dios Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 For å få fram de riktige fargene på web må en for det første jobbe på en kalibrert skjerm, så 'assigne' sRGB profil, så 'save for web and devices'. Da blir fargene som de er ment å være. Desverre forsvinner exif da.Jo, enn kan bruke vanlig 'save as' og la være hukke av 'icc profil', da beholder man all exif. Men da har man ingen kontroll på fargene og det blir ikke så bra som det kunne ha blitt. For meg er kvaliteten på bildet mitt viktigere enn om andre får lese exif altså! Eh? Den måten du gjør det på sikrer jo at det blir a) ingen kontroll på fargene og b) ingen EXIF. Det virker som om du bruker en versjon av Photoshop. I Photoshop gjør du som følger: 1) Konverter profilen til sRGB (det er dette som er "web-trygt"). 2) Konverter fargedybden til 8 bits per kanal. 3) Lagre som JPEG, behold profilen. Da får du et resultat for web som tilsvarer det du får med "save for web" i applikasjoner som ikke forstår fargeprofiler, og et bedre resultat i applikasjoner som gjør det. Lenke til kommentar
Phaser_ Skrevet 6. april 2009 Del Skrevet 6. april 2009 Mange fine bilder igjen og avstemmningen har kåret en vinner. Grattulerer til thomas_86 Også må jeg bare si att månen på tredjeplassbildet så veldig fake ut. Månen er antagelig en av de sterkeste lyskildene i bildet men samtidig veldig mørk. Lenke til kommentar
Natrich Skrevet 6. april 2009 Del Skrevet 6. april 2009 Mange fine bidrag her Kommer det en runde til med nattfoto? Natrich Lenke til kommentar
Phaser_ Skrevet 20. april 2009 Del Skrevet 20. april 2009 Hvordan ble det med hovedpremien? Hvem vant? Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 20. april 2009 Forfatter Del Skrevet 20. april 2009 Kunngjøring kommer denne uken. Vi har hatt litt ferieavvikling og kapasitetsproblemer i det siste, så den ble litt forsinket. Men vi har ikke glemt det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg