Gå til innhold

[FERDIG] Skjerm til spilling og bilderedigering: HP LP2275w, Eizo FlexScan S2231WSE - hvilken er best til spilling?

MiSP

Anbefalte innlegg

Hadde opprinnelig en annen tråd, men ettersom jeg nå skifter fokus, oppretter jeg en ny. Jeg er ute etter erfaringer, spesielt med spilling, på de to skjermene under.

Etter å ha innsett at det ikke finnes noen "perfekt" skjerm på markedet (både god bildekvalitet, rask, og riktig oppløsning/størrelse), så har det slått meg at jeg egentlig ikke vet i hvor stor grad jeg vil reagere på dårlig responstid. Der enkelte omtaler (f.eks. Hardware.no sine) sier at responstiden er dårlig, sier andre gjerne at "selv om profesjonelle gamere bør se etter andre alternativer, vil nok de fleste ikke legge merke til dette" eller lignende. Jeg har sett på følgende skjermer, og lurer på om noen har erfaringer med dem, da spesielt angående spilling:

HP LP2275w

i_505640-120x80.jpg

Har lest omtaler av TFT Central, PRAD og flatpanels.dk.Veldig gode farger, spesielt etter kalibrering. God innsynsvinkel, meget gode justeringsmuligheter, gode skaleringsmuligheter. Noen omtaler mener at den sliter litt på spillfronten, mens andre ikke mener dette. Erfaringer med spilling på denne skjermen mottas med stor takk.

Eizo FlexScan S2231WSE

S2231WSEKBLACK_1752X1620-120x80.JPG

Har lest omtaler av Hardware.no, PRAD og flatpanels.dk. God bildekvalitet, gode justeringsmuligheter, gode skaleringsmuligheter. Hardware.no melder om etterslep og baklys formet som en X. Andre sier at baklyset ikke er noe problem i praksis, med mindre man har en svart skjerm med lysstyrken på maks. Angående etterslep sier PRAD følgende:

Users who are serious about gaming and do not meticulously judge every movement as we have done in our test will definitely be able to live with this easily. The outstanding image quality makes up for everything else. (...) The Eizo S2231W does demonstrate a certain level of motion blur. However, this behaviour is caused by the technology used in LCD monitors. The motion blur arises in the eye of the observer (Sample and Hold Effect) and is perceived in a different degree of intensity by each person. The S2231W performs well in terms of responsiveness and in our opinion, the streaking/corona effects that arise in certain situations are negligible. Although we do not consider the monitor suitable for professional gamers, hobby gamers will be delighted with this 22-inch model.

Takker og bukker på forhånd for alle erfaringer.

Endret av MiSP
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har selv en S2231W. Den baklys-X trenger man ikke tenke på - mener jeg. Det er ytterst få situasjoner dette i det hele tatt er synlig, og selv da er det så svakt at jeg vil nok aldri tenkt over det hadde det ikke vært for at det har blitt gjort et nummer ut av det i omtaler. Det synes også best på litt avstand, og mindre når man sitter normalt foran skjermen.

Jeg har ikke fått spilt så mye, kun prøvespilt litt Crysis bare for å se hvordan skjermen fungerer. Jeg merker ikke noe til etterslep eller andre problemer, men det varierer vel fra person til person om man merker etterslep. Men, nå er da jeg vant til å spille på VA-panel, og har aldri på noen måte følt at VA-skjermer er for treg.

Vet ikke hva inngangs latensen er på S2231W, men Prad fant vel 50 ms på LP2275W. Mao. 1/20 sekund – merker man det? Man greier ikke en gang teller til 1 på 1/20 sekund. Men, kan jo hende det er jeg som er litt treig.

Lenke til kommentar

Jeg kom over en annen skjerm - NEC LCD20WGX2. God responstid, bra innsynsvinkel (S-IPS-panel), og ikke så gale farger. Eneste ankepunktet må være at den kun er 20 tommer, og derfor mindre enn CRT-en jeg har nå...

Har også begynt å se litt på HP LP2475w. Den er 24 tommer, men dersom jeg spiller spill i ikke-optimal oppløsning men med 1:1-skalering, så slipper den å interpolere, og da er det vel ikke noe ekstra inngangslatens eller noe slikt. (Dessuten er jo 1920x1200 bare 20 % mer enn 1600x1200 som jeg bruker nå, så spilling i denne oppløsningen går nok for det meste bra.) Erfaringer med denne skjermen mottas med takk!

Endret av MiSP
Lenke til kommentar
Jeg er veldig fornøyd med HP LP2475w.Bruker den til spill, surfing og kontor osv.

Har ikke angret et sekund på at jeg kjøpt den.

Bestilte den i går kveld, så får vi se hva den duger til. :) Kommer tilbake med erfaring etter hvert.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Hei,

Fått noen erfaring med den nye skjermen? Jeg ønsker også å kjøpe denne, men har hørt en som har ett eksemplar med noe mørkere felter langs kantene, spesielt nede langs taskbar. Har du sett noe til slike problem?

Nei, jeg har ikke opplevd noe slikt. Jeg kommer til å bruke den litt til, og så skriver jeg nok en omtale av den som jeg publiserer ymse steder.

Kortversjon: Fungerer bra til spilling, jeg ser ikke noe etterslep der. :) Fargene er fine etter kalibrering, men kalibrering må til. Ettersom skjermen er wide gamut (utvidet fargespekter), så er det røde/oransje litt for rødt i vanlige brukergrensesnitt og slikt, men i programmer som tar hensyn til fargeprofiler (Photoshop, Lightroom) er ikke dette noe problem (på bildene).

Endret av MiSP
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Har ikke noe konkret å tilføye om de aktuelle skjermene, men heller en liten avklaring.

Om skjermen har etterslep eller ikke er ekstremt individuelt, noen merker ikke forskjell, mens andre sverger til CRT. Du må nesten finne ut selv hvor mye etterslep du takler, husk at du har 14 dagers angrefrist på kjøp fra nett.

Lenke til kommentar
Har ikke noe konkret å tilføye om de aktuelle skjermene, men heller en liten avklaring.

Om skjermen har etterslep eller ikke er ekstremt individuelt, noen merker ikke forskjell, mens andre sverger til CRT. Du må nesten finne ut selv hvor mye etterslep du takler, husk at du har 14 dagers angrefrist på kjøp fra nett.

Kan være lurt å se litt lenger ned i tråden, for eksempel på innlegget rett over ditt. ;)

Lenke til kommentar
Jeg kom over en annen skjerm - NEC LCD20WGX2. God responstid, bra innsynsvinkel (S-IPS-panel), og ikke så gale farger. Eneste ankepunktet må være at den kun er 20 tommer, og derfor mindre enn CRT-en jeg har nå...

Jeg har denne. Meget bra til både spill og fotoredigering. Men, den er som du sier, bare 20 tommer.

En annen ting er at den har gått sinnsvakt opp i pris. Den var vel såvidt under 4000,-, og nå koster den nesten 7000,-.

Skal følge med på denne tråden, for å se hva du finner ut.

Edit: Fulgte ikke helt med, ser jeg i neste innlegg. :roll:

Endret av Ratleto
Lenke til kommentar

Tråden er ferdig!

Sånn for dem som må ha det inn med teskje. ;) Skjermen er kjøpt og satt opp for leeenge siden, jeg bare postet en lenke til omtalen min ettersom jeg sa tidligere at jeg skulle komme tilbake med noe litt mer enn det jeg skrev i innlegg #7.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...