Gå til innhold

Blir kameraet slitt?

Anbefalte innlegg

Har et Canon S2 IS som fungerer helt som det skal teknisk sett. Har tatt ca 20.000 eksponeringer med det, og synes etterhvert jeg kjenner kameraet litt. Men det som overrasker meg at jeg synes bildene oftere blir uskarpe. Da det var nytt var alt strålende flott, men nå blir resultatet ofte litt "dvaskt" og ikke så crispy som det blir med dSLR.

Jeg er uansett på vei videre og har nok nytt kamera om noen få mnd, men ble likevel litt nysgjerrig på om andre har samme erfaring.

Spørsmålet er:

Blir kameraet slitt? Tar det dårligere bilder, og i tilfelle: hvorfor det?

Eller er det jeg som får høyere standard for ting og stiller høyere krav til resultatet? (Tror egentlig ikke det, synes fortsatt de første 10.000 bildene holder et jevnt høyere nivå)

Eller har jeg blitt en dårligere fotograf?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Eller har jeg blitt en dårligere fotograf?

Det kan jo ikke utelukkes... ;)

Jeg husker vi hadde noen runder om dette på forumet for noen år siden, og så vidt jeg husker, så var det enighet om at bildebrikker svekkes over tid, og at dette har sammenheng med hvor mye de eksponeres for lys. Bildebrikken i et kompaktkamera utsettes naturlig nok for lys svært mye mer enn i en speilrefleks, så det er vel ikke helt utenkelig (men temmelig usannsynlig!)

Andre årsaker kan jo være at du har fått optikken ørlitegrann ut av stilling - en kompakt har svært høy pikseltetthet, så det skal nok lite til før det syns på bildene.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Jeg husker vi hadde noen runder om dette på forumet for noen år siden, og så vidt jeg husker, så var det enighet om at bildebrikker svekkes over tid, og at dette har sammenheng med hvor mye de eksponeres for lys.

Er dette enda en fotomyte eller fakta som kan dokumenteres ?

Lenke til kommentar
Jeg husker vi hadde noen runder om dette på forumet for noen år siden, og så vidt jeg husker, så var det enighet om at bildebrikker svekkes over tid, og at dette har sammenheng med hvor mye de eksponeres for lys.

Er dette enda en fotomyte eller fakta som kan dokumenteres ?

Først så må jeg jo minne om at jeg i mitt første innlegg skrev at dette var temmelig usannsynlig, men det kan jo dokumenteres på et vis (jeg måtte ty til The Wayback Machine):

http://web.archive.org/web/20041022185230/...ies/ccdburn.htm

Fargene i Bayermatrisen kan altså tilsynelatende blekes av UV-stråling over tid - dette er like vel ikke noe argument for bruke av UV-filter, selv ikke for de mest hyperhysteriske nybegynnerne. :fun:

Castello: På kompaktkameraer er dybdeskarpheten så stor at de ikke trenger særlig presis fokus uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...