tilstad Skrevet 14. april 2003 Del Skrevet 14. april 2003 Annlegget skal doble som stereo + surround til dvd. Har disse høttalerne: http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...1&GrpID=10&s=pl (Planen er å utvide med en dedikert sub etterhvert.) Og har tittet på denne forsterkeren: http://www.hifiklubben.no/show.php?folder=...product=avr1403 Eventuelt denne: http://www.hifiklubben.no/show.php?folder=...product=avr1603 Budsjettet er egentlig 3000,- så den siste er jo litt over grensen. Har selv ingen erfaring med Denon, eller noen annen forsterker overhodet, men registrerer jo at det merket får endel skryt. Nå har jeg en bekjent som påstår at man må regne med reparasjoner jevnlig etter noen år. Ihvartfall har han vært nødt til å reparere sin Denon en rekke ganger. Så da blir jeg jo litt skeptisk. Er det slik? At Denon har litt dårlig holdbarhet? Nå er det sånn at jeg har mer eller mindre null peiling innenfor hifi feltet, men tenkte å unngå noen fallgruber ved å ikke velge billigmerker. Men jeg kjenner ikke til så mange flere merker..hehe..ikke nettbutikker som selger sånt heller, som er billige i tillegg. Det at an forsterker skal kunne spille dvd-audio, kreves det noe spesielt av den da? Blir det et problem å få brukt bassene i fronthøyttalerne + sub? Kreves det noe spesielt av en forsterker for å få til det? Lenke til kommentar
mandela Skrevet 14. april 2003 Del Skrevet 14. april 2003 kanskje du bør endre overskriften fra "forsterker" til "receiver" Lenke til kommentar
tilstad Skrevet 14. april 2003 Forfatter Del Skrevet 14. april 2003 Har det noe å si? Er ikke begge deler en forsterker da, evt minus radio i den ene? For min del må det ikke nødvendigvis være med radio, det primære er forsterkeren. Lenke til kommentar
cremaster Skrevet 14. april 2003 Del Skrevet 14. april 2003 Har selv Denon 1603 og er meget godt fornøyd. Du kan godt kjøpe 1403 men vil ikke få like mye "punch" fra høytalerene. Anbefaler uansett å handle fra hifiklubben, du får mye for pengene der og de er veldig flinke på kundeservice. Fordelen med Denon er at du får realistisk Watt. Billig produsentene velger målinger basert på utgangen til en eller to høyttalere, ikke til alle fem samtidig. Ble sikkert mye skryt dette, men jeg er veldig fornøyd med både reciver og butikk. Denon 1403 kan også spille DVD Audio, dette er kun avhengig av DVD spilleren din. Denon 1403 og 1603 gir 5.1 kanals lyd, altså fem høytalere pluss subwoofer. Skal du ha 6.1 kanaler Denon 1803, 7.1 kanaler er ikke verdt den stive prisen. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 14. april 2003 Del Skrevet 14. april 2003 Denon burde være et godt kjøp. Hadde en Denon forsterker i over 10 år uten noen problemer. Oppgraderte nylig til en 1803 og er veldig fornøyd. Dersom du er fremtidsrettet kan det være lurt å skaffe en 6.1 forsterker, men det kan jo bli vanskelig med tanke på budsjettet. Akkurat nå er det ikke mange 6.1 DVD'er ute men de har begynt å komme. Lenke til kommentar
tilstad Skrevet 14. april 2003 Forfatter Del Skrevet 14. april 2003 Ja jeg leste litt om den 6.1 løsningen og ser jo at det kan bli noe bedre enn 5.1 Men nå tror jeg nok likevel musikk avspillings egenskapene er viktigere enn å ha det aller ypperste innen hjemmekino. Ser at hifiklubben ikke har så mange andre merker, ihvertfall ikke i samme prisklasse, er det noen andre merker dere ville anbefalt? Evt noe med noe mer watt? 100w per kanal hadde vært optimalt. Men hvordan blir det egentlig med bassene i fronthøyttalerne. Blir de kuttet ut av et delefilter i recieveren, eller vil de spille fullt ut? Tenker da siden dette jo er en 5.1 forsterker... Det lydsporet man da har her (til sub'en) det får man vel egentlig ikke inn i bassene i fronthøyttaleren? Får man egentlig noe bass i dem med dvd i det hele tatt? Ser forøvrig at den 1403 modellen ikke har fjernkontroll. Da 1603 har det + noe mer effekt + endel småfinesser blir vel egentlig den det eneste alternativet av disse. Nå skulle jeg bare hatt noe ifra noen andre leverandører og sammenlignet med.... Vet jo at Pioneer har en hel masse, men har bare dårlige erfariger med eldre pioneer utstyr.. Lenke til kommentar
cremaster Skrevet 15. april 2003 Del Skrevet 15. april 2003 Når du ikke har subwoofer går bassen til de andre høytalerne ja. Har du subwoofer kobles den til en egen kanal fra forsterkeren, og de laveste frekvensene blir da spillt av på suben. Med mindre du har veldig watt sultne høytalere til 8-10 tusen per par, holder 70 watt (1603) i lange baner. Annet merke jeg kan anbefale er NAD, de er veldig flinke til å gi best mulig lyd for pengene, men du får gjerne noen færre finesser med disse. Av andre kvalitets merker i budsjettklassen kan også nevnes harman/kardon og Yamaha. Lenke til kommentar
Endre Skrevet 15. april 2003 Del Skrevet 15. april 2003 Vil anvefale Sony STR-DB780. Denne koster vanligvis ca. 4000, men Serviceavdelingen har den på tilbud til 3300, og har sett den til 3000 på Rolfs eleer noe sånt for en tid siden. Denne skal gi 5x100 watt, men det er DIN, i RMS blir det vel 80 watt kanskje. Du skal ikke se deg blind på watt, men denne recieveren er nok endel kraftigere enn både AVR 1403 og 1603. Den veier 12,5 kg tror jeg, ganske mye for en så billig surroundreciever (et tegn på kvalitet). Den er i QS-serien, produktene i QS-serien er av god kvalitet, sammanelignet med de aller billigste Sony-produktene. Ellers så har vel Hificenter-kjeden tilbud på utgående Marantz-recievere. H/K og Yamaha er bra merker, men du må vel noe opp i pris, ihvertfall hvis du skal ha bra med kraft også. Tviler på at noen annen reciever i prisklassen gir mer for pengene enn Sony'en, hvis du ikke finner et bra tilbud. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå