AtleBer Skrevet 23. januar 2009 Del Skrevet 23. januar 2009 (endret) Hey, har nå litt penger å rutte med, og tenke jeg skulle få meg en ny TV. Tenker å bruke noe rundt 5-6 tusen kroner sammenlagt med frakt vis jeg trenger det. Har jobbet hardt for pengene så vil gjerne ha så mye TV for penga som mulig, og det virker som utrolig mange har god peil på tv, som jeg håper kan komme meg til gode. Her er litt av hva jeg leter etter: - Jeg ser mye film på pc, så vil gjerne ha en TV som gir god bildekvalitet når jeg kobler opp med en TV. Min PC skjerms oppløsning er på 1400x900 vis det har noe å si. - Høytaleren på TV er ikke noe jeg vil bare ekstra mye for, siden jeg har eget høytaler system til PC som jeg kommer til å bruke. - TV'en kan være så stor som mulig. Aller minst 32 tommers. - Vil selvfølgelig ha så god kvalitet som mulig, og vis skjermen er over 37 tommer velger jeg bildekvalitet framfor Tv størsle. - Bor i oslo, med tanke på frakt. - Trenger ikke nødvendigvis kjøpe Tv fra nett, kan også gå å kjøpe den fra en butikk som ligger i oslo. Kan tenke meg det blir litt billigere da uten frakt? så et siste spørsmål. Vis jeg skal koble TV'en til PC'en, hvordan kabel bør jeg bruke da? PC kabel fra pc til pc inngang på TV'en, eller PC kabel fra pc'en til HDMI kabel til TV'en? Takk for alle svar! Endret 23. januar 2009 av AtleBer Lenke til kommentar
vesleengen Skrevet 23. januar 2009 Del Skrevet 23. januar 2009 noen forslag: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=347582 http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...lid=107919' fraktpris fra nett varierer veldig... alt fra 150kr levert på dør, til 5-600kr... pcen sin oppløsning har ingen ting å si på oppløsningen du vil få på tven... kobling av pc til tv er som oftest enten gjennom hdmi kabel eller vga kabel Lenke til kommentar
AtleBer Skrevet 23. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2009 noen forslag: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=347582 http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...lid=107919' fraktpris fra nett varierer veldig... alt fra 150kr levert på dør, til 5-600kr... pcen sin oppløsning har ingen ting å si på oppløsningen du vil få på tven... kobling av pc til tv er som oftest enten gjennom hdmi kabel eller vga kabel Den linken til netshop førte meg rett i til hoved siden deres. Det jeg egentlig lurer på er hva som gir best bilde, HDMI kabel eller vga kabel? blir det, det samme? Lenke til kommentar
Jo Are Skrevet 23. januar 2009 Del Skrevet 23. januar 2009 noen forslag: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=347582 http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...lid=107919' fraktpris fra nett varierer veldig... alt fra 150kr levert på dør, til 5-600kr... pcen sin oppløsning har ingen ting å si på oppløsningen du vil få på tven... kobling av pc til tv er som oftest enten gjennom hdmi kabel eller vga kabel Den linken til netshop førte meg rett i til hoved siden deres. Det jeg egentlig lurer på er hva som gir best bilde, HDMI kabel eller vga kabel? blir det, det samme? HDMI gir best bilde. HDMI er digital, mens VGA er analog. Lenke til kommentar
AtleBer Skrevet 23. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2009 Ok. Jeg ser litt på den fra komplett. stusset på at det er plasma skjerm, har hørt at LCD er best for PC oppkobling? Lenke til kommentar
AtleBer Skrevet 23. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2009 http://www.netonnet.no/?iid=123648&utm...n=prisguide_sep Så på denne, den virker veldig billig og bra. Er det et lurt valg? Lenke til kommentar
Christoffero89 Skrevet 23. januar 2009 Del Skrevet 23. januar 2009 (endret) Ok. Jeg ser litt på den fra komplett. stusset på at det er plasma skjerm, har hørt at LCD er best for PC oppkobling? Bruker du hdmi funker det fjell det;) Grunnen til du har hørt lcd er best der er pga innbrenningsfaren mange tror plasma har. Plasma kan brenne bilde fast med et statisk bilde i VELDIG mange timer i strekk. enkel regel: Skal du surfe og gjøre desktop arbeid skal du kjøpe lcd Skal du se film, spille så funker plasma og lcd greit;) Plasma er dessuten filmkongen;) px80 er veldig god plasma;). edit: Skal du ha lcd som er god i den prisklassen bør du gå ned til 32". plasma er best i denne prisklassen i større størrelse. jo større skjermene er på lcd i samme prisklasse så får du mindre valutta for pengene;) Den tven du linket til er nok ikke så bra. lcd i den prisklassen er sjeldent gode. fullhd trengs hovedsaklig ikke da det er så liten forskjell. Invister heller i en god hd klar med gode bildemotorer en en dårlig full hd med dårlig motorer. bildemotorne har MYE mer å si en hd klar eller full hd! Endret 23. januar 2009 av chriso89 Lenke til kommentar
AtleBer Skrevet 24. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2009 Ok. Jeg ser litt på den fra komplett. stusset på at det er plasma skjerm, har hørt at LCD er best for PC oppkobling? Bruker du hdmi funker det fjell det;) Grunnen til du har hørt lcd er best der er pga innbrenningsfaren mange tror plasma har. Plasma kan brenne bilde fast med et statisk bilde i VELDIG mange timer i strekk. enkel regel: Skal du surfe og gjøre desktop arbeid skal du kjøpe lcd Skal du se film, spille så funker plasma og lcd greit;) Plasma er dessuten filmkongen;) px80 er veldig god plasma;). edit: Skal du ha lcd som er god i den prisklassen bør du gå ned til 32". plasma er best i denne prisklassen i større størrelse. jo større skjermene er på lcd i samme prisklasse så får du mindre valutta for pengene;) Den tven du linket til er nok ikke så bra. lcd i den prisklassen er sjeldent gode. fullhd trengs hovedsaklig ikke da det er så liten forskjell. Invister heller i en god hd klar med gode bildemotorer en en dårlig full hd med dårlig motorer. bildemotorne har MYE mer å si en hd klar eller full hd! Høres bra ut. Tror jeg går får den fra komplett jeg. googla litt rundt og står mye bra om den. Men har hørt at plasma kan bli ødelagt vis den står skeivt osv? Lenke til kommentar
Christoffero89 Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 (endret) Sant, plasma skal stå riktig. når den ligger kan panelet knekke, hvis den er på høykant under transport kan phosporen flytte seg som vil gi dårligere bilde. de fleste seriøse firmaer et hvordan de skal fraktes:) Hvis du får tven feil vei så få det dokumentert av de som leverer den;) Dette er beste tven i denne prisklassen uten tvil;), bare husk å ikke bruke den som pcskjerm til surfing og slikt. film, spill går greit:) edit: Går det ikke med plasma for deg har du 14 dagers angrerett på nett;). tror du blir fornøyd, det ble jeg:) http://www.avforums.com/forums/7519097-post1018.html Endret 24. januar 2009 av chriso89 Lenke til kommentar
AtleBer Skrevet 24. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2009 Og, nå trenger jeg litt hjelp med priser til kabler. Leste om noen som hadde et problem med Dvi>HDMI kabler. Problemet deres var at de ikke fikk lyd, til og med da de plugge headsett i minijack'en. Og hvor mye er det verdt å betale for en Dvi>HDMI? eller Dvi>VGA? kabelen må være noe rundt 3-2 meter. Lenke til kommentar
Christoffero89 Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 DVI har ikke lyd. man må ha seperat lydkabel;) holder med kabel mellom 200-400 kr;) Lenke til kommentar
AtleBer Skrevet 24. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2009 DVI har ikke lyd. man må ha seperat lydkabel;) holder med kabel mellom 200-400 kr;) Ja, skjønner at Dvi ikke har lyd, men det må man med den HDMI kabelen også. Det jeg egentlig spør om er: kan man få problemer med lyd vis man kobler DVi>HDMI? Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 (endret) Det finnes skjermkort som sender lyd gjennom DVI og. Korleis du kan løyse ein sånn sak er avhengig av type skjermkort og type TV. Enkelte TV-apparater kan ikkje ta inn bilete på ein HDMI-inngang og samtidig ta inn lyd på ein RCA-inngang. Har TV-en VGA finnes det normalt ein 3,5mm jack-inngang for å ta inn lyden. Om du brukar VGA-, DVI- eller HDMI-inngang på TV-en betyr ikkje stort i forhold til biletet, alt fungerer bra. Overgang frå DVI til VGA finnes, men det forutsetter at DVI-utgangen er av typen som kan sende ut analoge signaler. Endret 24. januar 2009 av Zeph Lenke til kommentar
AtleBer Skrevet 24. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2009 men vil jo ikke trenger å koble noe som helst lyd til TV'en siden jeg har høytalere til pc'en? Jeg bruker egentlig Tv'en som en andre pc skjerm. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 Sånn ja, okey, då er det ikkje noko problem. Enkelte skjermkort meiner eg ikkje kan sende lyd ut andre vegar når HDMI blir brukt, men har du DVI går det fint. Lenke til kommentar
Christoffero89 Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 Er det ikke greit med god lyd på filmen? husk at plasmaen ikke er god som pcmonitor til skrivearbeid, nettsurfing hele dagen. men knall til spill og film Lenke til kommentar
AtleBer Skrevet 24. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2009 (endret) Er det ikke greit med god lyd på filmen? husk at plasmaen ikke er god som pcmonitor til skrivearbeid, nettsurfing hele dagen. men knall til spill og film jo akkurat. Skal kun bruke TV'en til film. Så jeg bruker pc'en som "mediasenter" for å si det sånn. Lyd og bilde kommer fra pc'en Endret 24. januar 2009 av AtleBer Lenke til kommentar
Christoffero89 Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 blir knall det da:) Lenke til kommentar
AtleBer Skrevet 24. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2009 blir knall det da:) ja, kan bli bra det. Er litt små redd for at noe skal gå galt. kompisen min kobla pc'en sin til Tv og det ble bare helt dritt. Kvaliteten på på bilde så ut som når du filmer en pc skjerm. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 Då har han feil TV eller gjort noko feil. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå