syns jeg det er alt for tidlig å begynne med tilskudd i din alder. Vekter bør du også vente med til kroppen har fått uviklet seg mer.. Det er normalt å begynne med det i 16-17 års alderen.

Uansett så tror jeg det er bra for deg å ta pushups, situps og kanskje litt kondisjonstrening siden du vil fjerne litt fett. Jeg har egentlig ikke noen spesielt gode tips for deg innen trening ellers, men et sted må man jo begynne. Jeg syns du skal fortsette med pushups og situps og evt. manualer tilpasset deg for trening av biceps. Men en annen god metode for å trene biceps er pullups (holder med undergrep på en stang og løfter seg opp). Med pullups trener du også ryggen.

Endret av Phase
Lenke til kommentar
godt råd: hold deg langt unna alt av slikt kosttilskudd som proteinshake og slikt tull... ikke bare er det dyrt, men mange opplever også at man blir mer irritabel, ukonsentrerte og slikt... og om du skulle begynne så husk at om du ikke trener nok men tar proteiner legger du på deg...

Herregud, så mye tull har jeg ikke lest på lenge :/ Hold deg unna kjøtt og proteinrik mat, det er bare tull og dyrt. Spis kun brød, for da blir du ikke mer irritabel, ukonsentrert og slikt. Er det noe man legger på seg lettest av så er det hvertfall ikke protein.

Til trådstarter, om du har et godt kosthold med nok proteiner (2-3gram per kg kroppsvekt) så behøver du ikke proteinpulver.

Lenke til kommentar

Trenger noe treningspogram kan noen hjelpe meg litt..

Vil trene bryst mage armer. omtrent 3 dager.

Jeg går på innebandy på onsdag, torsdag svømmer jeg og tar jeg en ekstra dag når jeg føler for det søndag hvis jeg ikke er sliten trener styrke etter hver trening untatt på torsdag.. så trenger et pogram og følge

Takk for alle svar :thumbup:

Lenke til kommentar

20 situps

14 vanlige pushups

Vil trene bryst mage armer

Ikke helt sikker på hva du mener med "10 pushups (biceps)". Pushups trener bryst og triceps, det er ekstremt godt gjort uansett teknikk å trene biceps med pushups. :)

"og har tatt 3*12 men vekter biceps." Igjen usikker på hva du mener. Enkleste måten å gjøre tyngre pushups på er å ha ekstra vekt på ryggen, gjerne i form av en ryggsekk med noe i.

Som de andre her sier så ville jeg holdt meg unna vektløfting til du er i alle fall 16.

Proteinpulver er protein i pulverform, det er ikke noe skummelt eller farlig med det.

Virker som det viktigste for deg er å se bra ut og i såfall ville jeg bare fortsatt med det du allerede gjør og slengt inn et par kardiorunder i uka. Kardio kan være jogging, sykling, langrenn, hva som helst egentlig. Kardioen og resten av treningen din vil fjerne fettet på kroppen og brystet og samtidlig vise frem sixpacken din.

Nå som det er vinter er det bare å finne frem langrennskiene og sette igang. Du får trent hele kroppen på langrenn.

Lenke til kommentar

20 situps

14 vanlige pushups

Vil trene bryst mage armer

Ikke helt sikker på hva du mener med "10 pushups (biceps)". Pushups trener bryst og triceps, det er ekstremt godt gjort uansett teknikk å trene biceps med pushups. :)

"og har tatt 3*12 men vekter biceps." Igjen usikker på hva du mener. Enkleste måten å gjøre tyngre pushups på er å ha ekstra vekt på ryggen, gjerne i form av en ryggsekk med noe i.

Som de andre her sier så ville jeg holdt meg unna vektløfting til du er i alle fall 16.

Proteinpulver er protein i pulverform, det er ikke noe skummelt eller farlig med det.

Virker som det viktigste for deg er å se bra ut og i såfall ville jeg bare fortsatt med det du allerede gjør og slengt inn et par kardiorunder i uka. Kardio kan være jogging, sykling, langrenn, hva som helst egentlig. Kardioen og resten av treningen din vil fjerne fettet på kroppen og brystet og samtidlig vise frem sixpacken din.

Nå som det er vinter er det bare å finne frem langrennskiene og sette igang. Du får trent hele kroppen på langrenn.

Jeg mente 10 pushups (triseps) og Med vekter biceps

Endret av Xviking
Lenke til kommentar

proteinpulver er ikke farlig, men spør du meg er det ikke vits å begynne med det nå. Prøv heller å spis mye egg(eggekoker til 100kr på ica), spør foreldre om de ikke kan lage litt kjøtt og slikt til middag. Tunfisk er også rikt på protein.

Ville ventet til jeg ble noen år eldre før jeg begynte med styrketrening, men hvis du er instilt på å begynne nå, få noen som har peiling til å vise deg hvordan du gjør ting, slik du ikke skader deg selv.

Noen øvelser du kan gjøre hjemme;

Biceps curl

triceps press ( ligge på en sofa/gulvet med armen rett i lufta også tar du den øvre delen av armen ned mot kassen din. Overarma rett i lufta, også dytte du underarma opp)

Sit ups/crunches

Push ups, gjerne med mer vekt på ryggen

Pullups(evnt. lettere måte(link) ... trenger ikke holde en stang, men f.eks. bordplate)

Utfall med manualer i hånden

Sitte inntil en vegg med beina i 90*

Skulder press aka. militærpress med manualer

Benkpress med manualer

En arms roing med manual

Finnes mange øvelser :p

Lenke til kommentar

Proteinpulver er egentlig bare tull, men det gjør deg IKKE irritabel og mindre konsentrert. MEn med et helt normalt kosthold med mye kjøtt(kylling er meget rikt på proteiner)/fisk og grønnsaker får du i deg mer enn nok.

Med hensyn til styrketrening, så ville jeg ventet til du er 15-a6 år og mer utvokst. Ellers kan du pådra deg skader i epifyseskivene, siden knoklene dine ikke er ferdig utvilklet. Det er her all veksten av knokler i lengderetning foregår, og en del som har begynt med styrketrening i ung alder sliter med dette.

Men,om du vil trene, så må du først vurdere hva slags styrke du vil ha, eller om du trener for maksimal muskelvekst. Anbefaler deg uansett å begynne på litt grunnleggende øvelser med relativt lav belastning i begynelsen.

Lenke til kommentar

Useriøst å si at proteinpulver er bare tull. Dette avhenger av utallige faktorer. For ikke å si hvor mye et "normalt" kosthold varierer fra person til person og familie til familie. Dessuten er "mye" kjøtt veldig dyrt for de fleste.

Jeg veier 100kg og trener 5-6 ganger i uka. Basert på forskjellige kilder bør jeg ha i meg 1-3g protein per kilo kroppsvekt om dagen.

Til og med 100g om dagen krever litt innsats å få til. For ikke å snakke om 200-300g dersom jeg ønsker å få i meg så mye.

Proteinpulver er en billig, grei og tidsbesparende måte å få inn 1-2 ekstra proteinmåltid om dagen på og er langt i fra tull. Jeg tar mye heller en shake enn å kjøpe og tilbrede en stor porsjon mat.

Lenke til kommentar
Du er veier 46 kg, og snakker om å slanke brystet :nei: 46 er for lite, legg på deg. Regner med at du blir 14 år gammel dette året også? ''En 14 år gammel gutt på 46 KG''? Hvordan høres det ut i dine ører?

Nei, nei, nei jeg blir snart 13 jeg er født i 1996 :) men er det lurt og vente med pushups og situps ? Skader det i den alderen jeg er i? :dontgetit:

Lenke til kommentar

Hei.

DU trenger nok ikke proteinpulver. Med et normalt kosthold får du nok dekket ditt daglie behov av proteiner.

Men og si at proteinpulver fører til irritasjon osv er noe helt nytt for meg. Jeg tar ofte en proteinshake ilag med mange målltider for og være sikker på og få nok protein. (har regnet på det) og jeg trener 4-6 ganger i uka. Det er en mye billigere og mye raskere måte og få nok proteiner.

Men OT, du trenger nok ikke proteinpulver. Egg er f.eks. en god kilde til proteiner.

Push ups, pull ups og sitt ups er fine øvelser.

Med manualer kan du følge mange forskjellige programmer.

Jeg tror ikke du får de helt store skadene av og løfte litt med manualer. Faren ligger mer vis du begynner og løfte for tungt. En god regel synes jeg er at du skal kunne stoppe opp i øvelsen hele veien og greie og holde manualen i ro uten at den synker.

Jeg vet ikke helt om regler på forumet men jeg legger ved en link.

Det er det treningsprogrammet jeg brukte når jeg var på din alder.

På denne siden finner du også mange øvelser som du både kan se filmer og bilder av, godt forklart er de og. Det står mye om kosthold, restutisjon osv der også.

Jeg regner med du ikke har vært så mye bortig styrketrening så det kan være en grei sak og starte med "Beginning workoutplan" og jobbe deg opp mot neste trinn.

Link:Treningsprogram (Nybehynner.)

Link: Treningsprogram. ("Viderekommen")

Det er enda et hardere treningsprogram der og da.

Jeg tror så lenge du ikke løfter for mye og heller bruker lette manualer er det ikke så store farer med og trene litt styrke.

Endret av Ole-ThInK
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...