Gå til innhold

Diskusjonstråd for Forumboka 2008?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ut ifra hva jeg raskt har kunnet se, så har man relativt stor frihet innenfor de rammene programvaren setter, men man er nok låst til den. Det er bla. folk som selger "kreative tjenester" ifht. utforming av bøker (på BlurbNation), så det må være rimelig stort spillerom.

Lenke til kommentar

Nå føler jeg at det begynner å ligne noe her. Folk engasjerer seg, og sier seg villige til å bidra.

 

Jeg skal se om jeg kan finne ut hvor den boka jeg er med på fra før blir trykka. De som står bak det prosjektet er erfarne, så jeg går ut fra at de vet hva de gjør. Håper forresten å ha det ferdige produktet i hånda om tre uker :)

Gleder meg vilt.

 

Der fant jeg igjen ei lenke med all info om det prosjektet http://pdml.net/pipermail/pdml_pdml.net/20...ber/149402.html Sier ikke at vi nødvendigvis skal kopiere alt, men det kan være greit med et utgangspunkt for videre diskusjon.

Følger dere lenka nederst på sida, så ser dere et submit skjema. Og på det igjen er det ei lenke til liste over bidragene så langt. Om ikke vi har programere blant oss, tipper jeg han som har lagt det er villig til å dele php koden med meg. Han er nemlig en kjernekar. Har jeg tilgang til en server, så er jeg i stand til å tilpasse det til vårt bruk. Tilpassing går greit, men jeg har glemt for mye php til å programmere fra bunnen.

 

Sånn som jeg har oppfatta Mark, han PDML fyren, så kan liggende bilder presenteres over hele sida også med 8x10 som de har valgt. Kan spørre han om det. Hvis det er aktuelt.

Lenke til kommentar

Ellers så ser jeg en fordel med å holde oss i norge. Med akam i ryggen, vil vi nok kunne å ganske bra rabatter her på berget.

 

Holder vi tråden varm en stund, kommer det sikkert noen tips til alternativer til JP.

 

Når det er sagt, er det heller ikke sikkert at rabaterte norske priser er billigere enn f.eks cafepress som PDML bruker.

Lenke til kommentar
Jobber som programmerer, man får nok laget et opplastingsscript hvis det skulle være behov. Men det beste er jo å bruke hans, siden det allerede er laget og fungerer.
Da tipper jeg du har tilgang til server og? :)

 

Jeg spør Mark om å få låne scriptet når det er aktuelt. Det funka i hvert fall knirkefritt for meg. Bidragene mine kom direkte over i lista over bidrag, så jeg slapp og lure på om alt var ok.

Lenke til kommentar
Jobber som programmerer, man får nok laget et opplastingsscript hvis det skulle være behov. Men det beste er jo å bruke hans, siden det allerede er laget og fungerer.
Da tipper jeg du har tilgang til server og? :)

 

Jeg spør Mark om å få låne scriptet når det er aktuelt. Det funka i hvert fall knirkefritt for meg. Bidragene mine kom direkte over i lista over bidrag, så jeg slapp og lure på om alt var ok.

 

Dårlig tilgang til server. Ihvertfall pr idag.

Men vil tro dette løser seg greit.

Lenke til kommentar

En del interessante poenger i den posten, Tim - oppskarping for trykk kan jeg bla. ingenting om, så her bør folk med den rette kompetansen melde seg på. Boken skal forøvrig trykkes hos Blurb, den også.

 

Siden tynnklientene her på jobben står nesten stille i dag (brukte nettopp 15 minutter på å finne frem to filer og kline dem inn som vedlegg i en epost), har jeg hatt litt tid til å leke videre med bokidéen.

 

I tillegg til at forumets aktive bidragsytere (selvkvalifisering) kan velge ut sine favoritter for året som gikk, så syns jeg det hadde vært moro å presentere alle de brukerorganiserte aktivitetene vi faktisk har hatt her på forumet, som virkelig har (IMHO) bidratt til at Akam er noe mer enn bare megapiksler og MTF - utfordringene/fotofestene og "treffene", og kanskje konkurransene. Det hadde da vært moro om noen med faglig kompetanse (Erik og Are i Akam-redaksjonen? Andre?) kunne trukket frem et antall bilder fra disse, som også fortjener "honorable mention". Her snakker vi riktignok om hundrevis av bilder som kan være aktuelle for vurdering, men man kan evt. begrense seg til galleritrådene for de store fotofestene osv...

 

Hva syns folk om det?

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Jeg føler meg heller ikke kvalifisert til å drive med oppskarping for trykking. Men vi har helt sikkert ressurspersoner som bare trenger å lokkes ut av hula.

 

Eventuelle motforestilllinger på ideene dine går på at det kan føre til at boka blir veldig omfangsrik, og dermed dyr, hvis det er mange som deltar.

 

Men samtidig så høres det artig ut. Litt ekstra heder og ære for de som utmerker seg, det er kjekt.

 

Sånn umiddelbart synes jeg det er vanskelig å ta standpunkt til, siden vi har null peiling på hvor mange som har lyst til å delta. Et alternativ er selvfølgelig å sette en øvre grense, og så lage en jury som peker ut hvilke bidrag som skal slippe igjennom smørøyet. Blir det for elitistisk?

 

---

EDIT: Føler forresten at dette begynner å ta av såpass at tida er moden for å kontakte forumstyret.

 

Vil det være fornuftig å spørre om tråden kan flyttes til BK? Synes egentlig at det er der den hører hjemme, iom. det er der vi treffer flest av de vi ønsker å nå, nemlig de som bruker stashet til å ta bilder med.

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Personlig syns jeg tråden skal flyttes til Fotografering, men BK er kanskje mer besøkt? Jeg er relativt sjelden innom BK... Det er også derfor jeg har endret den digre, røde teksten i signaturen min til "Akam-boken", ikke "BK-boken", selv om BK-boken klinger riktig så fint. :)

 

Forumstyret, og ikke minst Akam-redaksjonen må på banen.

 

Edit: og jo flere som deltar, jo mindre andel av boken/bokens kostnad utgjøres av "utvalget", som jeg foreslår at uansett begrenses til noen få sider.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Aetius lurer bla på hvordan vi løser opphavsrettighetsproblemer.

 

Mitt svar er at det er en god grunn til at folk selv bør sende inn bilder til boka. Du gir altså boka rett til å bruke bildet, ved å sende det inn. Så bør det stå et eller annet sted i boka at opphavsretten tilhører fotografen, og at fotografen må kontaktes for direkte for eventuell annen bruk. Høres det fornuftig ut?

 

Jeg har en følelse av at det hadde vært greit å lagd ei arbeidsgruppe for å drive ideen videre. Foreslår meg selv, Anew og Tom.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...