Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst]Feil under oppstart av windows - Finner ikke systemfiler, og får ikke reformatert

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har bruker Windows.

For en stund siden byttet jeg fra Windows firewall og AVG til Comodo(firewall only) og Avira antivir.

Med scanning. Både med AVG før jeg sletta dette, og etterpå med Avira antivir, og Spybot Search & Destroy.

Intet funnet.

Men etter et par dager etter instalasjonen spillte jeg World of warcraft, men plutselig stanset det meste av prosesser. PC'en tok ikke lenger imot input, men skjermbildet oppdaterte seg.

Pc'en lagde noen merkelige lyder nedenfra også. Kunne høres ut som om det var harddisken eller noe i den dur, for det var ikke pipelyder, det hørtes ut som om noe butta imot not på nytt og på nytt.

(Jeg hadde ikke noe i DVD-spillern).

Jeg restarta maskinen, og det samme problemet oppstod igjen. Denne gang ved windows-oppstarten hvor man kan logge inn. Jeg slo PC'en helt av, venta litt, og slo den på igjen, og problemet var løst.

Trodde jeg da.

Nå skjedde det igjen. Jeg skrudde av PC'en, og forsøkte å skru den på igjen.

Nå ville ikke windows starte. Jeg fikk en beskjed om at SYSTEM - fila i windows mangla.

Jeg prøvde å starte repareringsmodus fra CD'en, som startet fint.

Men når jeg prøvde å vise innholdet på disken ble maskinen utrolig treig, før den endelig klarte å vise teksten: "Innhold på C:\" eller noe i den dur, og ikke noe mer.

Jeg prøvde å reinstallere hele Windows fra windows-CD'en.

Jeg begynnte å formatere disken, men formateringen bare stod på 0%, også etter 10minutter.

(Og jeg har bare sånn ca 200GB).

Prøvde så å starte Knoppix(GNU/Linux som starter fra CD og kjører på RAM).

Den begynnte å boote, men også den feilet.

Det siste den klarte å gjøre korrekt var

"Firewire found, managed by udev"

Og her bare hang den seg:

"Starting udev hot-plug hardware detection..."

Nå har den stått sånn i 50 minutter.

Så...jeg tipper det er en feil på hardware her et sted, eventuellt et veldig finurlig virus.

Noen tips, eller teorier, folkens?

Endret av Drogin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har prøvd å flytte S-ATA kontakt på hovedkortet(Det hadde 4 stykker).

Men har harddisken har bare 1 plass til dette om jeg så riktig, så ikke flere alterativer å prøve der.

Har forøvrig bare 1 S-ATA kabel...men det er vel neppe den som er problemet..?

Det løste forøvrig ikke problemet.

Skal jeg prøve å nappe ut RAM-brikkene også, eller er det ikke disse som er problemet her?

(Ifølge feilmeldingene jeg har fått er det jo disken, men en vet jo aldri)

Lenke til kommentar

Nei, kan ikke si det.

Som sagt, det eneste problemet som jeg mistenker kan være relatert til dette er at PC'en plutselig fryser, og at det kommer en "Klikkelyd" fra PC'en. Det kunne høres ut som om lyden kom fra fremsiden av PC'en...altså der hvor Disken ligger. Hørtes ut som om et eller annet inne i disken klikka og slo mot noe eller noe i den dur. Aner ikke akuratt hva som laget lyden, men den hørtes mekanisk ut.(ikke noen pipelyd altså).

Lenke til kommentar

Jeg ville ha prøvd å bytte harddisk, det er jo fort gjort å prøve en annen. Bare for å se om det er det som er problemet.

EDIT

Leste tråden din en gang til, og så du har skrevet at den ikke booter med live cd heller. Det skal den vel egentlig gjøre uansett skulle jeg tro, :hmm: om harddisken er gåen. (vist den er det)

Endret av jaar_t
Lenke til kommentar

Jeg klarer å slette partisjonene på harddisken, men ikke vise noe innhold eller reformatere.

Etter at jeg sletta partiasjonene på harddisken fungerte det å boote fra live CD, så live CD'en klikka nok litt når den forøkte å snakke med en harddisk som bare er halvveis tilstede.

Jeg er veldig sikker på at jeg fant problemet mitt på wikipedia:

"Click of DEATH:"

http://en.wikipedia.org/wiki/Click_of_death

On a hard disk system, the click of death refers to a similar phenomenon, generally a read/write error during a seek. The hard disk has a hard error (hardware failure that cannot be undone by rebooting) or servomechanism failure, the head actuator will buzz and click as the drive tries to recalibrate. In most cases, the defect is due to physical abuse or a manufacturing error.

Det skulle forklare klikke-lyden jeg hørte, og hvorfor harddisken ikke lenger funker.

http://datacent.com/datarecovery/hdd/western_digital

Usually this is a sign of damaged or crashed heads and it means the drive needs to be opened in a class 100 clean room environment in order to replace head stack assembly.
Endret av Drogin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...