Gå til innhold

Spørsmål til Corel Paint Shop Pro

Anbefalte innlegg

Jeg har dette programmet og holder på å gjøre meg kjent med det. Skulle gjerne fått svar på noen spørsmål, gjerne med noen som kan dele erfaringer med programmet.

1. I programmet anbefales det å lagre bildene i psp-formatet. På den måten blir vel ikke informasjonen i bildene redusert tror jeg. Nå har jeg begynt å ta bilder i raw-format med mitt canon 400D. Når jeg har gjort justeringene i programmet, lagrer jeg bildene med psp-format. Er dette et bra format å ha bildene i? Men er dette formatet det samme som raw-format slik at jeg kan slette raw-filene? Jeg lurer på om det er lurt å lagre bildene i et annet format i tillegg? Saken er at når jeg skal vise lysbildeframvisning, så går det så utrolig tregt! Regner med at dette går greiere med et annet format? Skal jeg da velge jpg, jpg2000 eller andre formater? Er det andre med dette programmet som har anbefalinger når det gjelder lagring, organisering og lysbildeframvisning i dette programmet?

2. Kan jeg bruke "batch process" for å lagre mange bilder fra raw eller psp til andre formater? Er det noe spesielt jeg bør tenke på her?

3. Leter etter video tutorials på nettet, men finner bare 3 stk. Er det noen tips om det finnes flere?

4. Mitt program er lite omtalt på forumet, photoshop en masse. Er det laget noen sammenligning av programmene slik at funksjoner som er omtalt i photoshop også kan finnes i paintshop pro?

Setter veldig pris på hvis noen kan bistå med litt hjelp og erfaringer her:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke Paint Shop Pro, så kan kun svare på nr. 1:

- For tapløs konvertering, syns jeg det er best med 16 bit TiFF. Dette formatet støttes av alle programmer, mens PSP er et propietær format.

- Ikke slett RAW filene. Disse er de mest fleksible mtp justeringer.

- For lysbildefremvisnin er vanlig Jpeg det beste valget. Filene er veldig små i forhold til PSP eller TIFF filene, og hvis du ikke skal gjøre videre justeringer, er kvaliteten på filene helt topp( ville valgt å lagre både som Tiff for videre behandling, og Jpeg for fremvisning)

Lenke til kommentar

Jeg brukte dette billedbehandlings programmet for mange, mange år siden. Du lagrer bare i psp format, (det er tilsvarende som Photoshop's PSD format) mens du holder på med billedredigeringen, lag osv og mener du ikke er ferdig med bearbeidingen. Når du anser bildet ferdig, lagrer du i et annet format. (Tiff for eksempel bevarer bildet bra) Jeg lagrer vanligvis i jpg for filene er fortsatt store nok når jeg har fotografert i RAW format.

Det finnes flere tutorials på Paint shop. (Hvis du googler så finner du flere).

Likeså finnes det mange lærebøker på programmet.

RandiA

Lenke til kommentar

Jeg har brukt Paint Shop Pro i flere år, og vil ikke anbefale å bruke dette programmet til Raw, men til all annen bildemanipulering er det glimrende og sannsynligvis alt du trenger til formålet.

Til Canon leser jeg på forumet her at Canons eget Raw-konverteringsprogram som følger med kamera er veldig bra og får mye skryt, jeg ville mye heller ha brukt det enn PSP, eller kanskje et av de mange 3. parts produsentene som f.eks Bibble Labs.

Søker du på amazon, finner du tre bøker om PSP versjon 12, de er alle veldig forskjellige så hvis du vil kjøpe noen av dem, les litt om tilbakemeldingene på amazon.

Lenke til kommentar
Til Canon leser jeg på forumet her at Canons eget Raw-konverteringsprogram som følger med kamera er veldig bra ....

Ja ser flindla har Canon EOS 400D, og her synes jeg medfølgende program-vare, både Zoombrowswer (har raw-konverter den også), og DPP er helt utmerkede programmer.

RandiA

Lenke til kommentar

Takker for mange gode innlegg!

Jeg ser at det anbefales:

1. Beholde raw-filene

2. Lagre som psp så lenge bilderedigeringa holder på

3. Lagre som jpeg eller tif når jeg vil lage lysbildeshow

4. Heller bruke raw-konverteren som følger med kameraet til 400D (Digital Photo Professional)enn Corel Photoshop Pro

Dette betyr at man må ha 3-4 forskjellige filformater liggende? Bruker dere da å lagre raw-filene på en ekstern hardisk eller er det lurt å ha det liggende i corel-programmet? Her er det jo en funksjon som sørger for at orginalbildene blir liggende i egen mappe. Med å ha alle filtypene på hardisken, så blir det vel en del plassforbruk. Men psp-filene beholdes ikke regner jeg med når de er ferdig behandlet? Er det noen gode grunner for at jeg bør velge tif for lysbildeframvisning i stedet for jpeg? Regner med at tif-filene er tunge og gjør at lysbildevisninga går tregere?

Jeg synes Digital Photo Professional ser bra ut. Er det noen som har erfaringer med bruken av det? Finnes det noen "skritt-for-skritt-oppskrift" for programmet når man skal gjøre raw-konverteringa? Konvertering er det samme som redigeringa av bildet? (Jeg er relativt ny på dette som dere sikkert skjønner).

Setter stor pris på svarene dere gir:)Hilsen ihuga fotoentusiast:)

Lenke til kommentar

Jeg synes det blir veldig mange bilder i bilde-mappene ved å beholde alle varianter. Jeg har gjort det som en regel at når jeg har gjort meg ferdig med en av mappene, sitter jeg igjen med bare en variant der, en god "størrelse" jpg, og er det et bilde jeg mener er et "blinkskudd" (ikke så mange av de enda), beholder jeg RAW filen. Men nå har jeg en back-up av mine ca 10.000 bilder flere steder. (På ekstern harddisk, på en annen disk på min stasjonære og på en Laptop), det får greie seg. De siste årene har jeg også slettet nådeløst bilder som ikke holder mål.

DPP er veldig grei å bruke, jeg nølte lenge før jeg tok den i bruk, men den er ikke vanskelig. Det er mange hjelpe-programmer for den på nett.

I tillegg bruker jeg RAW konverteren i PS Elements, og ofte ender jeg opp med siste bearbeiding i PS 7.0...prøver å sette meg som mål å ferdigbehandle en mappe/innlasting før nye bilder blir tatt, men det holder hardt å komme ajour. Jeg laster i hvert fall inn bilder etter hver gang jeg har hatt en "foto-runde", slik at jeg kan slette på minnekortet...så går det heller ikke så langsomt når man ikke har mange hundrede bilder hver gang man laster inn. (Direkte i Zoombrowser for mitt vedkommende, den har jeg brukt i mange, mange år, omtrent fra den kom på markedet med mitt første Canon ixus.)

RandiA

Lenke til kommentar
Jeg har brukt Paint Shop Pro i flere år, og vil ikke anbefale å bruke dette programmet til Raw, men til all annen bildemanipulering er det glimrende og sannsynligvis alt du trenger til formålet.

Til Canon leser jeg på forumet her at Canons eget Raw-konverteringsprogram som følger med kamera er veldig bra og får mye skryt, jeg ville mye heller ha brukt det enn PSP, eller kanskje et av de mange 3. parts produsentene som f.eks Bibble Labs.

Søker du på amazon, finner du tre bøker om PSP versjon 12, de er alle veldig forskjellige så hvis du vil kjøpe noen av dem, les litt om tilbakemeldingene på amazon.

Når du her snakker om å bruke psp til all annen bildemanipulering, hva er det da du gjør i henholdsvis digital photo professional og i psp?

Jeg ser også med nærmere undersøkelse at digital photo professional ikke kan konvertere til psp-format, men tif og jpeg. Mister jeg da muligheten til å jobbe med lag og annet som psp-formatet takler i corel paintshop pro? Den fila jeg da konverterer kan jo ikke bli ei psp-fil igjen, ender jeg da med å bruke raw-konverteren i corel for å kunne utnytte psp-formatet? Eller kan jeg jobbe med tif-formatet i paintshop pro uten å tape kvalitet?

Endret av flindla
Lenke til kommentar
Den fila jeg da konverterer kan jo ikke bli ei psp-fil igjen,

Joda, jeg jobber alltid med jpg formatet, det ferdig-konverterte i layers i Photoshop, hvis jeg da lager et nytt bilde, lar jeg det alltid få nytt jpg-navn, slik at det ikke taper for mye når jeg lagrer det igjen.

RandiA

Lenke til kommentar
Når du her snakker om å bruke psp til all annen bildemanipulering, hva er det da du gjør i henholdsvis digital photo professional og i psp?

Jeg ser også med nærmere undersøkelse at digital photo professional ikke kan konvertere til psp-format, men tif og jpeg. Mister jeg da muligheten til å jobbe med lag og annet som psp-formatet takler i corel paintshop pro? Den fila jeg da konverterer kan jo ikke bli ei psp-fil igjen, ender jeg da med å bruke raw-konverteren i corel for å kunne utnytte psp-formatet? Eller kan jeg jobbe med tif-formatet i paintshop pro uten å tape kvalitet?

Nå bruker jeg Nikon og har derfor ingen erfaring med Canons programvare, men generelt i en Raw-konverter justerer man eksponering og hvitbalanse, siden man har betydelig større spillerom for dette så lenge man jobber i Raw. Men også andre ting som f.eks farger og støyfjerning kan med fordel gjøres i Raw. Ofte er man ferdig med et bilde i en Raw-konverter, da det ikke trenger mere justeringer.

Når det gjelder tiff, ville jeg ha unngått dette filformatet inntil videre til du blir bedre kjent med Raw og jpeg (98% av tilfellene er det sannsynlig alt du trenger, bortsett å lagre uferdige bilder i PSP-format). At du ikke kan lagre i et annet programs eget format er ikke så rart, så lagre i beste jpeg fra DPP, for så å lagre uferdige bilder i psp-format og ferdige bilder i jpeg, er nok en "god nok" løsning til å begynne med. Bare ikke slett Raw-filene, for da kan du gå tilbake på et senere tidspunkt og bearbeide den på nytt etter som du får bedre erfaring med programmene eller finner nye anvendelsesmuligheter.

Videre manipulering i PSP er alt hva hjertet begjærer egentlig, her er det bare fantasien som setter begrensingen for kreativitet, men generelt er det å klone bort uønskede gjenstander eller sette samme flere bilder som er mest vanlig, og du kan godt jobbe i lag med jpeg. Kan av naturlige grunner ikke komme inn på alle muligheten til programmene, det er en grunn til at det finnes mange tykke bøker om temaet og som går direkte på bruken av de ulike programmene.

Lenke til kommentar
[

Når det gjelder tiff, ville jeg ha unngått dette filformatet inntil videre til du blir bedre kjent med Raw og jpeg (98% av tilfellene er det sannsynlig alt du trenger, bortsett å lagre uferdige bilder i PSP-format). At du ikke kan lagre i et annet programs eget format er ikke så rart, så lagre i beste jpeg fra DPP, for så å lagre uferdige bilder i psp-format og ferdige bilder i jpeg, er nok en "god nok" løsning til å begynne med. Bare ikke slett Raw-filene, for da kan du gå tilbake på et senere tidspunkt og bearbeide den på nytt etter som du får bedre erfaring med programmene eller finner nye anvendelsesmuligheter.

Er litt uenig med deg der. Det er best å konvertere til 16bit TIFF fra DPP for videre behandling i PSP. Konvertering til TIFF er tapsfri, så man vil jobbe med høyest mulig kvalitet. På samme måte som oppskarping anbefalles til slutten av bildebehandlingen, gjelder det samme for konvertering til Jpeg.

Når det gjelder bruk av TIFF eller PSP. Skal man kun bruke Paint Shop Pro for videre behandling, er PSP eller TiFF likegyldig( så lenge PSP kan lagres i 16bit), siden man lagrer lag på begge formater( TIFF og PSP er vel mer beholdere enn ekte filformater). 16bit TIFF med lag kan bli utrolig stor( den største fila jeg har på maskinen er over 2 Gb).

For lysbildefremvisning av sluttresultat er Jpeg det beste alternativet, siden filene er små og krever derfor mindre datakraft.

Lenke til kommentar
Er litt uenig med deg der. Det er best å konvertere til 16bit TIFF fra DPP for videre behandling i PSP. Konvertering til TIFF er tapsfri, så man vil jobbe med høyest mulig kvalitet. På samme måte som oppskarping anbefalles til slutten av bildebehandlingen, gjelder det samme for konvertering til Jpeg.

Når det gjelder bruk av TIFF eller PSP. Skal man kun bruke Paint Shop Pro for videre behandling, er PSP eller TiFF likegyldig( så lenge PSP kan lagres i 16bit), siden man lagrer lag på begge formater( TIFF og PSP er vel mer beholdere enn ekte filformater). 16bit TIFF med lag kan bli utrolig stor( den største fila jeg har på maskinen er over 2 Gb).

For lysbildefremvisning av sluttresultat er Jpeg det beste alternativet, siden filene er små og krever derfor mindre datakraft.

Er selvsagt ikke uenig, men trådstarter er tydelig uerfaren og for å ikke gjøre forvirringen for stor synes jeg kanskje det er nok å forholde seg til Raw og jpeg (og psp-format). Så kan man utforske andre filformater når man føler seg mer fortrolig.

På den annen side, hvis man gjør det beste ut av en Raw-fil i en Raw-konverter og lagrer i beste jpeg-kvalitet, vil man i de aller fleste tilfeller ikke strekke strikken særlig lenger i den videre etterbehandlingen slik man man ikke får synlig degradering pga jpegs svakheter. Skal man derimot drive utstrakt manipulering i etterkant, kan tiff være veien å gå i de tilfellene. Personlig synes jeg å alltid gå om tiff er unødvendig, men er åpen for at andre er uenig. :)

Lenke til kommentar
Er selvsagt ikke uenig, men trådstarter er tydelig uerfaren og for å ikke gjøre forvirringen for stor synes jeg kanskje det er nok å forholde seg til Raw og jpeg (og psp-format). Så kan man utforske andre filformater når man føler seg mer fortrolig.

På den annen side, hvis man gjør det beste ut av en Raw-fil i en Raw-konverter og lagrer i beste jpeg-kvalitet, vil man i de aller fleste tilfeller ikke strekke strikken særlig lenger i den videre etterbehandlingen slik man man ikke får synlig degradering pga jpegs svakheter. Skal man derimot drive utstrakt manipulering i etterkant, kan tiff være veien å gå i de tilfellene. Personlig synes jeg å alltid gå om tiff er unødvendig, men er åpen for at andre er uenig. :)

Fornuftig svar det der, enig... :yes:

RandiA

Lenke til kommentar

Hvordan reduserer jeg støy i bildene i Digital Photo Professional? Kan jeg like gjerne gjøre disse justeringene i Paintshop shop pro hvis jeg lagrer bildene som tif-format i dpp?

Hva er forskjellen på

1. Add recipe and save

2. Batch process

3. Convert and save

Vet dere om dpp har video tutorials på nettet?

Lenke til kommentar

Jeg har Versjon 3.4.1.1..og det er vel bare å oppgradere den hos Canon. Den fulgte med da jeg kjøpte EOS 400D,

og den Videoen er grei for min utgave i hvert fall.

Ellers er jo Help funksjonen i DPP grei, så det sier seg nesten selv "der inne" hva man skal/kan gjøre...

RandiA

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...