von-schnellfahrer Skrevet 12. mars 2009 Del Skrevet 12. mars 2009 Stakkars aetius, mye unødvending tid som må brukes fordi noen ikke klarer å tolke regler Vil du at vi skal legge ut info på denne siden eller via PM dersom vi kommer over bilder tatt utenom tidsperioden? Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 12. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2009 Er best med PM, så vi ikke risikerer at noen føler seg uthengt. Lenke til kommentar
von-schnellfahrer Skrevet 13. mars 2009 Del Skrevet 13. mars 2009 (endret) La rettferdigheten seire Guys, no more cheating! Endret 13. mars 2009 av von-schnellfahrer Lenke til kommentar
ok67 Skrevet 14. mars 2009 Del Skrevet 14. mars 2009 Ser forøvrig at noen av bildene er uten EXIF. Et av de har jeg sett som illustrasjonsfoto for månedens konkurranse på foto.no. Illustrasjonsfotoet skifter for hver gang du åpner (eller relaster) siden, så jeg har ikke sett det igjen. Jeg har heller ikke funnet ut hvor det eventuelt ligger på foto.no, skal derfor ikke påstå at det er tatt utenfor perioden. Lenke til kommentar
von-schnellfahrer Skrevet 14. mars 2009 Del Skrevet 14. mars 2009 (endret) Dette her du mener? Tror ikke vi skal ta helt av når det gjelder jakten på juksemakerne... Endret 14. mars 2009 av von-schnellfahrer Lenke til kommentar
ok67 Skrevet 14. mars 2009 Del Skrevet 14. mars 2009 (endret) Dette her du mener? Tror ikke vi skal ta helt av når det gjelder jakten på juksemakerne... Enig i det, men jeg synes at det var relativt stor andel av bildene i forrige runde som ikke var tatt i konkurranseperioden. Endret 14. mars 2009 av ok67 Lenke til kommentar
von-schnellfahrer Skrevet 14. mars 2009 Del Skrevet 14. mars 2009 Tror ikke vi skal ta helt av når det gjelder jakten på juksemakerne... Enig i det, men jeg synes at det var relativt stor andel av bildene i forrige runde som ikke var tatt i konkurranseperioden. Synd det er slik... Kan det han noe med den flotte premien som venter de beste? Lenke til kommentar
Inc Skrevet 14. mars 2009 Del Skrevet 14. mars 2009 Men så er det heldigvis ikke brukerene som bestemmer alt hva som vinnes.. Lenke til kommentar
miceagol Skrevet 15. mars 2009 Del Skrevet 15. mars 2009 Litt kjipt at det går frem at det bare er å fjerne exif'en for å bli med i konkurransen med et bilde tatt utenfor konkurranseperioden. Egentlig burde det kun vært tillatt med bilder som inkluderer exif for å unngå slik juks. Lenke til kommentar
a_aa Skrevet 15. mars 2009 Del Skrevet 15. mars 2009 Er man virkelig en ekte juksmaker, så tar man seg bryet med å editere EXIF. Men jeg tror og håper at de fleste ikke er det, og heller ser på konkurransen som en fin unnskyldning for å gå ut og knipse bilder. Lenke til kommentar
Toa Skrevet 20. mars 2009 Del Skrevet 20. mars 2009 Si meg... ER det solen vi ser på 2. plass bildet? Lenke til kommentar
FullFrame Skrevet 20. mars 2009 Del Skrevet 20. mars 2009 (endret) Ser forøvrig at noen av bildene er uten EXIF. Et av de har jeg sett som illustrasjonsfoto for månedens konkurranse på foto.no. Illustrasjonsfotoet skifter for hver gang du åpner (eller relaster) siden, så jeg har ikke sett det igjen. Jeg har heller ikke funnet ut hvor det eventuelt ligger på foto.no, skal derfor ikke påstå at det er tatt utenfor perioden. Ser at det er mitt bilde du sikter til. Når jeg lagrer til webpublikasjoner forsvinner automatisk exifdata. Kan ikke n oe for det. Her er data fra oroginal RAW-filen: Exif: Shooting Date/Time 08.03.2009 10:38:14 Forresten er det sant at du kan endre på exif på jpg. Ingen problem. Jeg kom forleden over et bilde som visst var tatt etter at det var lagt ut. Snodig... Jeg regner med at organisatorene av denne konkurransen krever en form for bevis at originalfilen til alle vinnerbildene er tatt i denne konkurransperioden? Regler er jo ingentig uten kontroll. Endret 20. mars 2009 av FullFrame Lenke til kommentar
ok67 Skrevet 21. mars 2009 Del Skrevet 21. mars 2009 (endret) Ja, det var ditt bilde jeg siktet til bl.a. Det var vel det at jeg så det et annet sted også som trigget interessen. Det var ikke min mening å være frekk, eller fornærme noen, og ditt bilde er jo heller ikke det eneste uten EXIF. Og som du sier, med riktig programmvare er det jo mulig å redigere EXIF etter at bildet er tatt. Men man blir jo unektelig litt skeptisk, når det i forrige runde var såvidt mange bilder som var tatt før konkurranseperioden (denne kommentaren er ikke myntet på noen spesielt, men av generell karakter). Endret 21. mars 2009 av ok67 Lenke til kommentar
Anew Skrevet 21. mars 2009 Del Skrevet 21. mars 2009 En del originale og kreative bilder denne gangen. Alle nordlysbildene har vært flotte, men det er litt befriende å kunne stemme på "Yoshi vs. The (not so) Pink Robots" denne gangen! Lenke til kommentar
dios Skrevet 21. mars 2009 Del Skrevet 21. mars 2009 Ser at det er mitt bilde du sikter til. Når jeg lagrer til webpublikasjoner forsvinner automatisk exifdata. Kan ikke n oe for det. Joda, det kan du. Enten kan du bruke et program som ikke fjerner EXIF-data, eller hvis du bruker Photoshop, så kan du velge. Det er ikke fryktelig komplisert. Lenke til kommentar
FullFrame Skrevet 21. mars 2009 Del Skrevet 21. mars 2009 (endret) Ser at det er mitt bilde du sikter til. Når jeg lagrer til webpublikasjoner forsvinner automatisk exifdata. Kan ikke n oe for det. Joda, det kan du. Enten kan du bruke et program som ikke fjerner EXIF-data, eller hvis du bruker Photoshop, så kan du velge. Det er ikke fryktelig komplisert. For å få fram de riktige fargene på web må en for det første jobbe på en kalibrert skjerm, så 'assigne' sRGB profil, så 'save for web and devices'. Da blir fargene som de er ment å være. Desverre forsvinner exif da. Jo, enn kan bruke vanlig 'save as' og la være hukke av 'icc profil', da beholder man all exif. Men da har man ingen kontroll på fargene og det blir ikke så bra som det kunne ha blitt. For meg er kvaliteten på bildet mitt viktigere enn om andre får lese exif altså! PS! De som vil vite exif eller noe annet om et bilde, kan jo spørre om det? Å tro at noen jukser bare fordi exif ikke er synlig, synes jeg er ganske barnslig opførsel egentlig. Endret 21. mars 2009 av FullFrame Lenke til kommentar
sollie Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 Mange flotte bilder igjen, Ypsilon fikk min stemme denne gangen, og takk til den som stemte på mitt bilde i denne runden. Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 29. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2009 Avstemmingen stenger som vanlig fredag klokken 12:44, men artikkel etc vil ikke dukke opp på forsiden før mandagen etter pga jeg er bortreist frem til da. Av samme grunn vil avgjørelsen av hovedvinneren bli litt forsinket. Lenke til kommentar
Phaser_ Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 Er det du som er juryen til hovedpremien? (psst hvor mye skal du ha for en førsteplass? ) Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 29. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2009 Som nevnt i artikkelen består juryen av Akams redaksjon pluss en representant for FotoVideo. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg