Gå til innhold

Sb-800 VS 900 og overoppheting

Anbefalte innlegg

Har nettopp kjøpt meg en Nikon Speedlight SB-900 og leste på en del forum at denne overhoppheter lett.

Tenkte jeg skulle kjøre en test, og tok manuel modus 1\1 som vel blir full power?

Tok en rundt 20 - 30 eksponeringer, og etter dette fikk jeg temp error. Jeg har fremdeles angrefrist på 14 dager, og lurer på om SB-800 har like store overopphetingsproblemer?

Det jeg også lurer på er om dette egentlig er et problem? Når en tenker på at det blir veldig varmt. Andre blitzer kan for alt jeg vet også overhopphete rimlig fort?

Noen erfaringer her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

SB-900 oppfører seg upåklagelig. Blitser blir jo gjerne varme hvis man blinker som besatt uten opphold. Ved å gi temperaturalarm så beskytter den seg selv i motsetning til en del andre (bl.a. SB-600 og 800 tror jeg).

Du må da bare være glad til at blitsen ikke ødelegges ved uvettig bruk?

Lenke til kommentar
SB-900 oppfører seg upåklagelig. Blitser blir jo gjerne varme hvis man blinker som besatt uten opphold. Ved å gi temperaturalarm så beskytter den seg selv i motsetning til en del andre (bl.a. SB-600 og 800 tror jeg).

Du må da bare være glad til at blitsen ikke ødelegges ved uvettig bruk?

jepp

grunnen til jeg spør er for det er så mye delte meninger.

Sjekk her:http://forums.vwvortex.com/zeromodify?cmd=editpost&id=54696058

Lenke til kommentar

SB-900 har fått overopphetingsvern nettopp fordi det var et "problem" på SB-800... for de som bruker blits i et enormt tempo. Jeg tør nesten garantere at du ikke finner en eneste akam-bruker somhar støtt på dette i virkeligheten.

Edit: det er forresten mulig å skru av temperatursperren.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Hva mener du med 20-30 eksponeringer ? Iløpet av hvor lang tid ? Forsøkte selv å se hvor mye som skal til på full styrke og satt å blinket med den i flere minutter så føltes var tilbake på ett rave party her før den stoppet pga varme. Tok over 500 bilder med den i ett bryllup inkludert en del serie bilder på kirketrappen m.m. og ikke en gang stoppet den opp. Høres litt merkelig ut.

Lenke til kommentar

Føler denne tråden er rimelig meningsløs. Under alle forhold i den virkelige verden vil dette aldri bli noe problem. At SB-900 har innebygd sikring er fordi en del "rakettforskere" ønsker å prøve ut grensene. Har brukt begge disse blitsene uten noen form for problem med overoppheting. Gjør man iherdige forsøk på å ødelegge en blits så får man det til - differansen er at SB-900 hindrer dette (men om du vil ødelegge SB-900 har man t.o.m. mulighet til å slå av sikringen).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...