Gå til innhold

Kjøper kamera i gave

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe kamera som bursdagsgave til min fotointeresserte samboer. Hun har tidligere brukt speilrefleks (ikke digitalt) og "avanserte" kompaktdigitalkamera, men nå er tiden definitivt inne for digitalt speilreflekskamera.

Selv har jeg dessverre tilnærmet null peiling på kamera, så jeg trenger litt hjelp for å unngå å gå i baret grunnet min kunnskapsløshet. Jeg har forsåvidt allerede nesten bestemt meg for Canons 450D, siden dette kameraet ser ut til å passe hennes behov i klassen lett øvet nybegynner. Jeg har lest at de fleste kamera i dette prissegmentet har relativt lik ytelse, så da slår det positivt ut at hun tidligere har uttalt at 450D er pent å se på (skal ikke undervurderes hos en kvinne). Et par dumme spørsmål trenger likevel svar før jeg endelig går til innkjøp.

Er det tilstrekkelig å kjøpe hus + objektiv (18-55mm), eller er det ekstrautstyr man uansett ikke kommer utenom, selv i komme-i-gang-fasen? Jeg antar at kameraveske er noe alle må ha? Veskene er vel stort sett like, så jeg trenger ikke tenke på noe spesielt for å kjøpe dette? Hva med stativ, minnekort og batterigrep (er det lenger batterilevetid som er hensikten med sistnevnte?) - er dette ting det er fullt mulig å vente med? Jeg synes vel strengt tatt at gaven er dyr nok i utgangspunktet, så veldig mye ekstradill ser jeg ikke for meg i denne omgang.

Billigste pris fant jeg hos Netonnet (5290 kr hus+objektiv). Noe humbug jeg bør være obs på i dette tilbudet? Eller noen som vet om en enda mer prisgunstig tilbyder? Ellers har Elprice tilsynelatende samme pakke til 5500kr. Noen som vet om jeg kan regne med samme pris i butikk som på nett?

Ikke mange dagene igjen til bursdagen, så kjappe svar mottas med endeløs glede og stor takk:) Lett å gå på en lei smell for meg her siden jeg verken har den nødvendige generelle kunnskapen eller kontroll på aktuell terminologi og forkortelser.

Edit: RIKTIG LINK: Canon 450D hos Netonnet

Endret av 5110
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kameraer blir ikke levert med lagringskort så det må du nok kjøpe i tillegg,bare ikke kjøp noe billig kort kjøp da heller et bra kort som har mindre lagringskapasitet.

Linken din var til et Olympuskamera,prøvde og legge in ny link her men ble også linket til Olympus :hmm:

Det jeg har lagt merke til ved kjøp over nettet er at hvis du legger frakten til kjøpesummen så behøver ikke billigeste produkt og bli billigst,forøvrig så bestilte jeg et par kort fra netOnNet her om dagen.

Både kortet og veska som er oppført som tilbehør under selve kameraet er bra.Det eneste er at veska ser ut som en kameraveske noe som ikke er lurt hvis dere liker å reise til det store og farlige utlandet.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Det ser ut til at url'en ikke endrer seg når man navigerer på netonnets sider, og at linken derfor ble feil (ser at du linken til kameraveska også ble Olympus-kamera:)). Oppdaterte med den riktige linken nå. Frakten kommer på ca 100 kroner, dvs at det skiller minimalt mellom dette tilbudet og det hos Elprice, så da er det kanskje like greit å hente det i Elprice-butikken. Produktet er etter hva jeg kan se nøyaktig det samme.

Det blir altså minnekort jeg må kjøpe i tillegg? Dette er garantert tidenes dummeste spørsmål, men hvilken type minnekort er det jeg trenger? Er det det som heter SD (SanDisc/Secure Digital eller hva det nå står for)? Jeg visste ikke en gang at det var forskjell på disse kortene, og at 4GB bilder er 4GB bilder. Men da kan jeg jo kjøre safe og gå for det du linket til. 249 kr er jo uansett for småpenger å regne i kamerasammenheng.

Takk for svar!

Lenke til kommentar

Jepp,det er secure digital kort du må ha,450D støtter også SDHC kort "high kapasity"

Jo bedre lesehastighet et kort har jo fortere går det til kameraet er klart for nytt skudd,dog ikke fortere en kameraets prosessor klarer.

På et kort med 4gb får du rundt en 400/800 bilder,dette er veldig avhengig av hvilken oppløsning du tar bilder i,et bilde bruker ca 4 til 8 mb minne.

Du får kort på 2,4,8,12,24gb lagringskapasitet.Det er delte meninger om hvor mye minne et kort burde være på,noen liker et kort med 8/12 eller mer gigabyte på så dem ikke behøver og bytte kort men andre liker og ha kort med 2/4gb på så hvis et kort går i stykker så har dem fortsatt et som virker"er kjedelig og være på noe viktig og ikke få fotografert pga.kortet,eller hvis kameraet blir borte så har du fortsatt bildene på det kortet som ikke sto i kameraet.

Hvis du går for Elprice så har dem greie kort der også "sandisk",men det er ikke like rask som de kortene som NetonNet selger for omtrent samme pris.

Lenke til kommentar

Canons 450D med 18-55 er et flott kamera hun sikkert får mye glede av. Med et minnekort i tillegg blir det en flott gave. SanDisk og Lexar er kvalitetsmerker.

Annet tilbehør kan du jo vente med. Må jo ha gaveideer til jul, morsdag(?) osv osv? =)

Men sjekke hva slags system hun brukte før - om hun evt. har noen objektiv eller lignende fra før.

Endret av runniz
Lenke til kommentar

Kjøpte 450d m kitlinsa i bryllupsgave til brodern og frue. Denne var den eneste gaven som ikke stod på noen gavelister. Og en uke etter bryllupet var en enete gave tatt i bruk. Gjett hvilken.

De hadde litt Canon-utstyr fra før, og ble meget godt fornøyd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...