Ordinær Skrevet 23. januar 2009 Del Skrevet 23. januar 2009 Flere som så denne? Akkurat i det jeg skulle legge meg, natt til fredag (23.) dultet jeg borti en besynderlig film på tv3. Kvaliteten var tilårskommen, og fargene bleke. Jeg så engelsktalende menn, men med russisk aksent. Alle gikk i uniformer med røde stjerner, men jeg kunne ikke helt plassere dem. Plutselig så jeg Stalin, i hvert fall en meget god gjengivelse av Stalin, og jeg ble sittende. Hovedkarakteren, Ivan Sanchin driver prosjektøren i Kremlins kinosal, og viser filmruller for Stalin og hans indre krets. Sanchin er en barmhjertig, selvoppofrende, godtroende russer, med et nærmest religiøst forhold til Stalin. Filmen begynner på tredvetallet, følger årene gjennom krigen, til Stalins død på femtitallet. Handling dreier seg først og fremst ikke om Kremlin eller krigen, men om Ivans grenseløse naivitet i møte med tyranni og ondskap, hans kone, som blir et offer for systemet, og hennes forhold til den jødiske nabojenta, hvis foreldre rammes av NKVDs utrenskninger. Sjelden ser jeg filmer som rører ved meg slik som denne. Den er grenseløst nedslående og ubehagelig, men absolutt ikke pretensiøs. Da rulleteksten tilslutt kom, følte jeg meg oppriktig deprimert. Jeg har gått i hele dag og tenkt på fire veldig minneverdige scener. Det lages så mange filmer om nazistene og Holocaust, men Stalinregimets forbrytelser ser man lite til, og derfor var dette veldig interessant. Den tillitsfulle Ivan spilles troverdig men absurd av Tom Hulce (Mozart, Amadeus), Bob Hoskins gjør en god prestasjon som Stalins slakter, Beria. Sjelden er det filmer som anskueliggjører ondskap på en så rystende måte som dette. Jeg har gjort en del research i dag, og innholdet er faktisk skummelt trofast mot faktiske begivenheter i Sovjetunionen. Fremstillingen av Stalin-epoken kan føles noe stilisert, men likevel mer realistisk enn noe annet jeg har sett. Jeg er nå på jakt etter dvd-en. Anbefaler filmen på det sterkeste! Imdb om filmen Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 Dette vil jeg gjerne se, si fra hvis du finner den til en grei pris på nettet. Lenke til kommentar
Ordinær Skrevet 24. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2009 Det skal jeg helt klart gjøre Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå