Bear^ Skrevet 23. januar 2009 Del Skrevet 23. januar 2009 Forsøker nå som et ledd av studie og ønsket jobb å lære meg engelsk og engelsk grammatikk. For det meste har jeg klart å lese og forstå det aller meste men har et par ting jeg ikke helt skjønner på. Sak 1, eiendom og bruk der. Vet at man bruker 's på slutten, men stusser litt på regler når ordet ender på "S". Trodde først det var slik at om det var snakk om flertall, som da ender med S, så kuttet man ut 's og skrev kun ' på slutten men fikk ikke dette til å rime, i Eddings bokserie "Belgariad" så jeg flere plasser at han brukte 's selv der det var flertall. Samt her om dagen hvor jeg leste gjennom historien rundt Warcraft der det sto "Arthas' sword "Frostmourne"". Andre plasser har jeg lest variasjonen "Arthas's sword "Frostmourne"". Hvordan er reglene rundt nettopp dette? Får det ikke helt til å stemme. Sak 2, may og might. Er dette samme ord med samme betydning? Eller er det 2 forskjellige ord brukt i helt forskjellige sammenheng? Om så, hvordan er reglemanget rundt dette? Lenke til kommentar
Poolvos Skrevet 23. januar 2009 Del Skrevet 23. januar 2009 (endret) Det heter Arthas'. Du har rett, det legges ikke til noe s på slutten av ord som allerede slutter på den bokstaven. Det er en av de vanligste skrivefeil i det engelske språket, derfor ser du de to variasjonene. Men det er bare den ene, som er riktig! May og might har helt lik betydning, bare at may i visse sammenhenger er mer formelt. Du kan egentlig si at i alle tilfeller hvor det brukes might, kan man også si may, men ikke omvendt - altså hvis man tar turen til Buckingham Palace eller noe, vil man kanskje heller bruke may. Men her er det heller ikke mye som skiller de to ordene. Men nå sitter jeg og tenker at jeg ikke burde gadd med denne her paragrafen, så liten forskjellen er... Engelsk er morsmålet mitt, forresten. Endret 23. januar 2009 av Poolvos Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 24. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2009 (endret) Så du kan altså bruke might og may om en ann uten at dette har noe betydning annet enn formaliteten? Og om jeg skjønner det rett har det altså ingen ting med flertall eller entall når det kommer til 's endingen, om ordet slutter på s legger man kun til '? Og mens jeg nå er i det masete humøret, who og whom, forskjellen og bruk der er? E1: Takk for svar forøvrig Endret 24. januar 2009 av Bear^ Lenke til kommentar
Jethrotulling Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 Du skal bruke whom når det står i objektsform. I love my girlfriend, whom I met in Birmingham. It was my girfriend who met me in Birmingham. Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 24. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2009 Kom over en artikkel rundt nettopp who og whom og stusser derfor litt: In both spoken and most written language, who is often used in place of whom, even as an object, although some prescriptivists regard such usage as incorrect. In US English, the use of whom is characteristic of a formal style and is often considered stilted in informal conversation. Usage of whom is more common in UK English, particularly after a preposition (with whom, from whom etc). Whom is an object pronoun, while who is both a subject and object pronoun. One would never use whom as the subject of a verb though who is commonly used as an object. One method to use to determine correctness of who vs. whom is to rephrase the sentence to eliminate who or whom in favor of he, him, she, her, they or them. If you would have used he, she, or they, in place of the word, then who is the correct word; if you would have used him, her, or them, then either who or whom is correct. The exception is when it is the object of a fronted prepositional phrase in a question or relative clause, in which case whom is almost always used (e.g., With whom (not who) did you go?). Tolker jeg det rett hvis jeg sier at "who" er en mer "allsidig" form mens "whom" er en mer formel form? Og at de da kan brukes om en ann med visse untak? Jeg er innstilt på å skjønne denne grammatikken så spørsmål kommer uansett Lenke til kommentar
Lolla Palooza Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 Det heter Arthas'. Du har rett, det legges ikke til noe s på slutten av ord som allerede slutter på den bokstaven. Det er en av de vanligste skrivefeil i det engelske språket, derfor ser du de to variasjonene. Men det er bare den ene, som er riktig! Det er faktisk korrekt å skrive Jones's, Burns's, Charles's, men jeg vet at det er delte meninger om hvorvidt det er nødvendig. Det er uansett ikke feil - selv om det muligens så smått begynner å bli en litt konservativ form. Lenke til kommentar
Poolvos Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 (endret) Det heter Arthas'. Du har rett, det legges ikke til noe s på slutten av ord som allerede slutter på den bokstaven. Det er en av de vanligste skrivefeil i det engelske språket, derfor ser du de to variasjonene. Men det er bare den ene, som er riktig! Det er faktisk korrekt å skrive Jones's, Burns's, Charles's, men jeg vet at det er delte meninger om hvorvidt det er nødvendig. Det er uansett ikke feil - selv om det muligens så smått begynner å bli en litt konservativ form. Javel? Må da innrømme at jeg sånn som mange andre altid har slitt litegrann med akkurat dette, men Jones's ser bare feil ut. Jethrotulling har rett ang. who og whom. Whom høres riktignok mer formelt ut i mange tilfeller. De fleste vil for eksempel si "who can I talk to," selv om "whom can I talk to" er riktig. Endret 24. januar 2009 av Poolvos Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 May er presens, might er preteritum. Men de brukes om hverandre, akkurat som vi bruker bør og burde. Meg har lært at Arthas's er feil, man skal kun legge til apostrof på ord og navn som slutter på s, z eller x, akkurat som i norsk. Dette gjelder også for flertall. The boy's car (guttens bil) The boys' car (guttenes bil) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå