Gå til innhold

SyncToy 2.0 og åpne filer, mulig å skru av programmer før backup?

ken8

Anbefalte innlegg

1. Har prøvd SyncToy 2.0 en liten stund nå, men har litt problemer med å ta backup av filer som er åpne. Største problemet er nok backup av Outlook .pst fila. Når Outlook er på og SyncToy begynner å kjøre så vil den ikke ta backup pga fila er i bruk. Dvs at den tar backup og den nye .pst fila får 0 byte. Hadde vært OK hvis den lot være å ta backup i det hele tatt av filer man brukte, men når den gjør om til 0 byte, så vil jeg ikke si at det funker bra nok som backup :)

Er det mulig å få SyncToy til å Gi beskjed om at om 1 min så vil den restarte PC'en og kjøre SyncToy enten før den skrur seg av eller på oppstarten?

Er det andre programmer som gjøre dette bedre?

Skulle gjerne satt opp en schedule som gjør dette 1 gang i uken.

Edit:

2. Er det mulig å lage et script som kjører SyncToy hver gang den eksterne disken blir koblet til pc'en? Har lest litt om at det kanskjer er mulig med autorun.inf? Men jeg kan lite om scripting.

Endret av ken8
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du har muligheten til å kjøre filer før backup i synctoy kan jeg slenge opp en .bat-fil som kan drepe prosessen før backup (gjør det selv med et annet program). Det kan sikkert også gjøres ved at du starter en fil som dreper prosessen for så å kjøre backup i planlagte oppgaver.

Når det gjelder spørsmål to så er det mulig, men tungvint. Jeg har ikke fått til å bruke autorun.inf på disker og minnepenner som er koblet til via USB. Å sjekke om disken er koblet til krever da at noe kjører i bakgrunnen og ser etter disken. Lagde en gang noe som fikk det til, men løsningen var langt fra elegant og krevde flere filer hvorav en kjørte i loop i bakgrunnen kontinuerlig. Det finnes sannsynligvis programmer som gjør det samme (litt enklere) hvis du søker på google.

Lenke til kommentar

Det programmet som er mest sannsynlig at står på er Outlook, så enten kan man lage et script som dreper kun Outlook evt. et som skrur av pc'en og rett før den skrues helt av kjører SyncToy.

Skulle gjerne hatt det slik:

* Gi beskjed til brukeren at om 1 min vil Outlook lukkes, avslutt det du holder på med

* Steng outlook, start SyncToy

Dette scriptet kan man sette i task scheduler til å kjøre 1 gang i uka.

Når det gjelder å kjøre SyncToy hver gang USB disken kobles til kan man ikke

Gå til Autoplay menyen og Software and games, velge Install or run program.

Kopier SyncToy filene (program files) over til en mappe på den eksterne disken. (vet ikke om dette er nødvendig eller om man kun linke til hvor det ligger på c:\)

Lag en autorun.inf fil som åpner feks syncme.bat.

I bat fila legger man koden for SyncToy backup'en.

Dette var noe jeg fant på nettet og aner ikke om det funker. Lurer litt på hva som skjer hvis man dytter i disken på en annen PC?

http://forums.cnet.com/5208-4_102-0.html?f...ssageID=2640665

Endret av ken8
Lenke til kommentar

Hvis du gir meg parametrene for å starte synctoy/den spesifikke backupen med kommandolinjen så skal jeg kunne slenge sammen et script som gir deg ett minutts advarsel (eventuelt ber deg om du vil avslutte outlook ja/nei). :)

Når det gjelder autorun så har jeg bare prøvd i XP (hvor Autoplay menyen Software and games ikke finnes) så det er mulig at Vista har den muligheten. Det blir da noe du må sjekke ut selv. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...