Gå til innhold

Strømadapter pcie for HD4850x2

Cilveran

Anbefalte innlegg

Hepps!

Jeg er i ferd med å bestille et Radeon HD4850x2 2GB, men har lest tester som advarer om at man trenger 6-pins, og 8-pins omformer til psu'en som ikke følger med kortet.

I PSU'en min har jeg en omformer fra 4-6 allerede på det gamle skjermkortet, men har ingen omformer til 8-pins.

Når jeg da stikker på webshoppene har ingen som jeg har sett 4-8 pins omformer.

Er det trygt å koble 4-6, for deretter å koble 6-8 pins omformer og inn i kortet? Trenger jeg både en 6-pins og en 8-pins kabel tilkoblet samtidig, eller holder det med en av dem?

Jeg ser på netshop sin kabel 6-8 pins converter at det står "Bruk av kabel skjer på egen risiko". Hva er risikoen, og hvor stor er den?

Slik jeg forstår det, ser det ut som jeg med min nåværende PSU, Bzerk 500w aluminium, må koble:

4-6 pins

+

4-6-8 pins

inn i kortet for å få det til å kjøre riktig. Har jeg misoppfattet noe? Litt kjekt å vite før jeg kjøper inn kort og kabler liksom ;)

mvh Cilveran

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal vel gå an å bruke 2x6-pin, enten det er med overgang eller ei. Med mitt 2900XT så var saken den at du ikke fikk opp ATi Overdrive om du hadde 2x6-pin istedetfor 6-pin + 8-pin. Strømforsyningen vil jo ikke levere mer strøm selv om du fikser en 6-pin til 8-pin overgang så du trenger det kanskje ikke i det hele tatt.

Om jeg ikke husker feil nå så kunne man kortslutte de 2-pins som er igjen med en binders ved bruk av 2x6-pin framfor 1x6-pin + 1x8-pin. Da "tror" skjermkortet at du har koblet på alt riktig. Sånn var det med 2900XT i alle fall (mener jeg å huske).

Lenke til kommentar

De ekstra 2 pinnene på en 8 pinners PCI-E overfører IKKE strøm men er 2x jord.

Grunnen til dette er bare for å fortelle skjermkortet at PSUen er sterk nok.

Du får tak i direkte til 8 pinners men dessverre er slike overganger trivielle, de funker noen ganger men ikke alltid.

Lenke til kommentar

Well, the point is moot.

Takk for tilbakemelding, men gikk til innkjøp av en Mist 1000w psu, og stapper 500w'ern inn i det som nå blir multimedia/servermaskin.

MIST psu'en har såvidt jeg har forstått både 6 og 8-pins pcie kontakter medfølgende.

Lenke til kommentar
Det følger jo med strømadaptere til kortet.

Vel, jeg fant, på den tiden jeg leste om kortet, 2 andre tester som derimot sa at det ikke fulgte med adaptere til kortet de fikk tilsendt.

Dette gidder jeg ikke bruke tid til å finne fram nå, ettersom jeg har bestilt ny psu, men det er hele poenget til at jeg stressa meg opp rundt det ;)

Men ja, de fleste tester lister opp adaptere som medfølgende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...