Gå til innhold

Sunt å spise fullkornspasta hver dag?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er lei av fullkornspasta etter bare 1 middag med det jeg. Det smaker rett og slett ikke i nærheten like godt som vanlig pasta gjør.

Fullkornsris derimot smaker faktisk bedre enn vanlig ris.

Svar på spørsmål til trådstarter er JA, så lenge det er en erstatning til poteter. Poteter har høy Glykemisk Indeks.

Kort sagt:

Høy Glykemisk Indeks -> Høyere blodsukker -> Mer produksjon av insulin -> Mer lagring av fett på grunn av økt insulinproduksjon

Lenke til kommentar
Jeg bruker pasta til det meste.

Spiser sjelden potet. Er det sunt å spise fullkornspasta hver dag?

Det er vel ikke enorm forskjell i "sunnheten" på fullkornpasta og vanlig pasta. Forskjell er det, men ikke enorm for en vanlig person.

Men en føler seg mett lenger med fullkorn da. Og det er jo i utg.pkt. bra. :-)

Lenke til kommentar
Det er vel ikke enorm forskjell i "sunnheten" på fullkornpasta og vanlig pasta. Forskjell er det, men ikke enorm for en vanlig person.

Men en føler seg mett lenger med fullkorn da. Og det er jo i utg.pkt. bra. :-)

Fullkornspasta og vanlig pasta er det veldig stor forskjell på, om man vil kalle den enorm er en definisjonssak. Grunnen til den store forskjellen er de raske karbohydratene som pasta inneholder på grunn av innholdet av finsiktet hvetemel, se min forrige post på virkningene av dette.

Lenke til kommentar
Er lei av fullkornspasta etter bare 1 middag med det jeg. Det smaker rett og slett ikke i nærheten like godt som vanlig pasta gjør.

Fullkornsris derimot smaker faktisk bedre enn vanlig ris.

Uh, hva er fullkornsris? Aldri hørt om. Mener du naturris? Personlig syntes jeg at basmati danker alt - luftig og aromatisk.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nuvel, så veldig stor froskjell mellom fullkornsbrød og loff er det ikke, de blir tatt opp nesten like fort (ikke en forskjell du kan merke).

Fullkornsbrødet inneholder litt mere fiber og mineraler. Hvis du tror at å gå fra ikke-fullkornsprodukter til fullkornsprodukter vil ha en nevneverdig påvirkning på din helse så lurer du deg selv.

forøvrig så er glykemic indeks er en veldig fattig måleenhet. Bruk heller insulin index eller "glycemic load".

Lenke til kommentar
Ok, forklar, hva mener du, at dere snakker om pasta og ikke brød? Jeg skrev en del mer enn det du siterte.

Du kan vel heller forklare først hvorfor du mener at Glykemisk Indeks er en fattig indeks og hva du egentlig mener med "fattig".

Insulinproduksjonen har en direkte sammenheng med hvor mye fett som kroppen lagrer og blodsukkeret er med på å stimulere til insulinproduksjon.

Varer med høy GI gir høyere blodsukker over kort tid, hvorfor mener du da at GI er en fattig indeks?

Lenke til kommentar
Kort sagt:

Høy Glykemisk Indeks -> Høyere blodsukker -> Mer produksjon av insulin -> Mer lagring av fett på grunn av økt insulinproduksjon

Du veit at dette bare er tull? http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=56139.0

Vel, en hel verden sier det er slik og det finnes MASSE folk som slanker seg på dette prinsippet også folk som KUN spiser fett og da tar du ett innlegg fra en bruker som sier det ikke er sant som en sannhet?

I tillegg viser omtrent samtlige tester som er gjort på dette at det virker.

Lenke til kommentar
Har du virkelig lest? :/

Jupp...

Kan vel kommentere også da, å si at GI ikke er sann er vel det samme som å si at akselrasjon til en bil ikke er avhengig av motorstyrke og vekt.

Så klart finnes det andre ting som kan påvirke insulinproduksjon men hadde vi sagt at det var en insulinindeks så hadde vi diskutert akkurat det samme her men da hadde dere påstått at det var GI som var riktig.

Flere ting spiller så klart en rolle men GI er absolutt den mest riktige skal vi kun bruke en av indeksene.

Endret av Zatuu
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...