Gå til innhold

Har tatt mine andre dråper, trenger litt råd


Anbefalte innlegg

Mine første dråper egner seg ikke på trykk her, for da hadde dere sannsynligvis ringt Canon og krevd kamera mitt inndratt.. :thumbdown:

 

Har brukt Canon 450d, standard 18-55 mm objektiv.iso 100, 1/200, m/ blitz. Håndholdt, ( stativet brukte jeg til å holde posen over melka.)

 

1. Jeg bruker Digital Photo proffesional for å skarpe bildene, men den biten sliter jeg litt med enda. Så noen tips om gode måter å skarpe bildet uten at det blir masse støy i bildet mottas med stor takk.

 

2. Det jeg lurer mest på er hvordan jeg skal få kamera til å skyte en serie med bilder. Slet veldig med at etter jeg hadde fokusert og knipset første bildet( før dråpen kom ned) så ble det "Busy" på kamera og jeg missa dråpene fullstendig. Så det endte med manuell beregning om når dråpen ville dukke opp når jeg knipsa. Et bilde av gangen. Serie skytinga gikk i stå hver gang. ( busy)

 

3. Lurer på om dere har noen tips til hvordan jeg kan fokusere dråpen. Det var også vanskelig og mange dråper endte i noe uklart blur.

 

4. Hvis dere ser noe jeg burde gjort annerledes så tas tipsene vel imot.

 

Så mine "mesterverk"

 

1. post-76707-1232650871_thumb.jpg

 

2. post-76707-1232651215_thumb.jpg

 

3. Dette er orginalt utenom resize. Jeg har skarpet det i en annen versjon som en kopi på pcen min, men håpet en av dere ville ta oppgaven med å bearbeide denne orginalen, og gi meg tips om hva dere gjorde for å gjøre det klarere.

 

 

post-76707-1232651315_thumb.jpg

 

håper på konstruktive tilbakemeldinger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan bare snakke for meg selv.

 

Må det være noen poeng. Hvorfor bruker enkelte år av livet sitt på å se Hotel Ceasar? Er det noe poeng med det?

 

 

 

Jeg har lyst ( med tiden til hjelp), å lære alle aspekter av fotografering, og utvikle kunnskapene. Foreløbig er det begrenset pga økonomi, så da får jeg skyte det jeg har mulighet til å skyte med 18-55.

 

På "Must do" lista er blant annet

 

Dråper, macro , landskap, månen, nattebilder osv.

 

Med begrenset utsyr har jeg starta med dråper.

 

 

Poeng eller ikke, det var ikke det jeg var ute etter her.

Lenke til kommentar

-stativ

-blits og mye lys

-manuell fokus

-lag deg et system/en rigg som slipper dråpene på samme sted, og fokuser manuelt til dette punktet. Med full manuell fokus vil vel seriemodusen også fungere, uten at kameraet (uten hell) prøver å autofokusere på en blank flate.

-ha et tonn med kreativitet, i og med at dråper er oppbrukte.

 

Det er hvertfall mine tips og råd, etter hva jeg har lest/erfart. Det bør vel gi et brukbart utgangspunkt. Så er det jo bare selv å prøve ut forskjellige blendere/lukkertider/teknikker.

 

Dråper kan jo være morsomt å holde på med, hvis du er helt ny, noe som ikke alle skjønner tydeligvis. Jeg er og ny, og har hatt et par timer foran vannskåla, men gikk fort lei. vanskelig/umulig å lage dråpebilder som ikke er sett før.

 

Ellers ligger det en egen tråd med hundrevis av dråpebilder under bildekritkken. Mulig å se der for inspirasjon.

 

lykke til :)

 

Håkon

 

EDIT: Ser du tar bildene håndholdt. Bruk stativet til kameraet. Da kan du heller holde posen i hånda, og bruke andre hånda til utløseren. En annen ting som er kjekt er vel kanskje fjernutløser. Du må jo ikke se i søkeren for å ta bildet, i og med at du vet hvor dråpen lander.

Endret av jaadd
Lenke til kommentar

Takker for gode tips :thumbup:

 

 

Dråper kan jo være morsomt å holde på med, hvis du er helt ny, noe som ikke alle skjønner tydeligvis. Jeg er og ny, og har hatt et par timer foran vannskåla, men gikk fort lei. vanskelig/umulig å lage dråpebilder som ikke er sett før.

 

Jeg er fullt klar over at dråper er oppbrukt , akkurat som tusen andre motiver folk syns er fine i begynnelsen. Men jeg er ny, og dråper er på "to do" listen min, sånn som mange oppbrukte temaer. Men det er nå ikke primært det jeg kommer til å holde på med likevel.

Lenke til kommentar

Når du har fokusert og er fornøyd med folus så gå inn på bruker instillinger (nr 7 på EOS 400D og lås speilet, så trykker du ned utløser knappen en gang (snor eller trådløs fjernkontroll kan være greit), når du har trykt ned knappen en gang så går speilet opp. Så er det bare å ta bilder.

Når speilei er oppe så kan du ta bilder uten at speilets bevegelser lager uskarpheter.

Lenke til kommentar
alle prøver å ta bilde av dråper, det og røyk.

men jeg vil si at jeg ville hovedsaklig fått lyst det litt mer opp og eliminert skyggen hvis du har ekstern blits.

 

Jeg er helt fersk. Har hatt speilrefleks i 1 måned. Så eneste utstyret jeg har er standard objektivet 18-55 og et gammelt stativ jeg fikk av en som ikke bruker det.

 

 

 

Takker for tilbakemeldinger. Mange nyttige ting å plukke opp her. :thumbup:

Lenke til kommentar

Bildene er ikke så ille. Faktisk ganske bra på hver sin måte. Grunnen til at kameraet ditt må melde pass med "busy" er at blitsen må kjøles ned før den er klar til neste bilde. Tar du bilder uten blits vil du ikke oppleve dette. Men da kreves det dertil ekstra pupp i form av større blender i objektivet for å utjevne litt av det blitsen gir.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Jeg ser at flere her har missforstått litt hvordan kameraet fungerer. Lukkertiden du bruker er ikke kort nok til å fryse en dråpe. En dråpe er utrolig rask, noe du kanskje har lagt merke til :whistle: . Grunnen til at din dråpe er fryst er nettopp på grunn av blitzen. Den fyrer av et lys som varer i rundt 1/10 000 sekund. Det er akkurat dette lyset som fester seg mest på bildebrikken. I de resterende 1/9 800 sekundene blir bildebrikken eksponert for en halvopplyst dråpe fra lyset i rommet. Disse 1/9 800 sekundene med eksponering gir et litt blurry bildet. ;)

 

Du må altså eliminere all annen eksponering enn det 1/10 000 sekundet. Det gjør du ved å ha et helt mørkt rom, så det eneste gangen kameraet får inn noe på bildebrikken er når blitzen fyrer av. Jeg har flere ganger tatt dråpebilder med 1 sekund lukker, det er ingen problem. Dessuten får du opptil f/22, noe som gjør det lettere å treffe på fokusen. :)

 

Er ikke direkte svar på det du spør om, men hjelper nok til bedre dråpebilder, og jeg hører jo at du er litt i begynnelsesfasen, så da er det sikkert moro å høre hvordan kameraet virker på disse punktene. ;)

 

Peetah

 

 

EDIT: innlegg 100, måtte bare legge det til :p

Endret av peetah
Lenke til kommentar
alle prøver å ta bilde av dråper, det og røyk.

men jeg vil si at jeg ville hovedsaklig fått lyst det litt mer opp og eliminert skyggen hvis du har ekstern blits.

 

Jeg er helt fersk. Har hatt speilrefleks i 1 måned. Så eneste utstyret jeg har er standard objektivet 18-55 og et gammelt stativ jeg fikk av en som ikke bruker det.

 

 

 

Takker for tilbakemeldinger. Mange nyttige ting å plukke opp her. :thumbup:

 

Ett tips ril og få droper til dryppe på samme sted er og bruke en gammel medisin flaske..den slipper ut like mye vann og med jevne intervaler stor sett..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...