Gå til innhold

Spørsmål om privat bedrift & sivil økonom

Anbefalte innlegg

Har en god stund tenkt på og bli sivil ingeniør også ta noen ekstra kurs etter på for økonomi og ledelse for også ta over faren min sin bedrift når jeg blir eldre, men nå som jeg ikkje har så veldig god karakter i T matte(2) såg jeg litt på samfunnsfag linjen og la merke til sivil økonom det ser ut som et mye bedre valg for en privat bedrift.

Så jeg velger nok sikkert det men, hvordan kan en få erfaring til og styre en bedrift? så litt på jobbfeber.no og at siviløkonomer kan jobbe i en bank, bedrift eller som askjemegler. men det virker ikke som om en får erfaring til å styre en bedrift ved å jobbe som askjemegler feks, en kan vel ikkje bare bli med i et firma og bli den som styrer økonomien for å få erfaring med det?

ps: Faren min sin bedrift er et dreieverksted altså maskinarbeidere, ikke så alt for lite lager en del verdien til bedriften er vell rundt 17-21mill.

Han som styrer med papirene og slik der er bare en person med TIP utdannelse også et par kurs for ledelse og økonomi så det var liksom planen min helt til nå og bli sivil ingeniør også ta kurs men jaja

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke for å virke veldig nedlatende eller noe, men...

Har du 2 i matte tviler jeg på at økonomi-utdannelse er veien å gå for deg. Slike studier er ofte svært matematisk orienterte og krever over gjennomsnittlig forståelse for matte.

Når det gjelder erfaring....

Du ser etter ledererfaring. Forsvaret er vel kjent for å utvikle forholdsvis greie lederegenskaper. Sats på å ta utskrevet befal-kurs (tror det er riktig navn) mens du er inne til førstegangstjeneste.

Lenke til kommentar

Altså.. har 4 i de fleste fag 3 i naturfag og 2 i matte.. rådgiveren sa at samfunnsfag linjen kunne være noe for meg, men er vel så dårlig i det mest bare pga lathet hadde en sterk 4'r i matte i 10'ene klasse kontaktlæreren sa den gangen at jeg lett kunne hatt 5 vis jeg hadde brukt litt mer tid

så 2'r er nok litt ekstremt dårligt for hva jeg burde klare :p men ja.. jeg holder meg unna realfag linjen.. samfunnsfag matten er vel ikke så vanskelig? budsjett og grafer+formler og litt sånn?

Lenke til kommentar

Får å si det så kreves det ikke noe utdanning for å bli aksjemegler, bare mye kunnskap. Men det er anbefalt. :)

S-matte har jeg hørt er mye av det samme som du har i T-matte, mens R-matte er mye mer avansert, og du får realfagspoeng for R2. Kravet for å bli siviløkonom er S1+S2 eller R1. Husk da at T-matte blir stående som sluttkarakter. Anbefaler deg da virkelig å lese i dette halvåret. Er egentlig ikke så veldig vanskelig, men bruk litt tid, så går det fint.

Lenke til kommentar

Stort sett går økonomimatte ut på funksjonsoptimalisering. Det vil si at du stort sett klarer deg hvis du kan derivere og sette den deriverte = 0.

Erfaringen du trenger for å drive en liten dreiebedrift får du nok ikke på siviløkonomstudiet, og de fleste siviløkonomer foretrekker større utfordringer en det de får i en slik liten bedrift. Det jeg mener er at en siviløkonom er overkvalifisert. :)

Personlig vil jeg anbefale deg samfunnsøkonomi eller finans fremfor ren siviløkonomutdannelse, men disse er dog kvantitativt vanskeligere, men slettes ikke umulig hvis du jobber litt med det.

Lenke til kommentar
S-matte er kanskje ikke så vanskelig, men det er matten du vil møte på et økonomistudie.

Har du studert økonomi? Jeg tviler på at s-matte inneholder dobbeltintegraler, optimal kontrollteori, matrisemultiplikasjon etc som er ting man møter i et femårig økonomistudium..

Til trådstarter: Hvis du vil ta et femårig økonomistudium, må du være forberedt på en hel del matte. Det samme gjelder forsåvidt sivilingeniørstudiet. Så hvis det du sier om at du får dårlig mattekarakter fordi du er lat, ikke fordi du ikke skjønner det, er det håp hvis du er innstilt på å jobbe med matten. Men Jeg kan være enig i at en siviløkonom er overkvalifisert. Sjekk ut treårige høyskolestudier i økonomi og ledelse.

Lenke til kommentar
S-matte er kanskje ikke så vanskelig, men det er matten du vil møte på et økonomistudie.

Har du studert økonomi? Jeg tviler på at s-matte inneholder dobbeltintegraler, optimal kontrollteori, matrisemultiplikasjon etc som er ting man møter i et femårig økonomistudium.

Du misforstår meg. Det jeg mente var at S-matte er ikke vanskelig, mens matten du møter på et økonomistudie er vanskelig. Den måten å formulere seg på var ganske keitete, dermed skrev jeg det jeg skrev. Beklager at det var åpent for mistolkning.

Lenke til kommentar
........... Men Jeg kan være enig i at en siviløkonom er overkvalifisert. Sjekk ut treårige høyskolestudier i økonomi og ledelse.

Overkvalifisert? har jo lyst til å gjøre det som er best for bedriften, men tja.. treårig utdanning hmm.. flere meninger og tanker om alt dette ville vert fint :-)

Lenke til kommentar

Det jeg mente er at du ikke trenger noen av de tingene en siviløkonom lærer for å drive en liten bedrift som du beskriver. En snekker vil typisk være bedre egnet til å drive en snekkerbedrift enn en siviløkonom osv, det blir det samme. :) Siviløkonomer lærer om penger, og en typisk bedrift å jobbe i da, er en bank, som kjøper og selger penger. ;)

Lenke til kommentar
Det jeg mente er at du ikke trenger noen av de tingene en siviløkonom lærer for å drive en liten bedrift som du beskriver. En snekker vil typisk være bedre egnet til å drive en snekkerbedrift enn en siviløkonom osv, det blir det samme. :) Siviløkonomer lærer om penger, og en typisk bedrift å jobbe i da, er en bank, som kjøper og selger penger. ;)

Mens en siviløkonom kanskje vil passe bedre til å jobbe litt lengre opp i systemet i en stor nasjonal snekker-kjede.

Lenke til kommentar

hehe, ja, for ikke å snakke om internasjonal snekkerkjede!

Du kan titte litt på revisoryrket, de sitter på mye kunnskap som jeg er sikker på at alle småbedrifter er glade for, som alle slags regler om firmabiler, utbytte, smarte skatteløsninger osv. Firmaet til faren din har dog en revisor fra før. :) (gitt at det ikke er et enkeltpersonsforetak)

Lenke til kommentar
Du kan titte litt på revisoryrket, de sitter på mye kunnskap som jeg er sikker på at alle småbedrifter er glade for.

Og de fleste revisorer (i alle fall i store selskap) er siviløkonomer.Vi har noen hundre av dem på jobb så har litt oversikt. Finnes noen som har en bachelor + Master i Regnskap og Revisjo, men de aller fleste kommer inn etter master (siv. øk).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...