Gå til innhold

Kamera og kuldegrader

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tåler kameraet og være ute i kuldegrader ? Ser det dugger i linsen etter jeg har vært ute, vil jo ikke ødelegget det nyanskaffede kameraet :)

Kameraet tåler en del minusgrader - men batteriet mister raskt sin effekt.

Et triks er å ha kameraet i en lufttett plastpose når du tar det med inn og la det avklimatisere seg for å forhindre kondens. Fåt du fukt som ikke forsvinner kan du ta ut batteriet og la kameraet stå i stekovnen på en 50'C med døra åpen i noen timer. Snus ofte =)

Lenke til kommentar
Fåt du fukt som ikke forsvinner kan du ta ut batteriet og la kameraet stå i stekovnen på en 50'C med døra åpen i noen timer. Snus ofte =)

Hadde aldri utsatt kameraet mitt for noe sånt! :love::roll:

MVH

pcpcpc

Brukte dette på kompaktkameraet til dama som hadde fått veltet en del stearinlys over seg i løpet av en fest.

Satte stekeovnen på 50 grader og snudde kameraet med objektivet ned.

Funket som gull bortsett fra at noen plastdeler ble litt deformert, men kameraet fungerer enda etter et halvt år :)

Lenke til kommentar
Tåler kameraet og være ute i kuldegrader ? Ser det dugger i linsen etter jeg har vært ute, vil jo ikke ødelegget det nyanskaffede kameraet :)

Jeg har en del erfaring med kameraer i kaldt vær, f.eks på skiturer på Grønland og aktisk Kanada. Dersom vi ser bort fra at evt. mekaniske deler (linsebevergelse etc) kan fryse, er det to problemer.

Kondens når du bringer et kaldt kamera inn i varmen, f. eks inn i et telt. Trikset her er å a) ikke ta med kameratet inn eller b) pakke det inn i tett plast ute i kulda, og ikke pakke det opp inne før det har nådd inne-temperatur. (et par timer). Her enbefales plaspose med "Zip-lock". Husk at kondensen sannsynligvis også vil legge seg inn i apparatet, og kan ødelegge f.eks kontakter. Alternativet er jo vanntett undervannskamera.

Spenningen på batteriet går ned sammen med temperaturen. Her er trikset å ta ut batteriet, og holde det varmt i lomma eller votten mellom fotosesjonene. Du vil se at et batteri som ser ut til å være helt "flatt" i kulda blir helt fint så lenge det er litt varmt.

Lykke til

Lenke til kommentar
Tåler kameraet og være ute i kuldegrader ? Ser det dugger i linsen etter jeg har vært ute, vil jo ikke ødelegget det nyanskaffede kameraet

Problemet ditt er ikke kulda, men oppvarming i fuktigere luft når du kommer inn igjen.

Det kan du avhjelpe ved å pakke kameraet inn i plast før du går inn.

edit - se innlegget over!

Endret av arela
Lenke til kommentar

Kjøp noen hundre gram med silica gel fordelt i små poser på eBay, og oppbevar dem lufttett. Stapp inn i batterirom, filmrom eller i en lufttett pose sammen med kameraet ved behov.

Edit: Det å ta ut batteriet er viktig i seg selv.

Endret av a_aa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...