fredrija Skrevet 22. januar 2009 Del Skrevet 22. januar 2009 hei, jeg skal redigere denne filen: /etc/modprobe.d/options her skal jeg legge til denne linjen "options cfg80211 ieee80211_regdom=EU" men når jeg skal lagre så står det at jeg ikke har rettigheter til å lagre filen. regner med det er noe sånne "sudo-greier" er det en måte i terminalen jeg skrive "sudo...... " for å lagt denne linjen inn i denne filen. eller andre måter håper på raskt svar Lenke til kommentar
Nordmoen Skrevet 22. januar 2009 Del Skrevet 22. januar 2009 Skal vel bare være å skrive(hvis ikke jeg er helt på bærtur): sudo kate /etc/modprobe.d/options så kan du bare legge inn den linjen der hvor det passer. Det finnes også en måte å bare kopiere hele setningen inn, men så avansert er ikke jeg Lenke til kommentar
Smif Skrevet 22. januar 2009 Del Skrevet 22. januar 2009 Det finnes også en måte å bare kopiere hele setningen inn, men så avansert er ikke jeg Jepp: sudo echo "options cfg80211 ieee80211_regdom=EU">>/etc/modprobe.d/options Lenke til kommentar
fredrija Skrevet 22. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2009 Skal vel bare være å skrive(hvis ikke jeg er helt på bærtur): sudo kate /etc/modprobe.d/options så kan du bare legge inn den linjen der hvor det passer. Det finnes også en måte å bare kopiere hele setningen inn, men så avansert er ikke jeg TAKK TAKK håper det virker får nemmelig ikke til det trådløse nettverket mitt med intel 3945 tingen finner nettverkene men får ikke koblet til :S merkelige saker...... Lenke til kommentar
Nordmoen Skrevet 22. januar 2009 Del Skrevet 22. januar 2009 Det finnes også en måte å bare kopiere hele setningen inn, men så avansert er ikke jeg Jepp: sudo echo "options cfg80211 ieee80211_regdom=EU">>/etc/modprobe.d/options Litt kapring av tråd, men kan jeg spesifisere hvor i filen det skal stå? Eller evt. hvis jeg vil ha det over et spesielt ord, eller er det best å bruke en editor for akkurat sånne ting? Lenke til kommentar
Smif Skrevet 22. januar 2009 Del Skrevet 22. januar 2009 Det finnes også en måte å bare kopiere hele setningen inn, men så avansert er ikke jeg Jepp: sudo echo "options cfg80211 ieee80211_regdom=EU">>/etc/modprobe.d/options Litt kapring av tråd, men kan jeg spesifisere hvor i filen det skal stå? Eller evt. hvis jeg vil ha det over et spesielt ord, eller er det best å bruke en editor for akkurat sånne ting? Dette kan gjøres med sed, en kommando tekst editor. Bytte ut ord: sed -i 's/ord/nytt_ord/g' fil.txt For å legge til en linje på en bestemt linje kan du bruke: sed -i '2iDette skal inn på linje 2!' fil.txt Er mange andre måter å gjøre dette på også, f.eks. awk. Eller hva med å dele fila i to med tail og head, bruke >> på første del, så sette dem sammen igjen. Sikkert tusenvis av algoritmer for tekst editering i terminalen. Anbefaler deg å lese litt, f.eks. "man sed". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå