Gå til innhold

Diskusjonstråd for Forumboka 2008?

Anbefalte innlegg

Sikkert morro.. kommer nok til å kjøpe boka om den evt. kommer.. men har ikke mulighet til å sende inn bilder selv pga andre kontrakter jeg er under :p

Kontrakter kan reforhandles. Denne boken skal lages til selvkost, så det er ingen som tjener penger på den. ender vi opp med noen kroner i pluss så kan de gå til en god sak.

Tom

PS. jeg har sagt ja til å være med i "redaksjonen"

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har (selvsagt) også takket ja til å bli med i redaksjonen.

Vi bør vel tenke oss noen milepæler, og finne ut hvordan vi organiserer påmelding og innlevering av materiale? Jeg har sittet i redaksjonen/vært redaktør for et par (nokså omfattende) progamhefter, og erfaringsmessig så er det veldig vanskelig å få inn tekst og bilder til noe i nærheten av riktig tid... :roll:

Jeg hiver ut noen forslag/spørsmål:

Først bør vi vel få i gang en formell "påmelding", sånn at vi vet hvor mange som vil være med som bidragsytere? Hvordan? Script på pinglebo?

Er en målsetning om publisering om ca. 2 mnd. rimelig, eller tror dere ikke vi trenger så mye?

Får vi støtte fra Akam-redaksjonen, slik at alle som bør få dette med seg, får det med seg?

Folk bør snarest begynne å tenke på 2-3 bilder de vil ha med (1 stående og 1 liggende, 2 liggende eller 3 stående? 1 dobbeltside pr.pers) + en liten tekst om bildene og noen linjer om seg selv?

Jeg går ut i fra at vi vil ha fullt navn (og fødselsår?) på fotografen?

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Flott. Da er vi ei arbeidsgruppe på tre arbeidslystne personer.

Steike bra :w00t:

Men burde vi være flere?

Vi trenger noen som kan dette med oppskarping for trykking, vi trenger kanskje og litt mer dataknowhow enn det vi har, i forhold til laging av scritp osv. Er det andre ressurser vi mangler? Eller har vi allerede dekka disse feltene?

Jeg foreslår at vi ikke bestemmer noen absolutt målsetting om tidspunkt for publisering nå, men bruker litt tid på å finne ut hvor mye arbeid det er, og fordeler oppgaver arbeidsgruppa i mellom. Så unngår vi å skape forventninger som kanskje er urealistiske. Når vi har mer oversikt, da synes jeg vi bør sette deadline. Først deadline for innsending av bilder, så deadline for avslutta redaksjonsarbeid.

Forhåndspåmelding synes jeg er en god ide. Vi trenger å vite mer hvor mange som er interesert for å kunne bestemme antall sider, og dermed sette pris. Kanskje forumstyret kan hjelpe oss med forhåndspåmelding? Kanskje vi kunne bruke en form for poll?

Lenke til kommentar
Kanskje vi kunne bruke en form for poll?

Etter hva jeg vet, så har Tom skrevet noen kodelinjer i sitt liv - mulig han kan bidra med noe når han våkner?

Å sette seg noen overordnede mål m/datoer alt nå mener jeg er en god idé, så har vi noe konkret å jobbe mot. Frister er uansett til for å endres. :)

Lenke til kommentar
Jeg er ikke under noen kontrakter - så jeg stiller selvsagt mine bilder som er postet her til disp - kan jo ikke bare være de sære bildene til PM og Tomsi heller...

Nei, variasjon er viktig i denne fotoboken, som bør vise allsidghet og bredde, litt blomster pynter opp også :yes: :!:

RandiA

Lenke til kommentar

Etter hva jeg vet, så har Tom skrevet noen kodelinjer i sitt liv - mulig han kan bidra med noe når han våkner?

Jada, jeg har skrevet en del kodelinjer; men desverre lite eller ingen erfaring med php/web. Men jeg fikk inntrykk av at stoners hadde litt peil.

Hva slags form for poll tenker man seg ?

Uansett blir det vel vanskelig å få til noe særlig for i morgen kveld. Er på hytta med begrensede ressurser. f.eks. passordlisten min ligger hjemme.

Så vi får bruke tiden til planlegging og brainstorming.

Fikk et "anonymt" forslag angående boken, som jeg synes bør deles med dere:

... men sikkert morsomt med en veldig STOR bok også, det bør vel kanskje være litt tekst innimellom, om aktivitetene, konkurransene, så kan jo tilhørende bilder stå til den teksten/aktiviteten de hører til, BK eller utfordring etc....kan bli mye spennende av dette. Hvis det lykkes og går ihop økonomisk, kan det jo bli et årlig "fenomen"

Tom

Lenke til kommentar

Sånn for ordnes skyld, i tilfelle noen misforstår:

En viktig del av ideen er at folk selv velger ut og sender inn bilder til boka. F.eks maks to bilder. Så boka er altså en måte å presentere seg selv og egne bilder, i et Fargerikt BK fellesskap ;)

EDIT: Så har det og kommet gode forslag om annet stoff. De forslagene bør absolutt vurderes, men hovedinnholdet bør etter mitt syn være brukernes eget utvalg.

Sånn for diskusjonen videre hadde det vært greit om folk var tydelige på hva de snakka om, hovedinnholdet, eller tillegsstoffet. Ser for meg mange mulige misforståelser på det (vi er flinke til å misforstå hverandre :) ).

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Jeg synes at litt tekst må til. Bl.a. et forord. Hvis vi deler boka opp ut i fra kategoriene bildekritikk, foto-konkurranser, utfordringer, fototurer og annet, så bør det sies noe om hver kategori.

Tror nok vi skulle klare å få 3-4 frivillige til å lese korrektur, og som er gode nok til at det er vits i det.

Tom

Lenke til kommentar
Denne boken skal lages til selvkost, så det er ingen som tjener penger på den. ender vi opp med noen kroner i pluss så kan de gå til en god sak.

Tom

Hele idé er jo genialt!

Hvis dere akseptere vårt bok som basis, så betaler Japan Photo hele produksjonskostnader for basis boken og maksimal antall tillegssider = totalt 130 sider per bok. Vi tar størrelse XL som er ca. 30x30 cm stor og 2-3 bilder per side er ingen problem.

D.v.s att hvis hver deltaker får én side, så kan 130 Akamer være med, hvis dere trenger plass for redaksjonellt ting, blir det tilsvarende mindre. Kanskje ett liten brukerportret per deltaker?

Vi øker printoppløsningen fra 250 dpi til 300dpi med neste software update (ca 2 uker), derfor vil vi selvfølgelig gjerne viser den nye kvaliteten og sponsor disse 100-130 bøker som koster omtrennt 1000,.- per stk i butikken.

Hvis dere mener att det er bedre å selge den till enn hva som helst pris, så kan jo pengene gjerne går til unicef eller tilsvårende?

Tusen takk for deres mening og har enn god helg!

Stephan

Lenke til kommentar

Jada, jeg har skrevet en del kodelinjer; men desverre lite eller ingen erfaring med php/web. Men jeg fikk inntrykk av at stoners hadde litt peil.

Tom

Vi må vel kunne klare å lage noe her ja. Såfremt det ikke blir alt for avansert så :)

Lenke til kommentar

Redigering først, så korrektur.

Forord bør det være, og gjerne index. Men jeg tror at tekst om hver enkelt bør kokes ned til standardiserte opplysninger, ikke utstyr og filosofi bla bla. For da blir det for stort sprik. Med standariserte opplysninger mener jeg brukernavn, alder, bosted, evt. exif.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...