>Jonas< Skrevet 23. januar 2009 Del Skrevet 23. januar 2009 (endret) Jeg vurderer å kjøpe noe fra et svensk firma. Varen inkludert svensk moms og frakt kommer på under 1000 kr. Det jeg lurer på da er om de kan selge meg varen uten svensk moms, ettersom jeg må betale norsk moms siden varen koster over 200 kr? Eller må de selge meg varen med svensk moms så jeg må betale dobbelt opp for så å få krevet tilbake den svenske momsen etter en del (unødvendig) papirarbeid? Jeg sendte mail til den aktuelle butikken og spurte om de sendte varene til utlandet uten svensk moms. Personen som svarte var ikke helt sikker på dette med moms, men mente at de kunne selge meg varen uten svensk moms siden jeg må betale norsk moms på den. Varen det er snakk om er fritatt for toll. Endret 23. januar 2009 av >Jonas< Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 23. januar 2009 Del Skrevet 23. januar 2009 Det vil bli trukket fra svensk moms, og lagt til norsk moms. Har vært slik i alle utenlandske nettbutikker jeg har handlet i at når jeg velger Norge som land, blir momsen i det gjeldende landet fratrukket. Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 23. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2009 Så da kan de i utgangspunktet selge meg varen uten svensk moms, for enkelthetens skyld? Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 Det som er normalt, ja. Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 24. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2009 Okey. Får jeg da en regning tilsendt med den norske momsen? Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 (endret) De fleste utenlandske nettbutikker trekker ikke fra momsen i eget land. Når varen kommer inn i Norge vil du få en rening på 25% mva + tollbehandlingsgebyr (enten 99 eller 199 kr. avhengig av summen på varen) og evt. toll hvis varen er tollpliktig. EDIT: Hvis varen fraktes med DHL, UPS eller liknende får du faktura i etterkant. Hvis den sendes som normal post må du betale avgiftene før du får pakken utlevert. Endret 24. januar 2009 av datating Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 25. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2009 Hvordan får man igjen momsen hvis man først har betalt utenlandsk moms? Uansett så sa butikken at de kunne selge meg varen uten svensk moms, så det bør vel gå bra det? Varen(e) kommer ikke på mer enn maks 800 SEK inkl moms + 250 SEK i frakt, som foregår med DHL, så hva blir tollbehandlingsgebyret da? Det er ikke noen tollavgift på det jeg tenker å kjøpe. Er det slik at det bare er noen varer som blir plukketut som man må betale toll av? Jeg har fått inntrykk av at mange som handler fra utlandet ofte slipper unna betaling av moms. Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 25. januar 2009 Del Skrevet 25. januar 2009 Mva slipper man kun å betale hvis avsender merker varen med for liten verdi eller en vare blir oversett (det siste er sjeldent tilfelle). Hvis butikken trekker fra momsen er jo saken grei for din del. DHL vil sende deg en regning i etterkant med en regning på 300-400 kr. vil jeg tro. (husker ikke akkurat gebyret de tar, men 25% på 1050 SEK er ca. 235 NOK) Toll er noe man blant annet betaler på klær. Det er satt faste priser på ulike varegrupper. Hva tenker du å handle? Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 25. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2009 (endret) Tenker på å handle noen ekstralys fra NBB.se. Mest sannsynlig kommer jeg til å handle for 695 (maks 795) SEK. Så på sidene til Tollverket at bildeler var fritatt for toll. Angående regningen fra DHL, de har da lagt på norsk moms etter at verdien på varen er regnet om fra svensk til norsk valuta, samt tar de et fortollingsgebyr? Noen som veit sånn ca hvor mye det ligger på? Jeg klarte ikke å finne så mye nyttig informasjon på DHL sine hjemmesider. Endret 25. januar 2009 av >Jonas< Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 25. januar 2009 Del Skrevet 25. januar 2009 Etter å ha googlet litt ligger selve fortollingsgebyret på rundt 110 kr. ser det ut som. I tillegg hender det at de har belastet kunden ca. 450 kr. ekstra for jobben de har gjort. Om dette er standard vet jeg ikke, men jeg ville sjekket dette med kundesenteret til DHL før jeg bestilte. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå