sleepy21 Skrevet 23. januar 2009 Del Skrevet 23. januar 2009 For en uke siden bestilte jeg en Iphone 3g fra Netcom. Jeg valgte når jeg bestilte telefonen at jeg ville beholde mitt gammle nummer (telenor), og da stod det på siden at dette kunne ta ca 10 dager. Greit nok tenkte jeg, det er jo bare 2-3 dager etter jeg får telefonen i hendene, så det skal jeg klare. Vel, i dag kom telefonen og et brev med sim-kort fra Netcom. I brevet står det at sim-kortet mitt ikke blir aktivert før 09-02-09! Det er jo 17 dager til, og 23 dager etter jeg bestilte telefonen!! Har sendt mail til Netcom der jeg har spurt om de kan låse opp min iPhone frem til 09-02-09, så jeg kan bruke mitt gamle telnor sim-kort til da, evnt. aktivere mitt netcom sim-kort med en gang (kan godt bruke et midlertidig nytt nummer)... Venter egentlig et negativt svar, men er det noen her som vet om en av disse løsningene er mulig, rent teknisk? Greit å vite når Netcom kommer til å sette seg på bakbena, om det er fordi det faktisk ikke går ann, eller om det er fordi de ikke "gidder/orker/har lyst"... Lenke til kommentar
Bretteville Skrevet 23. januar 2009 Del Skrevet 23. januar 2009 (endret) Når telefonen blir låst opp så får de ikke låst den igjen, så du kan nok bare glemme å få låst opp telefonen "i noen dager" frem til Netcom-kortet blir aktivt. Jeg vet at teleoperatører var pålagt å bruke 14 dager på en portering for noen år siden, og regner med at det fortsatt er det samme i dag, så jeg ville ha kontaktet Netcom og spurte om det er mulig for de å gjøre dette litt raskere. Endret 23. januar 2009 av Bretteville Lenke til kommentar
Babality Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 Jeg vet at teleoperatører var pålagt å bruke 14 dager på en portering for noen år siden, og regner med at det fortsatt er det samme i dag, så jeg ville ha kontaktet Netcom og spurte om det er mulig for de å gjøre dette litt raskere. Portering fra Tele2 til OneCall for meg skal ta 10 dager, bestilte 15., aktiveres 25. Lenke til kommentar
Emelina Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 For en uke siden bestilte jeg en Iphone 3g fra Netcom. Jeg valgte når jeg bestilte telefonen at jeg ville beholde mitt gammle nummer (telenor), og da stod det på siden at dette kunne ta ca 10 dager. Greit nok tenkte jeg, det er jo bare 2-3 dager etter jeg får telefonen i hendene, så det skal jeg klare.Vel, i dag kom telefonen og et brev med sim-kort fra Netcom. I brevet står det at sim-kortet mitt ikke blir aktivert før 09-02-09! Det er jo 17 dager til, og 23 dager etter jeg bestilte telefonen!! Har sendt mail til Netcom der jeg har spurt om de kan låse opp min iPhone frem til 09-02-09, så jeg kan bruke mitt gamle telnor sim-kort til da, evnt. aktivere mitt netcom sim-kort med en gang (kan godt bruke et midlertidig nytt nummer)... Venter egentlig et negativt svar, men er det noen her som vet om en av disse løsningene er mulig, rent teknisk? Greit å vite når Netcom kommer til å sette seg på bakbena, om det er fordi det faktisk ikke går ann, eller om det er fordi de ikke "gidder/orker/har lyst"... En portering skal normalt sett ta 10 virkedager. Det er mulig at porteringen din tar lengre tid på grunn av at de ikke registrerte abo før de sendte telefonen, og satte ekstra tid i fall det skulle skje noe i posten. Det ville vært forferdelig kjipt for din del dersom noe skulle skje, og telefonen måtte returneres, og du brått satt uten noe fungerende SIM-kort. Alikevell, jeg har aldri vært borti at en portering til netcom har brukt mer enn 13 dager, dersom den ikke har blitt avbrutt. Jeg tror nok ikke du får låst opp telefonen, fordi dersom en telefon skal låses opp må både imei og telefonnummer oppgis, og nummeret ditt er ikke et netcomnummer. Så selv om dem skulle være greie, tror jeg det kan bli trøblete. Lenke til kommentar
sleepy21 Skrevet 26. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2009 Fikk svar fra Netcom i går. Fikk framskyndet det til 04.02.09. Syns fortsatt det er lang tid, men bedre en ingenting... Lenke til kommentar
ipmil Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Virker som om Netcom er ekstremt trege på portering. Bestilte iphone 27. januar og ahr fått oppgitt 17. februar som porteringsdato. En portering skal etter PT sine regler ta 10 dager så hva de ekstra 10 er til er jeg ikke sikker på. Ringt kundesenteret og de kunne ikke hjelpe meg, bare bekrefte datoen. Får sende skriftelig og håpe det hjelper. Lenke til kommentar
Sivert29 Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 Det skal ta 7 virkedager å bytte operatør. Det betyr jo at det tar ca 10 dager, siden vi har en helg i mellom Når det gjelder å låse opp en telefon, så er det kun IMEI-nummer som trengs. Nå vet jeg ikke hvordan dette fungerer ho Netcom, men det burde vel uansett ikke være noe problem å låse opp telefonen. Bindingen ligger jo på selve abm, og bindingsbruddet kommer hvis man sier opp det. For dem er det vel knekkende likegyldig hvilken telefon du bruker, eller for den del, om du bruker abm i det hele tatt. Du har jo bundet deg for 12 mnd Lenke til kommentar
ipmil Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 Bindingen ligger jo på selve abm, og bindingsbruddet kommer hvis man sier opp det. For dem er det vel knekkende likegyldig hvilken telefon du bruker, eller for den del, om du bruker abm i det hele tatt. Du har jo bundet deg for 12 mnd Det er veldig viktig for en operatør at abm som kunden har kjøpt og benyttes da de største inntektene kommer fra tellerskritt. Så for Netcom er det nok ønskelig at jeg bruker deres abonement. Men da burde de vel og jobbet litt ekstra for å få meg over i deres nett? I Irland kan jeg stikke innom butikken til en mobillevrandør og være flyttet over i løpet av et par timer. Skjønner ikke at vi ikke klarer å få til det her. Lenke til kommentar
Van der Ferst Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 (endret) Så vidt jeg vet så er det bare telenor per dags dato som låser opp telefonen gratis ved en bindings avtale. Har enda ikke hørt om det hos andre operatører! Endret 5. februar 2009 av Heracles Lenke til kommentar
ipmil Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 Sjekket litt hos Post og teletilsynet og kravet for portering kommer frem som: # Overflytting av nummer for en bestemt abonnent skal kunne iverksettes innen fem arbeidsdager etter at avgivende tilbyder har mottatt en korrekt anmodning fra mottakende tilbyder. Det kan etableres spesielle prosedyrer i forbindelse med oppstarten av ordningen med tilbyderportabilitet. Skal kunne iverksettes er nok ikke den beste formuleringen for oss som ønsker at det skal gå kjapt ;-) Lenke til kommentar
ipmil Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 Virker som om Netcom er ekstremt trege på portering. Bestilte iphone 27. januar og ahr fått oppgitt 17. februar som porteringsdato. En portering skal etter PT sine regler ta 10 dager så hva de ekstra 10 er til er jeg ikke sikker på. Ringt kundesenteret og de kunne ikke hjelpe meg, bare bekrefte datoen. Får sende skriftelig og håpe det hjelper. Fikk svar på skriftelig henvendelse om at det skal ta 10 dager og at de ikke kan gjøre noe med det. Fikk ikke forklaring på hvorfor min portering skulle ta dobbelt så lang tid. Måtte sende dem ny henvendelse da man ikke kan svare på mail man får fra dem. Har bedt dem svare på opprinnelig mail på en skikkelig måte. Ikke en bra start på kundeforholdet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå