Gå til innhold

Hva er bra for tiden?

RedRocK

Anbefalte innlegg

Hei.

Før følgte jeg alltid med når det var noe nytt på markedet. Men nå har jeg mistet oversikten.

HVILKE hovedkort er det som er bra for tiden? Da tenker jeg på brikkesett, hvilke socket osv.

Hva må jeg se etter ved valg av hovedkort?

Et spørsmål til i samme slengen. Hvilke minnebrikker(RAM) brukes mest idag?

Endret av RedRocK
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Normal prisklasse er P45 brikkesett fra Intel som har socket 775 og støtter Intels Core2Duo og Core2Quad serie samt CrossFire. Om du beveger deg på noe litt mer ekstremt innen S-775 så har du som nevnt X48 som er noe overprisa hovedkort. Det skal vel sies at E8400 går mest sammen med P45 og ikke X48 som han over meg nevner.

X58 er det nyeste og råeste som krever Core i7 CPU og DDR3 minne (helst i trippel channel). Støtter CrossFire og SLi.

AMD har 790GX brikkesett som har socket AM2+ som kan brukes med de nye Phenom II CPUene som kom for ikke så lenge siden.

Så finnes det masse nvidia brikkesett som av mange regnes å være mindre stabile enn AMD og Intel sine og som ofte har noen problemer relatert til minne, overklokking, varme osv. nForce brikkesett er derfor mest brukt kun av de som skal ha SLI.

X58 støtter kun DDR3 minne, så det er det som brukes der.

S775 og AM2+ bruker DDR2 som per dags dato gir gjerne en del mer ytelse per krone enn DDR3. Der er det ofte moduler på 800Mhz eller rundt 1066Mhz som er de mest populære. Det skal også nevnes at man kan få DDR3 på socket 775, men det er ikke så veldig populært.

Til slutt så vil jeg nevne at AMD kommer snart med AM3 hovedkort som vil ta i bruk DDR3 og bruke Phenom II CPUer som kommer til socket AM3.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...