Simon Aldra Skrevet 28. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 28. januar 2009 Dersom det blir et krav tror jeg vi kan utelukke bilder fra PMnormal, og det ville jo være trist. Lenke til kommentar
HrSteen Skrevet 28. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 28. januar 2009 Dersom det blir et krav tror jeg vi kan utelukke bilder fra PMnormal, og det ville jo være trist. Veldig enig. Ingen regel uten unntak. Synd han ikke vil stå frem med fullt navn. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 28. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 28. januar 2009 (endret) Dersom det blir et krav tror jeg vi kan utelukke bilder fra PMnormal, og det ville jo være trist. Det er nok fler enn PM som ønsker å være anonym, og det synes jeg er helt OK. Synd han ikke vil stå frem med fullt navn. Det er en del av myten rundt PMnormal. Tom Endret 28. januar 2009 av tomsi42 Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 28. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 28. januar 2009 PM har et litt stort ego. Og det er jo det vi liker med ham. Lenke til kommentar
GLN Skrevet 28. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 28. januar 2009 Da kan jo muligheten for bare å ha forum nicket på bildet være en mulighet. Lenke til kommentar
Autodidact Skrevet 28. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 28. januar 2009 (endret) Nå er det ikke så fordømt vanskelig å finne ut hva PM heter, om man virkelig vil ... Og koblingen kallenavn, bilde sammen med et skikkelig navn (om så bare et fornavn) er av stor verdi for meg i alle fall. Endret 28. januar 2009 av Autodidact Lenke til kommentar
fototim Skrevet 28. januar 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 28. januar 2009 (endret) Det å kunne beskytte sin identitet, og selv bestemme hvordan vi presenterer oss, er en rett vi har på Akam. Boka blir en forlengelse av forumet. Så derfor mener jeg det er selvsagt at den samme retten gjelder der. Samtidig så vil jeg og si at det vil være hyggelig om folk velger å presentere seg ved navn i boka. (Med unntak av PM da selvfølgelig, å se hans navn vil føles omtrent som å avsløre Fantomet ) Endret 28. januar 2009 av fototim Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 28. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 28. januar 2009 Jeg nekter å avsløre mitt navn. Oh cock.. Lenke til kommentar
fototim Skrevet 28. januar 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 28. januar 2009 (endret) Bra at noen åpner denne debatten, den er nødvendig. La meg først si at denne posten er mine personlige meninger, og ikke nødvendigvis representative for arbeidsgruppa sitt syn. Som jeg har sagt tidligere så ønsker jeg meg ei kvalitetsbok, ei bok vi kan være stolte av. Det betyr bla. kvalitet på trykking og innbinding. Det betyr videre (for meg) en enhetlig og forholdsvis enkel layout som lar bildene komme mest mulig til sin rett. Og til slutt ønsker jeg både bredde og kvalitet på bildene. Det med bredde representere nemlig en kvalitet i seg selv. Og den kvaliteten bør vi ivareta så godt som mulig, etter mitt syn. Samtidig så håper og tror jeg, at boka ikke vil bli prega av tilfeldige knipsebilder. Jeg tror flertallet av deltakerne vil nærme seg oppgaven med å plukke sine beste bilder med stor ærbødighet. Jeg tror og at det er en del som vil tenke "mine bilder er ikke gode nok", selv om de faktisk har en del gullkorn liggende som godt kunne tåle presentasjon. Jeg ønsker og bredde ikke bare i forhold til hvilke navn som er representert, men og i forhold til motivvalg og genre. Uten å si ett vondt ord om dråpebilder, så ønsker jeg ikke 100 sider av dem. Vil jeg ha det, da kjøper jeg meg ei dråpebildebok, ikke forumboka. Jeg håper at gatefoto, genrefoto og andre mer smale genre, blir stående side ved side med fuglebilder, dråpebilder, portrett og geniale solnedganger. Vi har den bredden blant oss, og den håper jeg vi får presentert. Jeg håper og at folk ikke blir så selvkritiske at vi ender opp med et elitistisk prosjekt. Så legg dere i selen folkens, hent fram det beste i dere selv. Om det viser seg at billedmengden blir for stor (etter at eventuelle useriøse bidrag er sortert vekk), da må vi enten bruke først til mølla prinsippet, eller lage en juryordning. Hva som er best er det sikkert mange meninger om. Derfor er denne debatten nødvendig. Kanskje det hadde vært en ide med en egen tråd på akkurat det temaet? Jury, eller først til mølla prinsippet? Jeg tror det kunne vært lurt å prøvd å få avklart det grunnprinsippet først. Understreker nok en gang at dette er mine private meninger. EDIT: Lagde like godt en undertråd for "Jury vs først til mølla". Endret 28. januar 2009 av fototim Lenke til kommentar
HrSteen Skrevet 28. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 28. januar 2009 Jeg stemmer for jury. Lenke til kommentar
Autodidact Skrevet 28. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 28. januar 2009 ... ønsker jeg meg ei kvalitetsbok, ei bok vi kan være stolte av.... både bredde og kvalitet på bildene. Det Tim er inne på her er (må være) basisen for et produkt som blir lagt merke til – for sine positive kvaliteter. Lenke til kommentar
boos Skrevet 28. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 28. januar 2009 Det er blitt en lang tråd, og jeg vet ikke om det er omtalt lenger frem: Hvem skal være økonomisk ansvarlig ved utgivelsen? Dvs: Hvem skal ta den økonomiske risikoen (betale for trykking, markedsføring, distribusjon mv) og hvem skal sitte igjen med en eventuell (hypotetisk?) økonomisk gevinst av salget? Er det et marked for en slik bok? Hvem skal kjøpe? Tante og onkel? boos Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 28. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 28. januar 2009 (endret) Det er blitt en lang tråd, og jeg vet ikke om det er omtalt lenger frem: Hvem skal være økonomisk ansvarlig ved utgivelsen? Dvs: Hvem skal ta den økonomiske risikoen (betale for trykking, markedsføring, distribusjon mv) og hvem skal sitte igjen med en eventuell (hypotetisk?) økonomisk gevinst av salget? Er det et marked for en slik bok? Hvem skal kjøpe? Tante og onkel? boos Japanphoto dekker 100(130?) bøker til bidragsytere, koster 100,- som går til en god sak. For vanlige dødlige (haha..) så koster det 450,- (eller 500?) der 50,- går til samme gode sak. Edit: Legges forøvrig ut på japanphoto sine nettsider til salgs. Endret 28. januar 2009 av sn0dig Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 28. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 28. januar 2009 (endret) Er ikke hele poenget med boken at bildene skal ha blitt lagt inn på akam i løpet av 2008? Da er det vel lite poeng med bilder som ikke har blitt publisert før... Kommer an på hvordan du ser det. Har boken bare bilder som er sett før, vil den da være spennende? Så jeg tror det kan være en ide å blande litt. F.eks. at man har et Akam bilde, og et bra et som vi ikke har sett før. Men den diskusjonen bør fortsettes i diskusjonstråden. Tom Da fortsetter jeg her. Trodde poenget med boken var å vise frem alle de flotte bildene som legges ut på akam, ikke "disse bildene kan du se på akam.no... og disse kan du ikke se der..."? Dessuten er det noe helt annet å se bildene trykket i forhold til på skjerm, så jeg tror fortsatt det vil være spennende med en bok som vi "alle" har sett før. Edit: Forøvrig så skal jo boken legges ut for salg på jp, så man skal ikke se bort ifra at folk som aldri har hørt om akam før kjøper den. Endret 28. januar 2009 av sn0dig Lenke til kommentar
Autodidact Skrevet 28. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 28. januar 2009 Min tanke utelukker ikke tidligere publiserte godbiter, men la oss si jeg var aktiv som PM, og hadde sett alt, ville jeg ikke brydd meg om å få se det i bokform. Det blir litt som når man har sett den film på DVD, og er helt i hundre måneden etterpå fordi den kommer ut på Blue-Ray disk ... Det er stort sett bare en spesiell type mennesker som er slik. Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 28. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 28. januar 2009 Min tanke utelukker ikke tidligere publiserte godbiter, men la oss si jeg var aktiv som PM, og hadde sett alt, ville jeg ikke brydd meg om å få se det i bokform. Det blir litt som når man har sett den film på DVD, og er helt i hundre måneden etterpå fordi den kommer ut på Blue-Ray disk ... Det er stort sett bare en spesiell type mennesker som er slik. Den sammenligningen du kommer med der synes jeg er litt på jordet. Det er stor forskjell mellom å se bilder på skjerm og på trykk. Det du sier blir som om vi alle sammen skulle ha lagt ut de samme bildene med høyere oppløsning her på forumet. Lenke til kommentar
Autodidact Skrevet 28. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 28. januar 2009 Hvis du har interesse av å se sammenligningen så direkte, så vær så god ... Lenke til kommentar
fototim Skrevet 28. januar 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 28. januar 2009 (endret) Da fortsetter jeg her. Trodde poenget med boken var å vise frem alle de flotte bildene som legges ut på akam, ikke "disse bildene kan du se på akam.no... og disse kan du ikke se der..."? ... For meg er dette ei bok med bilder fra brukerne av akam, ikke en dokumentasjon over viste bilder. Men det er meg, er nok relativt lite nostalgisk av meg på den måten. Jeg liker å stadig oppleve nye ting, få nye visuelle inntrykk. Det stimulerer meg mer. Gir meg friske ideer. Lar fantasien min ta nye vendinger. Men jeg ser altså for meg at boka blir en herlig blanding av ulike genre, nytt stoff og ukjent stoff, om hverandre. EDIT: Autodidact sier det bedre enn meg i en annen tråd. Håper du tilgir meg for å låne dine ord "Å bare publisere ting mange/"alle" har sett før er neppe spesielt interessant å bruke mye tid på eller betale penger for." Endret 28. januar 2009 av fototim Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 28. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 28. januar 2009 Jeg ønsker også at man kan bruke bilder som ikke nødvendigvis er postet på Akam. Er ikke alle mine favoritter som er postet her på forumet. I så fall kun linket til i chatten, som "egentlig" ikke teller. Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 28. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 28. januar 2009 Dessuten er det noe helt annet å se bildene trykket i forhold til på skjerm, så jeg tror fortsatt det vil være spennende med en bok som vi "alle" har sett før.Edit: Forøvrig så skal jo boken legges ut for salg på jp, så man skal ikke se bort ifra at folk som aldri har hørt om akam før kjøper den. Tilbøyelig til å være enig her....synes det har vært mange "woow" bilder på Forumet i løpet av 2008, og det er ikke så lett å "bla" og finne dem igjen....så en slik Fotobok med en "års-kavalkade" av likt og ulikt som har "foregått" på foto-fronten i Akam-forumet, vil være et hyggelig minne. Det blir vel en helt annen bok og idé hvis mange skal levere inn helt "nye" bilder de har produsert ellers i løpet av 2008....(kom disse tankene klart frem tro...?) RandiA Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå