Gå til innhold

SAS "Eurobonus": Lureri


Delvis

Anbefalte innlegg

Nok en viktigper som slenger seg på, gjentar det samme andre har skrevet før. Er det ikke ende her..? :ph34r:

 

Les det jeg har svart på det samme andre har skrevet som deg :roll:

 

Står ved min oppfattelse av SAS, og mener reglene skulle vært anderledes. Jeg reiser med Sas ca 2-3 ganger pr år. Om det er lite eller mye, vet jeg ikke.

 

Bare kort gjenta: Når det er en feil som har skjedd i SAS sitt system (enten den er påvirket bevisst eller ikke) - mener jeg at reglene skulle vært sånn at slike feil burde rettes så lenge dokumentasjon på at det har skjedd en feil finnes. Om det så var et eller 100 år etter.

 

Prøv nå å forstå at jeg kun mener at reglene sånn sett skulle vært anderledes. Men aksepterer at de er som de er.

Hvorfor er det så vansklig for dere å akseptere at jeg har en mening om at de skulle vært anderledes..?

 

Edit: og Obs. Undertegnede opptrer alltid svært høflig, og er ikke aggressiv. Hvor tar du det fra? Blir vanligvis sett på som den mest sindige avbalanserte person som finnes av de som kjenner meg. Så vet du det, tro det eller ei :hm:

Endret av groenn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det virker ikke spesielt høflig at du omtaler folk som jobber i kundeserviceposisjoner i SAS som bitches.

 

Er det sikkert at feilen har skjedd i SAS' system? La meg gi deg litt basic knowledge of check-insystemer og bookingsystemer.

 

Når du booker en billett på SAS.no f.eks, går den direkte inn i SAS' eget bookingsystem, kalt Resaid. Når du så møter opp på flyplasen har dette blitt lastet inn på det aktuelle checkin-systemet, som i de fleste tilfeller hva SAS angår, baserer seg på et system som heter Palco. Hvis du har booket billetten din via reisebyrå, booker stort sett reisebyrået via et større bookingsystem kalt Amadeus, driftet av en separat aktør i markedet, kalt Amadeus. Dette er et system nesten alle flyselskaper i verden er med på. Det betyr at reisebyrået booker i Amadeus- så skal det over i Resaid(SAS' eget bookingsystem) - og så over i checkinsystemet Palco.

 

Nå er det imidlertid slik Groenn, at ikke alle handling agenter rundtomkring, også de som jobber for SAS, kjenner til Palco. På noen stasjoner der SAS kanskje heller ikke flyr så mye, er det derfor lagt inn i et helt annet system som denne handlingagenten velger å bruke(dette er selvsagt basert på kontraktsforholdet denne agenten har med SAS). Å legge inn passasjerlisten da skjer i verste fall forhånd - at man printer ut en liste over passasjerer, og så legger det inn manuelt i det andre systemet. Handlingagenten SAS har avtale med må så sørge for å utarbeide en riktig liste og en riktig liste med bonusprogram. Hvis du da har glemt å registrere kortet ditt ved checkin kan det faktisk ha falt ut, uten at det er SAS' feil - man kan dog skylde på handlingagenten SAS har avtale med. Som du skjønner er det mye manuelt arbeid og mange systemer som må snakke sammen for at du skal få bonuspoengene, og med datamaskiner flest, så er det ofte ting som kan skjære seg. Nettopp derfor oppfordrer SAS Eurobonus deg til å sjekke at du har fått de poengene du skal ha innen rimelig tid, og eventuelt sende inn dokumentasjon. Hvor feilen ligger i ditt tilfelle er det jo vanskelig og si, men det er mange feilkilder. Til tross for dette så går det jo nesten alltid lett og greit!

 

Jeg skjønner at du synes SAS er bitches, og det må du gjerne. Men med en slik omtale kommer du ikke langt overfor SAS, ei heller fremstår du spesielt seriøs. Deg om det.

Lenke til kommentar
Det virker ikke spesielt høflig at du omtaler folk som jobber i kundeserviceposisjoner i SAS som bitches.

 

Er det sikkert at feilen har skjedd i SAS' system? La meg gi deg litt basic knowledge of check-insystemer og bookingsystemer.

 

Når du booker en billett på SAS.no f.eks, går den direkte inn i SAS' eget bookingsystem, kalt Resaid. Når du så møter opp på flyplasen har dette blitt lastet inn på det aktuelle checkin-systemet, som i de fleste tilfeller hva SAS angår, baserer seg på et system som heter Palco. Hvis du har booket billetten din via reisebyrå, booker stort sett reisebyrået via et større bookingsystem kalt Amadeus, driftet av en separat aktør i markedet, kalt Amadeus. Dette er et system nesten alle flyselskaper i verden er med på. Det betyr at reisebyrået booker i Amadeus- så skal det over i Resaid(SAS' eget bookingsystem) - og så over i checkinsystemet Palco.

 

Nå er det imidlertid slik Groenn, at ikke alle handling agenter rundtomkring, også de som jobber for SAS, kjenner til Palco. På noen stasjoner der SAS kanskje heller ikke flyr så mye, er det derfor lagt inn i et helt annet system som denne handlingagenten velger å bruke(dette er selvsagt basert på kontraktsforholdet denne agenten har med SAS). Å legge inn passasjerlisten da skjer i verste fall forhånd - at man printer ut en liste over passasjerer, og så legger det inn manuelt i det andre systemet. Handlingagenten SAS har avtale med må så sørge for å utarbeide en riktig liste og en riktig liste med bonusprogram. Hvis du da har glemt å registrere kortet ditt ved checkin kan det faktisk ha falt ut, uten at det er SAS' feil - man kan dog skylde på handlingagenten SAS har avtale med. Som du skjønner er det mye manuelt arbeid og mange systemer som må snakke sammen for at du skal få bonuspoengene, og med datamaskiner flest, så er det ofte ting som kan skjære seg. Nettopp derfor oppfordrer SAS Eurobonus deg til å sjekke at du har fått de poengene du skal ha innen rimelig tid, og eventuelt sende inn dokumentasjon. Hvor feilen ligger i ditt tilfelle er det jo vanskelig og si, men det er mange feilkilder. Til tross for dette så går det jo nesten alltid lett og greit!

 

Jeg skjønner at du synes SAS er bitches, og det må du gjerne. Men med en slik omtale kommer du ikke langt overfor SAS, ei heller fremstår du spesielt seriøs. Deg om det.

 

Ja ok, jeg syntes dette var et greit innlegg (selv om jeg bare skumleste detaljene)

 

Det var en Amerikareise. Den ble bestilt på nettet (hos SAS) Så da jeg sjekket inn( isånn automat på flyplassen før utreise), fikk jeg boardingpass til alle rutene. Det var herfra til Oslo, fra Oslo til Kjøpenhavn, fra Kjøpenhavn til Usa. den siste var den som manglet. Den andre var med. Ikke den første, men den var heller ikke med på returen (som var lik motsatt vei) men der var de to neste med. Så hva som har skjedd, vet ikke jeg.

 

Men nok om det, dette er ikke noen stor sak. Ikke tro det. Men i prinsippet, mener jeg det burde være sånn at SAS tok på seg at det manglet. Hvertfall så lenge det går fram at det gjør det, selv etter 6 mndr. Så det er sånn prinippielt jeg ser det.

Så får vi være enige om å være uenige om det som det heter.

 

Ja det var sikkert dumt å kalle Sas ansatte for "bitcher". Men jeg gjør jo ikke det til dem, er du gal. Det var bare noe jeg skrev her det, for å liksom legge litt mening bak hvordan jeg ser det.

 

Har hatt litt sånne selsomme opplevelser med Sas-ansatte oppigjennom åra og da, og sitter med et inntrykk kan du si. Men det gjelder selvsagt ikke alle.

 

Er fristet å si dere ikke må ta meg så fordømt alvorlig. Og for å si det som det er, sitter jeg selv og helst småler og koser meg litt med dette. Kankje dumt å si det, Men det er nå tilfelle :roll:

Lenke til kommentar
Ja det var sikkert dumt å kalle Sas ansatte for "bitcher". Men jeg gjør jo ikke det til dem, er du gal. Det var bare noe jeg skrev her det, for å liksom legge litt mening bak hvordan jeg ser det.
SAS har betalt lønnen min opptil flere måneder på rad, og det er sikkert andre SAS-ansatte eller tidligere SAS-ansatte på dette forumet.

 

Er fristet å si dere ikke må ta meg så fordømt alvorlig. Og for å si det som det er, sitter jeg selv og helst småler og koser meg litt med dette.
Vi har et off-topic-forum her hvis du er her for skøy. Ferie og reise-seksjonen av forumet er seriøst. Tenk gjerne på det neste gang du trenger en latter.
Lenke til kommentar
Ja det var sikkert dumt å kalle Sas ansatte for "bitcher". Men jeg gjør jo ikke det til dem, er du gal. Det var bare noe jeg skrev her det, for å liksom legge litt mening bak hvordan jeg ser det.
SAS har betalt lønnen min opptil flere måneder på rad, og det er sikkert andre SAS-ansatte eller tidligere SAS-ansatte på dette forumet.

 

Er fristet å si dere ikke må ta meg så fordømt alvorlig. Og for å si det som det er, sitter jeg selv og helst småler og koser meg litt med dette.
Vi har et off-topic-forum her hvis du er her for skøy. Ferie og reise-seksjonen av forumet er seriøst. Tenk gjerne på det neste gang du trenger en latter.

 

Aha.. Ja syntes du virket litt irritert. Nå skjønner jeg jo bedre. Men du må ikke bry deg om det, jeg har da truffet på mange hyggelige hos SAs også. , så jeg greier ikke alle over en kam.

 

Ang dette med seriøst eller ikke; Jo jeg er jo forsåvidt seriøs. Skrev ikke dette på tull. Men nå er det veldig lite jeg klarer å være for seriøs om også da. Det er vel ikke kloster vi er i heller vel, sikkert mange som kan humre litt av ting de og andre skriver bak maskinen. Det betyr ikke at man skriver bare for moro skyld. men det behøver jo ikke bli helt umoro for det. Vet ikke helt hvordan jeg skal si det..

Kanskje best å være forsiktig med å innrømme for mye på et sted som dette :ph34r:

 

Vel vel. Men nå er vi vel ferdig med dette greiene her, hva?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Synes groeen får usaklig mye kritikk her. Han har jo det minste rett at dette bonus-systemet skal registreres automatisk og ferdig med det. Det får være grenser for hva man bestille riktig, så registrere ved reise og deretter etter-sjekke. Forøvrig er det jo selvfølgelig kundene som betaler for denne rabatten, at man skal måtte registrere seg i et ekstra system (altså eurobonus) og deretter følge med hver gang at får den rabatten man har avtalt blir for tungvint. Alle disse lojalitets-bonus er kundene som bataler for, ingen andre.

Lenke til kommentar
Alle disse lojalitets-bonus er kundene som bataler for, ingen andre.

 

Hvem skulle ellers betalt for det?

 

Som også Robert kommer inn på over meg, er det mange som har flere kort i samme allianse, hvordan skal flyselskapet da mene hvilket kort det skal registreres på?

 

I tillegg, så kan du rent økonomisk se på det som en obstacle for rabatt, på samme måte som mail-in-coupons for å få rabattsjekk i posten hvis du har fylt inn skjemaet riktig og sendt med riktig dokumentasjon. Det er med andre ord en form for prisdifferensiering der kun de som "orker styret" med et bonuskort får rabatten. Samtidig er det jo lojalitetsbyggende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...