Gå til innhold

Diskusjonstråd for Forumboka 2008?


Anbefalte innlegg

Hint:

 

I førsteposten ligger det lenke til en FAQ post som gir svar på en del av spørsmålene dere stiller. Sjekk der, før dere spør er dere snille :)

 

Det blir etterhvert mer og mer tydelig at vi har et informasjonsproblem. Det vil vi forsøke å ta på alvor. Men gi oss litt tid på å finne bedre løsninger, vi har mange uløste oppgaver.

Endret av fototim
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nå syns jeg alt dette snakket om jury tar helt av, og bærer galt av sted.

 

Dette skal være en bok av og for Akamsbrukere. Ja, vi ønsker et visst minstemål av kvalitet, men dette minstemålet vil langt de fleste av Akams aktive brukere lett klare å levere ett eller to bilder med. Uten problemer.

 

Slapp av folkens. Sosialdemokratiet lever.

Veldig enig. Det er mye som gjøres vanskeligere enn nødvendig nå.

Lenke til kommentar

Synes denne ideen er finfin

 

 

-Ser fint ut med to sider for hver brukter, to bilder og litt plass til tekst.

-Håper ikke dere tar med exif data og slikt. Fokus på bilder er best.

-En bok med så mange sider kan trenge en slags inndeling av kapitler. Om ikke kan boka fremstå litt flatt. Kanskje: svart/hvitt, og en del med farger. Blomster/landskap, mennesker, barn, street, sport osv.. Usikker på det men en slag inndeling er nødvendig. Kanskje delt inn på hvor brukerne bor; nord, sør, øst, vest. Kanskje delt inn i alder på brukern.

Lenke til kommentar

FAQ for Forumboka

 

Hva er Forumboka?

Det er en ide om at forumbrukerene på Akam gi ut ei fotobok med bilder tatt av forumbrukerne.

Den hadde først navnet BK Boka - 2008. Det er nå også planer om å skrive noen omtaler av ulike aktiviterer som BK, Utfordringer o.l.

Hva boka blir hetende til slutt er det ingen som vet. Mange har meldt seg for å hjelpe til med arbeidet. Det er bra, for det er mange jobber som må gjøres før den kan leveres til trykking.

 

Forumbok for hvem?

Utgangspunktet er at du er aktiv Akam bruker.

"Hvis du du lurer på om du har bilder gode nok til å bidra med, så er dette er en bok for dem "med et visst nivå av deltakelse" på Akam, så du selv må vurdere om du kvalifiserer. Vi som redaksjon forbeholder oss retten til refusere bidrag som vi mener ikke holder mål, både basert på aktivitetsnivå i 2008 på akam, og på rent fotografiske premisser."

 

Hva skjer?

Det er oppretta ei arbeidsgruppe som jobber med å organisere arbeidet. Gruppa består av Anew, Fototim om Tomsi42.

 

Trykking og distribusjon er avklart.

 

Det er videre avklart at arbeidsgruppa skal fungere som hovedredaksjon, men at vi trenger underredaksjoner som får som oppgave å skrive om BK, konkuranser, treff osv. Underredaksjonene får også som oppgave og velge illustrasjonsbilder til disse artiklene.

 

Oppslagstavle:

Info og diskusjoner foregår på flere plasser.

- bla i tråden som denne FAQ-en ligger i, les gjerne tråden fra starten.

- det ligger og ute en spørretråd for å måle interessen. Viktig at folk svarer der, vi trenger litt oversikt.

- Vi har og lagt ut et møtereferat fra møte i arbeidsgruppa, rett under denne posten.

- Nytt kort referat om delredaksjoner her.

- Simon Aldra har sagt ja til å være delredaktør for BK-sidene. Simon velger de medarbeiderne han vil ha i redaksjonen. PMnormal har sagt ja til å bidra.

- Vi har lyst ut en uformell designkonkuranse for utforming av boka.

- Vi etterlyser kandidater til jobben som leder for delredaksjonen for akam-treff.

- RandiA har sagt ja til å være red. for Treffsidene. Vi håper at vi har nyheter om de andre redaksjonen og snart. Stay tuned.

- Arbeidsgruppa har blitt enige om å sette 1. april som foreløpig deadline for innsending av bilder. Kommer tilbake med detaljer rundt innsending.

- Mer nytt på redaksjonesfronten. Stoners skal ta seg av konkuransesidene.

- Simon Aldra har trukket seg som BK-redaktør pga tidsmangel.

- K.n.b tar over etter Simon som BK-redaktør.

 

 

Hva koster boka, og hvor og når kan kan jeg kjøpe den?

JP sponser oss og skal distribuere boka.

Prisen blir 100 kroner for de som deltar, og ca 450 for andre.

 

Regler?

 

- Maks to bilder pr deltaker.

- Tema og genre er fritt.

- Deltakerne velger selv, og sender selv inn bidrag.

- Blir det flere deltakere/bidrag enn det er plass til, blir det redaksjonen som velger bilder.

 

Når og hvor kan jeg sende bilder?

Fristen for innsending av bilder har blitt forlenga til 23. aug.

Hvor og hvordan og mere regler finner du her.

 

Denne FAQ posten vil bli redigert etter hvert som ting blir avklart og arbeidet skrider fram. Er det noe som er feil, eller noe vi har glemt, så gi undertegnede et hint.

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Sånn for å orientere dere litt om hva som skjer i arbeidsgruppa; møtereferat fra møte i går.

 

Utvelging av bilder:

Det ble konstatert at først til mølla ikke er aktuelt. Forumet har talt: Utvelgelse skal baseres på billedkvalitet og deltakerens forumaktivitet. Hvor lista skal ligge, avhenger av hvor mange bilder redaksjonen har å velge i.

 

I utgangspunktet velger redaksjonen å være suveren i forhold til utvelging av bilder til billedelen.

Men. Redaksjonen vil og ha behov for hjelp til utvelging av andre bilder. se også neste punkt.

 

Artikler:

I tillegg til billeddelen vil vi lage artikler om aktivitetene på akam: BK, konkuranser, treff og utfordringer.

For å unngå at arbeidsmengden blir for stor for arbeidsgruppa/redaksjonen vil vi opprette underredakjoner som står for disse artiklene. De vil og få som ansvar å velge illustrasjonsbilder til artiklene. Vi tenker at underredaksjonene organiserer seg selv og jobber mest mulig selvstendig, men at arbeidsgruppa tar en fadderrolle for å hjelpe dem i gang og sikre framdrift. Anew har tatt på seg jobben med å lage et "mandat" for redaksjonene. Når det er klart, skal det rekruteres folk.

 

Innsendig av bilder:

Tim kontakter Stephan hos Japan Photo, for å få klarlagt hvilke krav vi bør stille til filformat.

Tomsi42 tar på seg jobben med å lage opplastingsside. Han mener han skal ha klar en betaversjon i løpet av ei uke.

 

Utforming/inndeling av boka:

Her ble det ikke vedtatt noe, men referer deler av diskusjonen delvis stikkordsmessig:

- Inndeling etter landsdel?

- En ren alfabetisk rekkefølge sortert etter authornavn?

- Eventuelt bryte dette mønsteret f.eks. ved å spre aktivitetsartiklene utover i boka, altgså servere authornavn A-F , så en ny aktivitetsartikkel, videre author F-L ny artikkel osv.

- En inndeling etter landsdel åpner selvfølgelig og for å putte artikler inni mellom.

- Det å dele bildene inn tematisk ble og diskutert. Mer arbeid, men trolig ei mer spennede bok. Tema kan f.eks. være S&H, urban life, natur, glamour osv. Avhengig av hva slags materiale som kommer inn og kreativiteten i redaksjonen, er temamulighetene i utgangspunktet uendelige.

 

Ref: Fototim

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Inndelingsdiskusjonen kan bli lang og kronglete. Jeg klarer ikke å bli enig med meg selv en gang, så jeg lurer på hvordan det skal gå med 50-60 av oss :)

 

En stund tenkte jeg mest på at alle bildene burde høre inn under sin aktivitet. Altså etter BK-artikkelen kommer alle bildene som er postet der, etter utfordring-artikkelen kommer alle bildene som er postet der osv. Men redaksjonen sitt forslag om tematisk inndeling er spennende. Problemet med begge disse løsningene er at det velter forslaget om en side per bruker, siden mange antakelig vil sende inn bilder fra ulike aktiviteter eller temaer. Og da forsvinner også den naturlige plassen for brukerinfo - men dette kanskje løses med å lage et eget "bruker-register" en annen plass i boken (nå har jeg glidd over i en skriv-det-du-tenker-modus).

 

For å kommentere resten av forslagene til redaksjonen: Inndeling etter landsdel synes jeg er lite relevant, da foretrekker jeg alfabetisk. Og jeg tror også jeg foretrekker å samle artiklene og "brukersidene" hver for seg.

 

Kommer tilbake med flere brainfarts etter hvert som de melder seg...

Lenke til kommentar
Da tenker jeg at det hadde vært kult med inndeling etter aktivitet, og alfabetisk etter forumnick under hver aktivitet.

Synes det egentlig er idiotisk etter aktivitet da flere sikkert har dempet postingen, jeg f.eks leser mye mere enn det jeg poster for tiden.

 

- Landskap/natur

- Portrett

- Presse

- Gate

- Macro

- Arkitektur

- Produkt

- Avdelingen for bilder fra utestengte Nikon-brukere med forkjærlighet for fluer.

 

Er mine forslag.

 

Motforslag? :)

Spor/action, fashion/glamor?

Lenke til kommentar

Inndelingen synes jeg også skal reflektere at bildene er viktigst. Ser ingen relevans for bildene å ha dem i alfabetisk rekkefølge etter kallenavn da man stort sett bare oppnår enorme hopp i tema/uttrykk og får en masse problemer med bilder som ikke passer sammen. Da kommer hele boka til å se ut som et lite gjennomtenkt sammensurium som like gjerne kunne vært basert på først-til-mølla ...

 

At det river ned ønsket til noen med å ha en side per deltager, får nå så være – det er nå en gang bilder som er samlepunktet for de fleste på Akam.

Lenke til kommentar

Dette med en side pr. deltaker er i utgangspunktet ikke en problemstilling. Hver deltaker får inntil to bilder, det blir to eventuelt ei side.

 

En annen ting er at deltakerne kanskje vil få bildene sine spredt, hvis de sender inn bilder i ulike genre. Men er det et problem egentlig?

Lenke til kommentar

Å komme opp med kategorier for en eventuell temainndeling før vi har sett de eventuelle bildene, syns jeg blir temmelig meningsløst.

 

Opprinnelig så jeg for meg dette som en bok som presenterte brukerne - altså brukeren i sentrum, med bildene samlet. Imidlertid får jeg mer og mer sansen for en slik tematisk inndeling - det gjør jobben mye tyngre for oss i redaksjonen, men hey - mer jobb betyr vel mer penger?

 

At jeg får f.eks ett bilde i Arty-farty-seksjonen, og ett i seksjonen for overmenneskelig geniale landskapsbilder, gjør ingenting.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...