Gå til innhold

SAS "Eurobonus": Lureri


Delvis

Anbefalte innlegg

Typisk SAS tenker jeg, forbaskede drittselskap.

 

Nå har jeg fulgt dette eurobonus-opplegget, med å huske få registrert poeng hver gang.

 

Så går fristen ut for en hel del av disse poenga i mai i år. Men jeg nærmet meg 12000 poeng, hvilket er nok til en innenlands eller skandinavisk reise.

 

Så ser jeg først nå(når jeg skulle bestille en reise snart), at poengene på den ene av min amerikareise i sommer mangler på oversikten. Med den hadde det vært full pott. Nå er ikke det mulig.

 

Ringte jo, og spurte hvorfor dette manglet. Får bare et typisk avstumpet "sas"-svar, at "noen ganger blir dette ikke registrert, og jeg må da fylle ut et skjema med detaljer på nettet og sende inn"

 

Akkurat som ikke de skulle kunne se det selv at jeg hadde reist :roll:

Men det ville de ikke svare på, bare gjentok at jeg måtte sende inn dette.

 

Vel, så ser jeg på den siden der dette skal gjøres, at det må skje innen 6 mndr. Nå er det gått 7. Har bare trodd at det der gikk av selv, så har ikke sjekket før..

Og det virket ikke å sende inn, sikkert pga det er over tiden.

 

Men det var jo fordømt merkelig at de hadde unnlatt å få med disse poengene akkurat nå denne gang. Tanken om at det er gjort bevisst for at jeg ikke skulle oppnå nok poeng til en reise dukker selvfølgelig opp. Det ville være typisk SAS det også, så det ligger vel der antar jeg.

 

Nei SAS er det bare å slutte regne med :hrm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du har vel lurt deg selv ..

 

Og hva skal det liksom bety?

At du dreit i å sette deg inn i EuroBonus-systemet?

 

Like it or not, noen ganger glipper det i samkjøringen mellom billett-/reservasjonssystemet og EuroBonus-systemet slik at en reise ikke kommer med eller det oppstår en annen feil. Og det må du selv fange opp og be om å få korrigert.

 

Det enkleste hadde selvsagt vært at systemet fungerte 100% feilfritt - noe som neppe kommer til å skje noen gang -, og det nest enkleste er å forby hele greia slik at man unngår at ærverdige borgere som deg føler seg lurt opp i stry av en tjenesteleverandør.

Lenke til kommentar

Om du følger litt med så hadde du også funnet ut at det er Eurobonus-tilbud hvor du får reiser for færre poeng. Nå er det for eksempel reiser til Tallinn for 6000 poeng. Bestiller man denne online selv får man tilbake 500 poeng slik at det egentlig koster 5500 poeng.

http://www.sas.no/no/EuroBonus/EuroBonus-t...til-Tallinn---/

 

Når du er ferdig med den reisen kan du så bestille Eurobonustilbud til Riga for 6000 poeng.

Igjen får du 500 tilbake om du bestiller online.

http://www.sas.no/no/EuroBonus/EuroBonus-t...altic-til-Riga/

 

Om du i utgangspunktet har 11500 poeng kan du altså få 2 reiser og fremdeles sitte igjen med 500 poeng. Det lønner seg altså å følge litt med og ikke bare kaste brevene du fikk fra SAS.

 

Jeg har i alle fall fått veldig god valuta av å ha Eurobonus. :)

Endret av robertaas
Lenke til kommentar
Du har vel lurt deg selv ..

 

Og hva skal det liksom bety?

At du dreit i å sette deg inn i EuroBonus-systemet?

 

Like it or not, noen ganger glipper det i samkjøringen mellom billett-/reservasjonssystemet og EuroBonus-systemet slik at en reise ikke kommer med eller det oppstår en annen feil. Og det må du selv fange opp og be om å få korrigert.

 

Det enkleste hadde selvsagt vært at systemet fungerte 100% feilfritt - noe som neppe kommer til å skje noen gang -, og det nest enkleste er å forby hele greia slik at man unngår at ærverdige borgere som deg føler seg lurt opp i stry av en tjenesteleverandør.

 

Det enkleste hadde vært om de kom i møte og fikset en feil uansett hvor lang tid det har tatt osv. Skal du ha de poengene, så skal du ha dem -basta -etter min mening.

 

De har (som de forsåvidt også erkjente) all nøvendig referanse på at jeg hadde reist og brukt EB-kortet. Så hvorfor i huleste skal de da være så firkantede at de skal frarøve deg dette - selv om det er gått 7 mndr..?

 

Det er HELT på sin plass å irritere seg over, og kritisere - så får du og evt andre sas-"elskere" si hva dere vil ( no offence):p

'

Når det er sagt, bryr jeg meg ikke allverden. Men som sagt; policyen til aktører som Sas ( i likehet med feks Shell, diverse Isp'er, Hoteller, Elkjøp o.l.) faller ikke akkurat i smak, for å si det sånn :ermm:

Lenke til kommentar
Det mye som kan gå galt i prosessen med registrering av Frequent Flyerkort. Derfor bør du alltid spare på din gjenpart av boardingpasset, da dette er ditt bevis for gjennomført reise, og sende inn dette om du ikke har fåt godskrevet riktig poeng. Dette gjør SAS deg oppmerksom på når du melder deg inn i Eurobonus.

 

Ja jeg vet det og har faktisk boardingpasset. Men hvis du leste hva som sto, skrev jeg at det var gått over tiden (6 mndr)

 

Det kan dere bare fortsette å kritisere meg for å ikke ha vært obs på å få det også med meg. Uansett gjør ikke det det mer akseptabelt etter min mening. For hva skal være hensikten med å sette en slik tidsfrist, i stedet for å la rett gå for rett - samme hvor lenge etter man blir obs på feilen..? DET er det som er mest å kritisere her mener nå jeg (og ville selvsagt ment det samme om dette gjaldt andre enn meg)

 

Voldsomt til parti dere tar med SAS her da, er det ingen som er enig og ser det på samme måte som meg? ..heh :roll:

Lenke til kommentar
Det mye som kan gå galt i prosessen med registrering av Frequent Flyerkort. Derfor bør du alltid spare på din gjenpart av boardingpasset, da dette er ditt bevis for gjennomført reise, og sende inn dette om du ikke har fåt godskrevet riktig poeng. Dette gjør SAS deg oppmerksom på når du melder deg inn i Eurobonus.

 

Ja jeg vet det og har faktisk boardingpasset. Men hvis du leste hva som sto, skrev jeg at det var gått over tiden (6 mndr)

 

Det kan dere bare fortsette å kritisere meg for å ikke ha vært obs på å få det også med meg. Uansett gjør ikke det det mer akseptabelt etter min mening. For hva skal være hensikten med å sette en slik tidsfrist, i stedet for å la rett gå for rett - samme hvor lenge etter man blir obs på feilen..? DET er det som er mest å kritisere her mener nå jeg (og ville selvsagt ment det samme om dette gjaldt andre enn meg)

 

Voldsomt til parti dere tar med SAS her da, er det ingen som er enig og ser det på samme måte som meg? ..heh :roll:

 

Hensikten med å sette en tidsfrist? For at folk ikke skal komme drassende med 10 år gamle boardingpass og kreve poeng.

 

Tror ikke det er det at folk tar så mye parti med SAS, men jeg har selv samlet poeng hos flere selskaper, og har aldri hatt noe problemer verken med å få registrert eller brukt oppsparte poeng. De gangene poengene ikke har blitt registrert, så har det vært min egen feil ved at jeg har glemt å registrere kortet ved booking eller innsjekk. På reiser som jeg vet kvalifiserer for en del poeng, tar jeg alltid vare på gjenparten og sjekker at poengene er registrert i etterkant.

 

Og for de få gangene det er systemets feil så har du altså muligheten til å kreve poengene innen 6 måneder. Synes ikke det er noe urimelig med de betingelsene, det er jo tross alt en frivillig sak om du vil samle poeng eller ikke.

Lenke til kommentar
Hensikten med å sette en tidsfrist? For at folk ikke skal komme drassende med 10 år gamle boardingpass og kreve poeng.

 

Å? Vel, jeg skjønner ikke hvorfor en ikke skulle komme 10 år etter - eller 50 år etter for den saks skyld, så lenge det er SAS og ikke passasjeren som har feilen på sin side.

 

Men ok. 6 mndr er hvertfall for lite. Et par tre år ville vært mer rimelig i såfall.

 

Jo, jeg synes det er sånn typisk tendens her til at flere rotter seg i hop og støtter opp om SAS's system, for å demonstrere hvor feil jeg tar - og inprente meg om at jeg bør bare ti still og akseptere slikt med bøyd hode :roll::cool:

 

Nå ble jeg litt mer irritert og skeptisk enn vanligvis ville blitt, for som jeg sa: Skulle bestille en reise/manglet akkurat disse poengene/en del poeng går ut i mai dette år. Merkverdig sammentreff at det skulle skje akkurat da? Vel vel.. så er det bare tilfeldigheter da..ok ok :roll:

Lenke til kommentar

Når du inngikk denne avtalen regner jeg sterkt med at det stod 6 mnd. som frist en eller annen plass i den lange avtaleteksten. Nei, alle leser ikke denne men det er ikke SAS sin feil at du IKKE leser den. Slik er det med alt. Man må følge med ned til minste detalj, hvis ikke kan man gå på en smell. Å påstå at dette er lureri blir bare latterlig og useriøst selv om jeg forstår din frustrasjon. Det er kun din egen feil, og ingen andres.

 

Og nei, jeg elsker ikke SAS. Reiser mye mere med Norwegian.

Lenke til kommentar
Når du inngikk denne avtalen regner jeg sterkt med at det stod 6 mnd. som frist en eller annen plass i den lange avtaleteksten. Nei, alle leser ikke denne men det er ikke SAS sin feil at du IKKE leser den. Slik er det med alt. Man må følge med ned til minste detalj, hvis ikke kan man gå på en smell. Å påstå at dette er lureri blir bare latterlig og useriøst selv om jeg forstår din frustrasjon. Det er kun din egen feil, og ingen andres.

 

Og nei, jeg elsker ikke SAS. Reiser mye mere med Norwegian.

 

Merkelig hvor trege dere er i oppfattelsen. For ørtende gang; jeg VET hva som står i avtalen - og at SAS har retten på sin side. Ok oppfattet..?

 

Men tillater meg bare å kritisere den fordi jeg er uenig i at de har med denne tidsfristen. Oppfattet det også eller..? :roll:

 

Og mistenker dem for å ha kalkulert mitt tilfelle og bevisst unlatt ta med disse poengene, fordi de så at jeg da ville oppnå en reise innen mai i år. Det kan man gjerne kalle usaklig, men det driter jeg i :cool:

 

Skulle gjerne føket med Norwegian, men herfra har vi kun SAS å velge mellom.

Lenke til kommentar
Men ok. 6 mndr er hvertfall for lite. Et par tre år ville vært mer rimelig i såfall.

Det finnes regler for hvor lenge man kan lagre data som man ikke lengere har bruk for. Dette varierer fra land til land, men mener det er er 6 mnd i Norge. Over flere år kan også biletter, partnere og reisemål endre seg så mye at nyansatte ikke klarer å vurdere det du sender inn.

 

En slik tidsgrense har alle som har bonusordninger. Opplevde engang at jeg ikke fikk poengene for returreisen for en reise hvor jeg hadde lagt inn bonusnummeret ved bestilling. Klarte å argumentere med til poengene selv om jeg hadde mistet boardingkortet, men det var før tidsfristen. Husker ikke hvem det var med. Opplevde også at luringene ved et bilutleiefirma alltid la inn et annet bonuskort, men orket ikke ta saken videre da jeg mistet kvitteringene.

 

Om du tror alle her rotter seg sammen for å støtte SAS har du ikke lest mange av mine innlegg om SAS her.

 

Nå som flyindustrien er i krise har jeg inntrykk av at alle selskaper gir veldig god service og tilbud til de som er bonuskunder. De vet at det er folk som flyr ofte og gjerne business, å holde på slike kunde er veldig viktig nå. At noen skal ha fått beskjed om å ikke ta med poenger fra noen tviler jeg veldig på.

Endret av robertaas
Lenke til kommentar
Men ok. 6 mndr er hvertfall for lite. Et par tre år ville vært mer rimelig i såfall.

Det finnes regler for hvor lenge man kan lagre data som man ikke lengere har bruk for. Dette varierer fra land til land, men mener det er er 6 mnd i Norge. Over flere år kan også biletter, partnere og reisemål endre seg så mye at nyansatte ikke klarer å vurdere det du sender inn.

 

 

Njaa.. 2-3 år burde hvertfall være fint gangbart.

Og når man har selv den dokumentasjon som skal til? Ville ikke være stort problem for SAS å verifisere det da. De vet jo hvordan systemet var. Og SÅ mange ville nok ikke kommet særlig lenge etter. Det ville nok bare blitt noen få nå og da. De aller fleste ville kommet ganske raskt for å få poenga sine..

Lenke til kommentar
Njaa.. 2-3 år burde hvertfall være fint gangbart.

Og når man har selv den dokumentasjon som skal til? Ville ikke være stort problem for SAS å verifisere det da. De vet jo hvordan systemet var.

De som jobber nå kjenner kanskje ikke til hvordan systemet var for flere år siden og SAS vil heller ikke ha noen elektroniske spor for å verifisere at boardingkortet er ekte.
Og SÅ mange ville nok ikke kommet særlig lenge etter. Det ville nok bare blitt noen få nå og da. De aller fleste ville kommet ganske raskt for å få poenga sine..
Og nettopp derfor er det ikke noe behov for mer enn 6 mnd frist.

 

Husk også at det er en tidsfrist for å bruke poengene. Om man skulle la folk få vente flere år for å kreve bonuspoengene måtte man også flytte fisten for å bruke poengene. Det er de ikke interesert i å gjøre.

Lenke til kommentar

Åja.. stakkars de "som jobber nå". Har man dokumentasjon, så har man dokumentasjon. Såpass må noen som jobber der kunne hanskes med, dårlig unnskyldning mener jeg.

 

Så her fortsetter man forsvare SAS. jaja..

 

Men jeg firer ikke en tomme. Er det en feil som har skjedd i SAS sitt system, og du kan dokumentere at du har brukt EB kortet - burde det ikke trengs noe mer, samme hvilke frister som finnes og hvem som jobber hvor. 'Svart på hvitt' kan vel en hver tosk se.

 

Ingen kan vente med å kreve poeng uten at de mangler pga feil.

 

Ånei, dere må nok komme med noe bedre for å få siste ord i dette her. Jeg gir meg ikke :closedeyes:

Lenke til kommentar
Hvis du ikke gir deg får du gå videre med saken hvor du har eurobonusavtalen du godtok ved opprettelse i den ene hånden og flybilletten(e) i den andre hånden :) Her på forumet får du uansett bare andres meninger og synspunkter ut ifra de opplysninger/"fakta" du oppgir. Lykke til videre med saken!

 

Du misforstår :roll:

 

Når det gjelder saken er det bare å gi seg, det har jeg gjort forlengst. Er ikke det jeg snakker om.

 

Gir meg bare ikke på den meningen jeg har om det og skriver her. Dere prøver hele tiden å få meg på "bedre" tanker, men det hjelper neppe.

 

Så det jeg mener er; så lenge dere SAs-sympatisører kommer med de synspunktene mot de synspunkter jeg har om dette her -kommer jeg til å fortsette stå på mitt mener jeg. Ok? :)

Lenke til kommentar
Så det jeg mener er; så lenge dere SAs-sympatisører ....

Vennligst ikke kall meg "SAS-sympatisør". Her har bare SAS fulgt reglene og gjort akkurat det samme som alle andre selskaper ville gjort.

 

Bruk heller kreftene dine på å skrive et hyggelig brev hvor du forklarer situasjonen uten å kalle dem idioter eller svindlere og legg ved bordingkortet ditt. Kanskje det blir ekstraservice likevel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...