Krillekongen Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 Mange ord her som blir brukt jevnlig her jeg bor, litt nord for Trondheim. Lenke til kommentar
lammis Skrevet 25. november 2011 Del Skrevet 25. november 2011 Har du kokka? (har du vært på do å drete) rett og slett Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 24. desember 2011 Del Skrevet 24. desember 2011 Tror de tidligere brukte ordet å fare der vi i dag bruker "reise". De sa for eksempel ferdakledd i stedet for reisekledd. Nå skal jeg legge ut på ferden. De brukte ikke ord som vanvittig og sinnssykt slik unge gjør det i dag. I stedet for å rope "Sinnssykt!", sa de "Det var makelaust, Å Gubba Noa, Det var veldig, Det var aldeles..., Det var det sværaste, Makan, Skrekkeleg". Det fate - Det tar fyr. Av dette kommer nok "fåttåpinni" for fyrstikk Dynna - Døra. "Me får åpna dynnå". Bua - Butikken Tu - Klut Stomp - Brød Klakje - Frost Ussalige - stakkarslige. "Det var et ussale ver" (=regn) Datta dar(an) - Det der Mige - Tisse Rakekniv - Barberkniv Bala/badla - baksa, streva med arbeid Barskolta - gå uten hue på skolten Bi litt - Vent litt! Bidlund - Tålmodighet I likhet med barskolta brukte man uttrykkene einbuksa og einskjorta. Einbuksa - gå med bare ei bukse. "Eg går einbuksa om sommaren" Einskjurta - gå med bare ei skjorte. "Eg går einskjurta om sommaren" Så hvis han er barskolta, einbuksa og einskjorta må det være sommerutgaven av mannen! Det har blitt smørkrise fordi nordmenn er så feitetne. Feiteten - likar godt feit mat, et mykje smør Ein stan må skigarn stå, men det sker neggu mæi itte væra her Lenke til kommentar
katiemore Skrevet 5. januar 2012 Del Skrevet 5. januar 2012 (endret) Og så er jeg så heldig å ha en utrolig artig dialekt, så det skal ikke stå på språkinteressen her i gården, altså. Er ikke "artig" et slikt gammelt ord? Endret 5. januar 2012 av lollsazz Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 5. januar 2012 Del Skrevet 5. januar 2012 Det er veldig få ord i denne tråden jeg føler er utdaterte. De fleste hører eller bruker jeg nærmest daglig...resten er dialekt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981723478 Skrevet 17. januar 2012 Del Skrevet 17. januar 2012 De jeg kommer på er: Gid Larsen (vet ikke hva det kommer av, men betyr noe av det samme som Herregud) Traktement (traktemang) = kaffe og kaker Kake = brød. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå