Gå til innhold

trenger hjelp til (K)ubuntu, er ikke avansert, men jeg er nybegynner

Anbefalte innlegg

hei,

jeg skal redigere denne filen: /etc/modprobe.d/options her skal jeg legge til denne linjen "options cfg80211 ieee80211_regdom=EU" men når jeg skal lagre så står det at jeg ikke har rettigheter til å lagre filen.

regner med det er noe sånne "sudo-greier" :p er det en måte i terminalen jeg skrive "sudo...... " for å lagt denne linjen inn i denne filen. eller andre måter :)

håper på raskt svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skal vel bare være å skrive(hvis ikke jeg er helt på bærtur):

sudo kate /etc/modprobe.d/options

så kan du bare legge inn den linjen der hvor det passer.

Det finnes også en måte å bare kopiere hele setningen inn, men så avansert er ikke jeg :p

TAKK TAKK :D håper det virker ;) får nemmelig ikke til det trådløse nettverket mitt med intel 3945 tingen :p finner nettverkene men får ikke koblet til :S merkelige saker......

Lenke til kommentar
Det finnes også en måte å bare kopiere hele setningen inn, men så avansert er ikke jeg :p

Jepp:

sudo echo "options cfg80211 ieee80211_regdom=EU">>/etc/modprobe.d/options

;)

Litt kapring av tråd, men kan jeg spesifisere hvor i filen det skal stå? Eller evt. hvis jeg vil ha det over et spesielt ord, eller er det best å bruke en editor for akkurat sånne ting?

Lenke til kommentar

Jepp:

sudo echo "options cfg80211 ieee80211_regdom=EU">>/etc/modprobe.d/options

;)

Litt kapring av tråd, men kan jeg spesifisere hvor i filen det skal stå? Eller evt. hvis jeg vil ha det over et spesielt ord, eller er det best å bruke en editor for akkurat sånne ting?

Dette kan gjøres med sed, en kommando tekst editor.

Bytte ut ord:

sed -i 's/ord/nytt_ord/g' fil.txt

For å legge til en linje på en bestemt linje kan du bruke:

sed -i '2iDette skal inn på linje 2!' fil.txt

Er mange andre måter å gjøre dette på også, f.eks. awk.