Gå til innhold

Matematikknøtt: Fire kamerater og 19 kroner

Anbefalte innlegg

Kan noen si meg hvordan dette henger sammen. vi har en konkurranse på jobb.

4 stk kammerater har hver 5 kroner. De blir enige om å kjøpe en fotball til kroner 17. de legger derfor fram 5 kronen sin alle sammen. de får da igjen 3 kroner. som er vanskelig å dele på 4 så de får igjen 4 stk 50 Ører pluss en krone til fellesen. Da har alle betalt inn 4 kroner og 50 øre. da får vi 4,5* 4 stk er lik 18 kroner plusser vi på krona som var igjen er vi på 19 kroner.

Spørsmålet blir da hvor ble det av den siste krona?

Mod. anm.

Tittelen på denne tråden er blitt endret. Vi anser det er viktig å ha gode titler i forumet her av flere årsaker. Blant annet fordi forumet blir mer ryddig og oversiktig samtidig som det er lettere å få de svarene man er ute etter og de rette personene til å lese tråden med en god tittel.

Vanligvis når et emne har en dårlig tittel gir vi en advarsel i tråden for deretter å stenge tråden dersom tittelen ikke endres, men siden jeg ser at du er rimelig ny her på forumet har jeg valgt å endre tittelen for deg denne gangen.

Velkommen til forumet

Endret av cyclo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

5*4=20 Fire kamerater har fem kroner hver som tilsammen er tjue kroner.

20-17=3 De kjøper en ball til søtten kroner og får tre kroner igjen.

3=1K+4Ø Tre kroner kan deles opp i ett kronestykke(K) og fire femtiøringer(Ø)

1K+4Ø-1Ø-1Ø-1Ø-1Ø=1K De tar en femtiøring hver og har igjen en krone.

1K-1K Per er sulten og spiser krona.

Endret av Gronko
Lenke til kommentar

4 stk kammerater har hver 5 kroner. De blir enige om å kjøpe en fotball til kroner 17. de legger derfor fram 5 kronen sin alle sammen. de får da igjen 3 kroner. som er vanskelig å dele på 4 så de får igjen 4 stk 50 Ører pluss en krone til fellesen. Da har alle betalt inn 4 kroner og 50 øre. da får vi 4,5* 4 stk er lik 18 kroner plusser vi på krona som var igjen er vi på 19 kroner.

Feilen er at du legger til den ekstra krona på "feil side" av likhets tegnet.

Den ekstra krona er jo forskjellen mellom mellom hva de har betalt inn og hva den egentlig kosta.

4[personer]*4.5[kroner per person] - 1 [ekstra krone] = 17 [kroner som varen kostet]

Lenke til kommentar

Som Pe2 skriver (han var før, men her er mitt svar):

Lureriet ligger vel i spørsmålsstillingen.

De 4 guttene har egentlig ikke betalt 4,50*4 + 1kr = 20 (som jo er problemet at er feil)

De 4 guttene har betalt 4,50 - 1kr = 17 (som er verdiene de sitter igjen med)

La oss gjøre stykke mer ekstremt for å vise hvor feilen ligger?

De 4 guttene har 5 kr hver.

Ballen koster 14

De betaler 20 og får 6 tilbake

Mannen i butikken har ikke 50øringer som vekslepenger, kun kronestykker

Guttene får da 1 kr tilbake hver og det blir liggende 2 kr igjen i potten.

Guttene har da alle sammen betalt inn 4 kroner. 4*4kr = 16kr + de 2 som ligger igjen i potten, da er vi på 18 kroner.

Nå mangler det plutselig 2 kroner?

Nei, de 2 kr som ligger i potten skal være 16kr-2-kr som er de 14 som er betalt for ballen.

Endret av Ekko
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Mod. anm.

Tittelen på denne tråden er blitt endret. Vi anser det er viktig å ha gode titler i forumet her av flere årsaker. Blant annet fordi forumet blir mer ryddig og oversiktig samtidig som det er lettere å få de svarene man er ute etter og de rette personene til å lese tråden med en god tittel.

Vanligvis når et emne har en dårlig tittel gir vi en advarsel i tråden for deretter å stenge tråden dersom tittelen ikke endres, men siden jeg ser at du er rimelig ny her på forumet har jeg valgt å endre tittelen for deg denne gangen.

Velkommen til forumet

Her kommer svaret ;)

Hver av dem betaler 4.25

17/4 = 4.25

4.25 x 4 = 17

17 + 1kr + (4x50øre = 2kr) = 20 kr ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...