pback Skrevet 14. april 2003 Del Skrevet 14. april 2003 Hvor bredt er egentlig bredbånd? Blir det bredere om det er raskere hastighet, eller omvendt? Hvilken måleenhet måles bredden av bredbånd med, mm? Lenke til kommentar
Legion Skrevet 14. april 2003 Del Skrevet 14. april 2003 her strides de lærde...og ulærde for den saks skyld måle-enhet er bits/sek. hvor da kb=kilobits og Mb=megabits...per sek. persjonlig så syns jeg: smalbånd: modem ISDN mellombånd: xDSL, kabelmodem osv, alt >10Mb bredbånd: =<10Mb Lenke til kommentar
enden Skrevet 14. april 2003 Del Skrevet 14. april 2003 Snakk om å ta i! Er det ikke vanlig å regne bredbånd: <=2Mb? Uansett er det et fåtall norske brukere som faktisk har noe man kan kalle bredbånd... Lenke til kommentar
Legion Skrevet 14. april 2003 Del Skrevet 14. april 2003 <my 2 cents> Nope, syns ikke jeg tar i nei. bredbånd begrepet startet med at man så begrensningene i hva kobbertråd kunne transportere, da via modem. bredbånd var da det som skulle være noe annet(les: UTP, optisk og whatnot) men...så kunne de tyne mer ut av kobbertråden alikevell, og vips så var også dette bredbånd! telenor har pusha masse på dette og det har nå gått inn i dagligtalen at alt som ikke er modem/ISDN har blitt bredbånd. <tsk tsk> </my 2 cents> Lenke til kommentar
agvg Skrevet 14. april 2003 Del Skrevet 14. april 2003 Snakk om å ta i! Er det ikke vanlig å regne bredbånd: <=2Mb? Tja, bredbånd er jo en betegnelse på absolutt alt og ingenting når du snakker om hastighet. Den grensen du nevner er vel en grense som jeg ser går igjen i div offentlige utredninger men ordet bredbånd er jo meningsløst i og med at hvem som helst kan selge hva som helst under denne betegnelsen. Lenke til kommentar
eab Skrevet 14. april 2003 Del Skrevet 14. april 2003 jeg har 2mbit, men vil ikke kalle det bredbånd. For så raskt er det bare ikke 10mbit må vel være minimumskrav for "ekte" bredbånd. Lenke til kommentar
capy Skrevet 14. april 2003 Del Skrevet 14. april 2003 syntes det var snakk om at bredbånd var da du kunne se film i tv-kvalitet over internett. tror problemet er at ordet "bredbånd" ble og blir brukt uten at det var og er bestemt hvor kjapt det må være for å bli kalt bredbånd. er litt rusten når det gjelder denne diskusjonen, men fror det var dette som var status for 2 år siden. Lenke til kommentar
erikindre Skrevet 14. april 2003 Del Skrevet 14. april 2003 Første definisjonen som kom var >128Kbps, men i den senere tid er den mest brukte definisjonen >2 Mbit. Likevell sier man gjerne at man har "bredbånd" selv om man har av de tregeste ADSL linjene. Lenke til kommentar
durabit Skrevet 14. april 2003 Del Skrevet 14. april 2003 Alt er relativt. 2Mbit er meget bredt sammenlignet med modemhastighet. Men om noen år vil en 2Mbit linje ha samme status som modemet Lenke til kommentar
oleredv Skrevet 14. april 2003 Del Skrevet 14. april 2003 Kan ein sende og motta video på same tid i god kvalitet så har ein breiband. Dette var definisjonen eg fekk når eg studerte, og då meinte ein at 2mbit var minimum for å greie dette. Eg er i grunn enig i denne definisjonen og meiner at 2 mbit er minstekravet for at ein skal kunne kalle det breiband. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå