Bikeridr Skrevet 22. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 22. januar 2009 Jepp folkens.. Nå har jeg fått lekt meg litt mere med min nyanskaffelse. Fikk låne EF 200 f/2,8 av en kamerat og så pekte vi tuten oppover. Full exif i bildet. 200mm f/2.8 @ 2.8, ISO 800, 257s, EOS 5D Mk II, tracking piggyback på teleskop, og masse vind.. Lenke til kommentar
k.n.b Skrevet 22. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 22. januar 2009 Hæ, får du såpass til bilde med en 200mm? Mye cropping? Ikke det at galaksen trer så voldsomt tydelig frem, men det er jo absolutt heller ikke ventet med en 200mm. Du får uansett credit for at du utførte dette, burde være en inspirasjon for andre til å forsøke seg. Mulig jeg er ørlitt over middels interessert i det som oppholder seg utenfor atmosfæren, så jeg synes dette var et spennende forsøk med vanlig fotoutstyr. Lenke til kommentar
Bikeridr Skrevet 22. januar 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 22. januar 2009 Hæ, får du såpass til bilde med en 200mm? Mye cropping? Bildet er ikke croppet i det hele tatt, kun nedskalert til et mer webvennlig format. 200mm på FullFrame gir en bildevinkel på 6,87x10,29 grader. Andromedagalaksen er over 3 grader i utstrekning. Forøvrig er også M33 rett nedenfor og M110 rett ovenfor med på bildet. Når alt det er sagt, og vi ser på dette bildet, så er det mange som har fått mye bedre bilder enn dette ved hjelp av "stacking" av flere bilder. Jeg/Vi har tross alt kunn tatt ett eneste bilde og dette er "rett-fra-kamera", kun konvertert til .jpg fra raw i Canons DPP software. Lenke til kommentar
2r@rn3 Skrevet 22. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 22. januar 2009 Veldig bra, og utrolig spennende. Jeg går selv med en liten amatør-astronom i magen som bare venter på å bli født... Om jeg skal pirke på noe, og det bør jeg jo, må det være at tittelen er feil. Andromeda-galaksen er ikke vår nærmeste galaktiske nabo... Lenke til kommentar
Bikeridr Skrevet 22. januar 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 22. januar 2009 Om jeg skal pirke på noe, og det bør jeg jo, må det være at tittelen er feil. Andromeda-galaksen er ikke vår nærmeste galaktiske nabo... Vel, både ja og nei egentlig. Den store og lille Magellanskyen(e) er (korrekt) nærmere, men de er regnet som satellittgalakser mens Andromedagalaksen er vår nærmeste "ekte" nabogalakse. Andromedagalaksen er veldig lik vår men mye større ifølge forskerne. Når Magellanskyene blir regnet som satellittgalakser, så er det vel i overført betydning på samme måte som de er "måner" til vår galakse Melkeveien, mens Andromeda er nærmeste "planet". Nærmere sammenlikning blir vel vår måne som satellitt og vår naboplanet Venus, som forøvrig er godt synlig høyt på himmelen om ettermiddagen (iallefall i Nord-Norge). Magellanskyene sees forøvrig ikke fra Norge, men da jeg var på Madagaskar tok jeg dette bildet. Lenke til kommentar
2r@rn3 Skrevet 22. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 22. januar 2009 (endret) He-he. Artig. Jeg skal ikke dra denne diskusjonen mye lenger, og det er riktig som du sier at de galaksene jeg tenkte på, er satelitt-galakser til Melkeveien. Vår "Lokale galaksegruppe" består av over 35 galakser (som du antagelig vet), der Andromeda og Melkeveien er de mest massive galaksene. Det gravitasjonelle senteret ligger et sted mellom disse to galaksene. Både Melkeveien og Andromeda har sine sett med satelitt-galakser, men de er like fullt egne galakser selv om de ligger innenfor de respektive galaksenes "SOI" (sphere of influence) og dermed kan betraktes som om de kretser rundt, lik en måne rundt en planet. Vår nærmeste satelitt-galakse er Canis Major (Store Hund) dverg-galakse. Den befinner seg ikke lenger unna enn ca 25.000 lysår fra solsystemet vårt, og er således nærmere oss enn sentrum av vår egen galakse... Edit: Ikke for det...jeg har ennå tilgode å ta bilde av noe annet enn vår egen måne...sukk. Endret 22. januar 2009 av Tor Arne Bjørn Lenke til kommentar
J@cob Skrevet 23. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 23. januar 2009 Imponerende! Er det hele en liten indikasjon på at du kommer til å ta flere galaksebilder? I så fall venter jeg i spenning Lenke til kommentar
Bikeridr Skrevet 23. januar 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 23. januar 2009 Imponerende! Er det hele en liten indikasjon på at du kommer til å ta flere galaksebilder? I så fall venter jeg i spenning En skal ikke se bort fra at det blir flere bilder med tuten rettet oppover.. Nå venter jeg bare på klarvær og nordlys. Ser lovende ut i kveld, så jeg får se hva som skjer. Lenke til kommentar
Phaser_ Skrevet 23. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 23. januar 2009 OT: Er det mulig å kjøpe løse tracking systemer? Jeg har ett greit teleskop. Lenke til kommentar
2r@rn3 Skrevet 23. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 23. januar 2009 OT: Er det mulig å kjøpe løse tracking systemer? Jeg har ett greit teleskop. Dette er en velutstyrt forhandler: N. J. Opsahl Mulig de kan ha det du er på jakt etter? Mitt dilemma om dagen er; kjøpe teleskop eller 5DII...hmmm. Uansett, et luksusproblem (Nei, jeg har ikke penger, men jeg kan jo spare...) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå