GLN Skrevet 6. mars 2009 Del Skrevet 6. mars 2009 Må si at det er bedre bilder enn det bildet som leder til nå (19 stemmer). Synes nordlys bildene får litt for mange stemmer, bare fordi det er nordlys. Bildene er utført teknisk dårlig, men nordlyset tar alt fokuset. Mange gode innsendte bilder, selv om jeg ikke har tid til å delta selv. Eskimo fikk min stemme Lenke til kommentar
sofus71 Skrevet 6. mars 2009 Del Skrevet 6. mars 2009 (endret) Må si at det er bedre bilder enn det bildet som leder til nå (19 stemmer). Synes nordlys bildene får litt for mange stemmer, bare fordi det er nordlys. Bildene er utført teknisk dårlig, men nordlyset tar alt fokuset. Mange gode innsendte bilder, selv om jeg ikke har tid til å delta selv. Eskimo fikk min stemme Hvorfor synes du det er teknisk dårlig utført? I mine øyne så er det et fantastisk nattbilde... Husk at det antakelig var peise mørkt ute.. Edit. Skrivefeil.. Endret 6. mars 2009 av sofus71 Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 6. mars 2009 Del Skrevet 6. mars 2009 Javel.. så da sier vi hva vi stemte da. Jeg stemte på det som omtales som et dårlig bilde. Men jeg har selv prøvd å ta bilder av nordlyset endel ganger uten å lykkes, så jeg syns det er en bragd å ta et godt nordlysbilde i motsetning til f.eks. et bilde av en eller flere lyspærer. Lenke til kommentar
sofus71 Skrevet 6. mars 2009 Del Skrevet 6. mars 2009 Jeg klikket meg innom One exposure. Der lå faktisk nordlysbilde på forsiden... http://1x.com/ Tror ikke bilder som er teknisk dårlig utført havner på forsiden der sånn helt uten videre.. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 6. mars 2009 Del Skrevet 6. mars 2009 Bildet som leder: hvordan i alle dager kan det være så lyst ute om natten? Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 6. mars 2009 Del Skrevet 6. mars 2009 Det jeg syns skiller dette bildet fra mengden er det at det er helt fritt for andre lyskilder enn nordlyset og stjernene. Det er stemningsfullt, man ser refleksen av nordlyset i isen. Rett og slett et vakkert bilde. Lenke til kommentar
von-schnellfahrer Skrevet 6. mars 2009 Del Skrevet 6. mars 2009 (endret) Jeg mener at george costanza sitt bilde av nordlyset skiller seg ut. EDIT: Det jeg savnet aller mest av i denne runden (totalt sett av mange bilder) var skarphet... EDIT 2: fjernet noe OT Endret 6. mars 2009 av von-schnellfahrer Lenke til kommentar
Phaser_ Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 Bildet som leder: hvordan i alle dager kan det være så lyst ute om natten? lukkertid på 101sekkunder fanger mye av det lille lyset som er der Om jeg skal si hva jeg ikke liker med det, er det att jeg ikke klarer å la være å fokusere på den avskjærte overgangen mellom vann og is. Ikke pent. Men det hadde vært ett utmerket bilde uten dette. Ett skritt eller 2 til høyre hadde hjulpet masse her om det var mulig å gjøre det og isen er hel utenfor bildekanten. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 Må båre være dyktig, utholdende og ha riktig utstyr for å få til noe slikt. Har selv sett mye som kunne blitt et godt bilde, men med lite lys blir resultatet langt fra det jeg forestilte meg. Lenke til kommentar
Phaser_ Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 Et stativ så er du langt på veg. Lenke til kommentar
von-schnellfahrer Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 Et stativ så er du langt på veg. Stativ er et must til nattfotografering! Lenke til kommentar
sollie Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 Mange flotte bilder i denne runden også. Håper vinnere gidder,som jeg har nevnt før, å fortelle kort om bildene sine, artig for en fersking som meg,og kanskje andre å lese. Og takk til den som har stemt på mitt bilde, Drammen kai. Lenke til kommentar
dios Skrevet 8. mars 2009 Del Skrevet 8. mars 2009 Med den lille millimeteren mener han nok fokusering på hyperfokal-avstanden. Det kan det godt tenkes at han gjør. Men det kan fortsatt bli for upresist, slik han beskrev det. Dybdeskarphet er en illusjon, og for å bevare illusjonen er det viktig at man tar hensyn til hvordan illusjonen presenteres. Lenke til kommentar
GLN Skrevet 8. mars 2009 Del Skrevet 8. mars 2009 At det er godt gjort å fange nordlyset er det vel ingen tvil om. Selv om jeg aldri har sett et nordlys. Men nå synes jeg det er mye som ødelegger bildet. Bla: trærne til høyre, stjernene som er dratt utover(pga altfor lang lukkertid) og for lite av nordlyset. Bildet har altfor lite nordlys til at det ble noe bra. Det er bare pga den lille flekken av nordlys som redder bildet. Nå er ikke dette bildekritikken, menmen. Er bare litt frekt at 1/50 av landet har tilgang til nordlys Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 8. mars 2009 Del Skrevet 8. mars 2009 Selv om jeg aldri har sett et nordlys. Hmm, du er da opptatt av foto så du er jo neppe blind. Hvorfor ikke gå ut og løfte blikket litt på kveldstid og natt? Nordlys kan sees i Sør-Norge også om man kikker mot nord når det er klarvær, lite forstyrrende lys og man har ørlite flaks. Nå er ikke dette bildekritikken, menmen. Er bare litt frekt at 1/50 av landet har tilgang til nordlys Søringene er altså nok en gang så selvsentrerte at de knapt aner dimensjonene på det som befinner seg nord for sinsenkrysset (eller Haugesund). Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 8. mars 2009 Del Skrevet 8. mars 2009 ..... Er bare litt frekt at 1/50 av landet har tilgang til nordlys Følg med på denne siden av og til. Ofte det står at nordlyset er synlig på nordhimmelen ganske langt sør i landet. Lenger enn du tror. Lenke til kommentar
GLN Skrevet 8. mars 2009 Del Skrevet 8. mars 2009 Har vært ute utallige mange ganger på kvelden og natten, ikke alltid å ta bilder. Men har aldri sett snurten av nordlys her i Rogaland. Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 8. mars 2009 Del Skrevet 8. mars 2009 Jo, men 1/50 er feil. Veldig feil. Lenke til kommentar
Phaser_ Skrevet 9. mars 2009 Del Skrevet 9. mars 2009 Ser som regel nordlys en eller 2 ganger her hver vinter uten att jeg går å kikker etter det. bor en times kjøretur nord for oslo. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 9. mars 2009 Del Skrevet 9. mars 2009 Nordlys er også såpass langt over jordoverflata at det kan sees over enorme avstander. Jeg har et eksempel på det fra da jeg bodde i Trondheim. Jeg pratet på telefon med noen fra Tromsø og de fortalte om flott nordlys rett over dem. I Trondheim så jeg nordlys i nord. Etter beskrivelsene kom det fram at det var akkurat det samme nordlyset vi så på. Beskrivelsene av bevegelser og farger fulgte akkurat det samme som jeg så i Trondheim. Trondheim og Tromsø ligger ca 1000 km fra hverandre i luftretning. Det vil si at hvis det er nordlys over Trondheim så kan det sees ytterligere 1000 km lengre sør: Kristiansand. Nordlys over Trondheim er ikke dagligdags men heller ikke veldig sjeldent. Med andre ord er det bare å følge med på den nordlige delen av himmelen så kan dere i sør også se nordlyset. Som oss i nord må selvsagt også dere vente på klarvær og komme dere bort fra forstyrrende lys fra bebyggelse. Det er de største hindringene mot å se nordlys. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg