newsflash Skrevet 23. januar 2009 Del Skrevet 23. januar 2009 (endret) Heisan! Er nå virkerlig sugen på å oppgradere PC-en min som begynner å dra på årene (AMD 939 3700+, 2gb ram). Operativsystem blir Ubuntu eller en annen linux-distro. Bruksområde vil bli koding i diverse språk + bilde og videoredigering. Har satt opp denne handlevognen. Prisen kommer i andre rekke, men hadde regnet med rundt 6-7k. Noen som har erfaring med denne hardwaren i linux? Burde jeg bytte noe? -Øyvind Endret 24. januar 2009 av oifind Lenke til kommentar
newsflash Skrevet 25. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2009 Tilater meg en liten bump. Ingen som har samme oppsett og kan si om det fungerer bra, evt hvordan det er med linuxstøtte? Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 25. januar 2009 Del Skrevet 25. januar 2009 Har ikke noen erfaring med delene, men bare så det er sagt: Linux (Ubuntu) er ikke spes bra på videoredigering. Finnes få slike programmer til Linux. Lenke til kommentar
newsflash Skrevet 25. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2009 Nåja, Cinelerra er vel ikke så værst. Får se litt, har en mac også så kan jo bruke den til det. Evt. om jeg velger å dualboote. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 25. januar 2009 Del Skrevet 25. januar 2009 Du bør vurdere om du trenger et såpass high-end grafikkort dersom du ikke skal spille noe særlig. Lenke til kommentar
newsflash Skrevet 25. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2009 Bilde og videoredigering krever jo litt av GPU. Ser at jeg muligens bør vurdere et Nvidia kort da Cinelerra ser ut til å fungere best med de. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 25. januar 2009 Del Skrevet 25. januar 2009 Bilde og videoredigering krever jo litt av GPU. Jaha, på hvilken måte? Meg bevisst blir ikke noen betydelige deler av denne prosessen håndtert av GPU, ihvertfall ikke på GNU/Linux. Lenke til kommentar
newsflash Skrevet 25. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2009 Vel, Gimp større ikke noen form for GPU-rendering - enda, men Cinelerra støtter GPU-akselerert rendering gjennom OpenGL Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå