Acrobatovic Skrevet 23. januar 2009 Del Skrevet 23. januar 2009 (endret) Vet det allerede finnes en post med "Glemte Ord og Uttrykk", men den omhandler forholdsvis 80/90-tallsgenerasjonens lingo. Her er det snakk om å grave dypere, mye dypere, helt ned til 40/50-tallsgenerasjonen. Til de som har byttet ut one-linerne sine kontinuerlig i snart 70 år, og som skyter fra hofta fra dagens første kaffetår til siste dans på eldresenteret. Vi må ikke glemme hvordan man snakket i Norge på 40-50-tallet. Da skulle man alltid være høflig; omtale med de og dem osv., men selv da klarte man å snike inn ord og uttrykk som er både vittige og høflige på samme tid. Her snakker vi om ord & uttrykk som: Omforlades! Hva behager? Aldeles fabelaktig Hvis herren vil Herre min hatt Gud bedre Nei, nå gir jeg meg over til kattemusikken/Nå gir jeg meg levende over Jeg har latt meg fortelle at.. Disse er vanskelig å komme over da man er 100% avhengig av pensjonister for å høste disse fruktene. Så derfor oppforder jeg alle til å plukke opp det man klarer på alt i fra familiesammenkomster til bussturer. La oss stå sammen og redde det vi kan fra det virkelige norske språg! Endret 24. januar 2009 av Acrobatovic Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 23. januar 2009 Del Skrevet 23. januar 2009 Klosett brukes sjelden om det jeg nå kaller dritern. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 23. januar 2009 Del Skrevet 23. januar 2009 Du får se på alle videoene til Oslolosen. Han snakker jo i sånne gamle oslo-uttrykk. Selv om det meste er improvisert. Lenke til kommentar
frevild Skrevet 23. januar 2009 Del Skrevet 23. januar 2009 Omforlades! Hva behager? Aldeles fabelaktig Hvis herren vil Herre min hatt Gud bedre Nei, nå gir jeg meg over til kattemusikken Jeg har latt meg fortelle at.. Hmm.. det nest siste (om kattemusikken) har jeg aldri hørt. Og det siste er vel ikke noe fast uttrykk? Resten av disse kan jeg utmerket godt finne på å bruke, unntatt "hvis Herren vil" og "herre min hatt." Lenke til kommentar
Acrobatovic Skrevet 24. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2009 @Bytex: Hehe, Oslolosen er fine greier, og lingoen er helt uten sidestykke! men jeg tenker mer i baner av Wenche Foss og Astrid Gunnestad. Litt mer din gjennomsnittelige frognerfrue.. @frevild: Å jo da.. Min egen bestemor pleide å si at hun ga seg over til kattemusikken, samt at hun hadde latt seg fortelle ting. Men som sagt er dette uttrykk, som ble bragt til livs for noen generasjoner siden, så forventes ikke at dette skal være almennkunnskap. Kom gjerne med flere ord og uttrykk, så skal jeg oppdatere fortløpende. Lenke til kommentar
marcusss Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 Gamle uttrykk og ord fra Jæren: Eple, "Jordeple" ("jorple") - Potet [intetkjønn] "Søteple" - Eple [intetkjønn] "Inkjevetta" - vet ikke helt hva det betyr, men tror det er noe slikt som "ikke av betydning". [hunkjønn] "Beinleiå" - den beineste og raskeste veien over jordet. [hunkjønn] "å vanna i" - ikke noe å bry seg om. [A-verb] Komplett med bøyingsformer Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 Jordeple er da ikke så uvanlig, også franskmennene sier det, altså pomme de terre. Lenke til kommentar
Rocambole2 Skrevet 25. januar 2009 Del Skrevet 25. januar 2009 (endret) Jeg vil oppfordre trådstarter til å endre navn på tråden, siden dens nåværende navn, GAMLE ord ord uttrykk! er helt meningsløst. Jeg foreslår at navnet endres til f.eks. GAMLE ord og uttrykk! Endret 25. januar 2009 av Rocambole2 Lenke til kommentar
Talkie_Walkie Skrevet 25. januar 2009 Del Skrevet 25. januar 2009 Jeg syns det er god svung over "politikonstabel". Burde brukes mye oftere. Lenke til kommentar
Rocambole2 Skrevet 26. januar 2009 Del Skrevet 26. januar 2009 I våre dager heter de fleste butikker noe kjedelig som f.eks. Bik Bok, Mix, Rimi, Rema, Ica og Jernia, mens de i gode, gamle dager, altså på den tiden jeg var ung, oftest hadde navn som fortalte hva slags butikk det var. Eksempler: Herreekvipering manufakturforretning kolonialforretning isenkram 2 Lenke til kommentar
TheMartine Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Jeg testet meg selv på aftenposten.no, og fikk vite at jeg snakket som en 50-åring, hehe. Gammeldagse ord og utrykk er jo så festlig! "Stas", bruker jeg hele tiden. "Guri malla" eller "guri land", også. Og så er jeg så heldig å ha en utrolig artig dialekt, så det skal ikke stå på språkinteressen her i gården, altså. Lenke til kommentar
Hunter147 Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Milde Amigios Sjågidår (skulle visst være et vanlig uttrykk på 50tallet) Det var ukristelig....(plasser et adjektiv her).. Milde moses Aften Hustru Autovogn Lenke til kommentar
Rocambole2 Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Jeg testet meg selv på aftenposten.no, og fikk vite at jeg snakket som en 50-åring, hehe. Jeg ble klassifisert som nærmere 100 år gammel i den testen, noe jeg tolker som at jeg fortsatt har noenlunde brukbar språksans. Lenke til kommentar
TheMartine Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Jøss, jeg er imponert! Lenke til kommentar
b-bert Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 "Splitte mine bramseil" finnes vel snart bare i Donald? "Å steike!" ikke ment som matlaging, snarere "Å steike, den var fin" Av litt eldre uttrykk, kan nevnes: "Det er både sant og visst" "Endog" "Festlig" "Befengt" "Sannhetsgehalt" "Vederkvegelse" Og hva skjedde med yrker som "Førstedame" i butikker, ikke presidentens kone "Bestyrerinne" "husholderske" Er nok en del ord som er ute for godt ja... Lenke til kommentar
Hunter147 Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 Vi har også frøken, som i kvinnelig lærer Lenke til kommentar
Alinoe Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 Det er ikke ofte lenger at noen føler seg maroder, eller pjusk. Det er heller ikke ofte noe er elskverdig. Det er også ganske sjeldent at noen bruker ordet "snobbete" som en positiv ting. Kan du forresten forandre på emnetittelen, den er helt forferdelig, særlig her i språkforumet. Lenke til kommentar
b-bert Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 Er heller ikke mange som utbryter "Å gid!" når noe skjer... idag er det mest en sms-forkortelse for "glad i deg"... "Forvisselig" er vel heller ikke veldig mye i bruk... Da min oldemor var syk, brukte hun uttrykket "å sitte krank" - det har jeg aldri hørt andre steder... Ellers kan jo mennesker være "kranglevoren", "oppsternasig" eller "forvorpen" Og hva med tidene på døgnet som "skumringstimene" og "hildringstimen"? Ser i denne tråden at det er mange ord og uttrykk det hadde vært artig og plukket opp og brukt i dagligtalen. Lenke til kommentar
Hunter147 Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 ..Da min oldemor var syk, brukte hun uttrykket "å sitte krank" - det har jeg aldri hørt andre steder... Ordet "krank" er tysk og betyr "syk". viss du ikke visste det. Men har heller aldri hørt det utrykket. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå