Gå til innhold

Diskusjonstråd for Forumboka 2008?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvordan ser dere for dere å bestemme hvilke bilder som blir tatt med? Tas det noen avgjørelser basert på kvalitet, eller er det felleskap og at alle som ønsker det skal få bidra som er tanken?

Det er en prossess i utvikling. Vi ønsker at mest mulig bilder er valgt av bidragsyterene - det er jo de boken handler om. Og får vi for mange bidrag, så er vi nødt til å foreta et utvalg. Samitidig forbeholder redaksjonen seg retten til å refusere bidrag som er for dårlige.

 

Det har vært presentert seværdige bilder med alt fra kompakt-kamera til de dyreste digitalkamerane som finnes. Det er også mye interessant fra gjengen med analogt utstyr. Så det er nok å velge i.

 

Det deltagerene må være klar over, er at bildet skrives ut i stor størrelse. Og da kan det vise seg at "blinkskuddet" blir for uskarpt (hvis det ikke er meningen at skal være det da). Men det betyr ikke at vi er kun interessert i teknisk perfekte bilder, vi er interessert i gode bilder. Bilder med gode motiver og som er komponert godt. Typiske snap-shots og festbilder med mobilen er vi derimot ikke interessert i, men det regner jeg med at folk skjønner.

 

Tom

Lenke til kommentar
Hva med å bare ha et register bakerst i boken på to-tre sider der man lister opp litt teknisk info til hvert bilde samt fotografens navn med referanse til bildenummer, sidetall eller liknende?
Jeg har sittet og tenkt på noe lignende. Som et kompromis mellom teknofreakene og billedpuristene. Problemet er bare at vi har et begrensa antall sider til rådighet.

 

Høres ut som om arbeidsgruppa kan få noen spenstige diskusjoner på billedpresentasjon. Vi har allerede krangla om bakgrunnsfarge. Hvem som vant husker jeg ikke, husker bare at det var jeg som hadde de beste argumentene ;)

Endret av fototim
Lenke til kommentar
Vil fotografens navn bli skrevet på bildet?

Heaven's forbid ;)

 

Men fotografens akam nick (og navn om ønsket) vil stå skrevet på samme side som bildet (sammen med tittel). Men utenfor selve bildeflaten. Det er i alle fall foreløpig arbeids-modell

 

Type:

 

Thomas Borgen Ha aka. IceFox

Det er noe slik vi tenker oss, men for de som ønsker anonymitet, de trenger ikke å få navnet skrevet i boken, kun bruke Nick-et

 

edit: Men vi i redaksjonen må nok ha fullt navn og emailadresse pga. rettigheter.

 

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

For de som er medlem av en fotoklubb og NSFF, så kjenner man kanskje til at det i sistnevntes regi blir utgitt en årbok med medlemmenes bilder. Jeg valgte i fjor å stå over å delta i den fordi jeg ikke var sikker på hva som vanligvis ble presentert der, eller hvor nivået lå. Det er et sprik der, selv om majoriteten av bildene er gode (nok), så er det bildet der som jeg ikke skjønner helt hvorfor ikke bare forblir i familiealbumet.

 

Nå har sikkert en del fått med seg at jeg til tider er kristisk til hva folk "kommer hjem til mor med" i all sin stolthet, og hvis en slik bok som man skal betale for – og nå tenker jeg først og fremst på de som ikke er deltagere, så må de 450 kronene kanskje gi mer verdi for pengene enn 100-vis med bilder av alt for varierende kvalitet av en mengde mer eller mindre ukjente kallenavn/personer.

 

Derfor mener jeg det er viktig at man øker verdien av boken til å være noe mer enn en "lettlest" bildebok, som man trolig blar gjennom en gang og så trenger å legge på hylla en god stund før man tar den frem igjen.

 

Det kan man gjøre med å gjennomføre en ikke alt for lett vurdering av bidrag, som det har vært hentydet til at vil bli gjort. Men jeg tror også det er viktig at man får frem det beste i deltagerene ved å ikke sette for motiv-berensende forutsetninger – som f.eks. å bare tillate bilder som er postet tidligere. De som har "sett alt" vil sikkert gjerne se noe nytt/spennende også ...

 

For min del, ville små tekniske detaljer om både fotografen og utstyr/teknikk, gjort en slik bok mer aktuell/verdifull. Da kan man lære noe fra den også, og det er noe jeg er opptatt av at folk skal med bilder og erfaringene ved å ta eller se på dem – tenke, reflektere og lære. Noen ganger krever det litt teknisk informasjon.

 

Kort sagt; man blar raskt gjennom en bok med bilder av for stort spekter i kvalitet (tenker ikke på teknisk kvalitet nå), og f.eks. å få litt knytning mellom kallenavn og bilder, tror jeg de fleste har glede og/eller nytte av. Personlig syntes jeg det var artig å se Mr. Olsens navn under et av bildene i NSFF's årbok – det gav meg en form for tilknytning til bildet ...

Lenke til kommentar

Jeg må si meg enig i det Autodidact skriver. Håper redaksjonen tør å være "relativt" (jeg er så glad jeg slipper å være med på å definere det ordet) streng, så vi får en bok som vi kan lære av og bli inspirert av.

 

Jeg er også tilhenger av basic exif i en eller annen form. Kanskje helst i form av et register siden vi da kan ha mer litt mer informasjon enn det som er naturlig under bildet. Kamera, objektiv, brennvidde, blender, lukkertid og ISO er essensielt. Og kanskje lysmåling og blits (hvis det blir plass på en enkelt linje)?

 

Når det gjelder bokens perm stemmer jeg for den varianten hvor man kan trykke et bilde fra kant til kant (ikke lerret). Jeg brukte selv slik perm til julebøkene mine og var meget fornøyd med resultatet. Så kan det være opp til redaksjonen å finne et passende/verdig bilde til front og bakside.

Lenke til kommentar
Autodidact sier at han vil få tilknytning, og inspirasjon av bildet. For å få til dette, kan jo fotografen skrive et lite avsnitt på 4-5 linjer om hva han gjorde når han tok bildet? Noe slikt som i de fleste galleri i fotoblad?

tror vel heller èn setning bør holde dersom boka ikke skal bli altfor stor...

Personlig ser jeg ikke noe poeng med å greie ut om hvilken optikk og kameramodell fotografen brukte. Derimot bør det gjøres plass til:

 

Brennvidde

Blender

Lukkerhastighet

ISO

Lenke til kommentar

Eksakt min tanke. Samt eventuelt litt om lys for de som tilfører litt kunstig sådan. For midt vedkommende gjør det ikke noe om det er oppgitt kamera/optikk heller, spesielt på bilder som er så gode at forståsegpåerne får seg en vekker om at "dårlige" kamera(modeller/merker) også kan prestere i riktige hender. Denne tekniske informasjonen trenger bare være satt i en anonym, altså liten og diskre font/farge.

 

Linken mellom kallenavn og person/bilde er for meg også viktig for at det ikke bare skal bli "et bilde". Det er forøvrig også til tider ganske viktig med en (god) tittel på bilder. Det kan ofte gi noen mer av å se på det, fordi man kan lede tankene inn på hva fotografen legger i motivet – før og/eller etter det er tatt.

 

Vi hadde en runde med bilder og titler i vår lokale kameraklubb forrige uke, og snakket om dårlige bilder som ble reddet av tittelen. Ikke lenge etterpå dukket et slikt opp;

 

Det var "baken" på en gravemaskin med ganske store og tydelige skraper/merker etter stein og/eller andre maskiner. Denne delen var selvsagt stort sett gul, med rust i stripene og den velkjente CAT-logoen. Et bilde som man fort bare kikker på og glemmer. Men, så kom tittelen (CAT-fight) som lot fantasien ta av og se for seg gravemaskiner som sloss som "kjerringer" – det tilførte bildet en enorm verdi, det ikke kunne overleve uten ...

Lenke til kommentar
Ja, er mer opptatt av teknisk informasjon om bilde enn produsent av utstyret.

Jeg er også mer opptatt av det, men jeg synes det hadde vært fint om boken også kunne vært et slags oppslagsverk til å svare på spørsmål ala:

 

"Hvilket kamera var det den brukeren brukte igjen" eller "Lurer på om dette bildet er tatt med et fullformat kamera" eller "hvilket objektiv er ansvarlig for dette fine bildet - jøss en CaNikon 18-55!".

 

Edit: Enig ned Autodidact igjen - titler er bra :)

Endret av arnold_layne
Lenke til kommentar

Tittel burde vært obligatorisk.

 

Brennvidde, blender, lukkertid og iso kan være en grei informasjon.

Kamera og optikk synes jeg blir alt for unødvendig. Synes det blir å plassere folk i båser.

Det er knakende likegyldig hvilket utstyr man bruker bare resultatet blir bra.

 

Jeg synes fotografens fulle navn skal være med, synes kallenavn i et "trykt" medie blir litt "dumt". Kallenavn er stortsett et internettfenomen. (mener jeg). Synes ikke et internettnick kan sammenlignes med et vanlig pseudonym.

Men at nicket nevnes sammen med navnet kan være en stor fordel.

 

Feks:

 

Fotograf: Frode Steen / stoners

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...