mEhE` Skrevet 22. januar 2009 Del Skrevet 22. januar 2009 skulle prove og legge inn windows xp 64.har folgt dualboot guiden paa hardware.no men naar jeg kommer til partisjonering i windows installen kommer det opp at den maa bruke sdb1 hardisken til noen midlertidige filer?har en partisjon paa 15gb sdb9 eller noe. hva gjor jeg for aa faa installert?sitter naa med live mint cden. Lenke til kommentar
vegham Skrevet 23. januar 2009 Del Skrevet 23. januar 2009 Jeg gjør: - Installerer windows på partisjon 1. - Installerer Linux på partisjon 2. - Bruker partisjon 3 til /home. Grub legger windows automatisk til i oppstartsmenyen. Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 23. januar 2009 Del Skrevet 23. januar 2009 Han har allerede installert mint sier han jo. Åpne et partisjonerings program (som gparted) fra en live cd og del opp disken og flytt innholdet som nå er på sdb1 til en annen partisjon, husk å ta backup. Lenke til kommentar
mEhE` Skrevet 23. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2009 slik partisjonene ut,,den ntfs stasjonen er det jeg vil installer xp paa.vil helst kunne slippe og ta bort noen partisjoner,eller er det den eneste utvei? kommer ikke inn i linux mint heller naa.kommer bare opp error opening operating system.har provd og legge inn grub paa ny men det hjalp ikke. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 23. januar 2009 Del Skrevet 23. januar 2009 Sist jeg prøvde å innstalere XP så nektet den praktisk talt å innstalere på en partisjon som ikke lå på starten av disken. Om det er meningen at det skal være sånn vet jeg ikke helt. Lenke til kommentar
mEhE` Skrevet 23. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2009 tok den enkle utveien og slettet alle partisjoner.lagte den første partisjonen som jeg legger windows på.og sitter nå i windows..fortstått det er enklere denne veien(xp og linux fremfor linux og xp). litt synd at jeg mistet alt jeg hadde på linux da. Lenke til kommentar
Bjonski Skrevet 23. januar 2009 Del Skrevet 23. januar 2009 Da har man noe som kalles backup. Lenke til kommentar
mEhE` Skrevet 23. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2009 okey.da var først xp installert og så linux mint..men linux mint starter ikke opp når jeg setter den på boot? kommer bare opp at jeg må sette inn en bootbar cd.jeg kommer inn i xp om jeg setter den på boot.men ikke linux? hva gjør jeg da? har prøvd og endre litt i menu.lst og reinnstallert grub uten hell Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 Hva mener du med "setter på boot"? Velger den fra GRUB menyen? Og er BIOS riktig satt opp? Lenke til kommentar
mEhE` Skrevet 24. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2009 sorry.mente at jeg gikk på gparted>manage flags>satte den første linux partiosjonen til boot.men da finner den ikke OS under oppstarten Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 Innstalerte du ikke Mint etter XP? Da skal nemlig alt fungere uten at du trenger å modifisere noe manuelt. Herjer du selv uten å vite helt hva du gjør kan du fort gjøre ting værre. Uansett, boot flagget må være på partisjonen som inneholder /boot. Ingen garanti for at det er den første på disken. Lenke til kommentar
mEhE` Skrevet 24. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2009 den er satt til boot partisjonen ja..og la inn mint etter xp. følgte guiden på hardware.no.. får prøve å legge inn mint på nytt da og se om det hjelper Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå