Rescue me Skrevet 22. januar 2009 Del Skrevet 22. januar 2009 (endret) Skal flytte ut snart og har satt opp et lite budsjett og lurer på om det er noe jeg har glemt av utfgifter. Går på skole og jobber ved siden av skolen på et dagligvarebutikk. Hvordan er det egentlig med barnebidrag mtp at foreldrene min er skilt og bor hos min mor nå, da kan vel min far slutte å betale det? Inntekter: Stipend: 1000 (får kansje borteboer stipend) Lønn: 13 500 - skatt 2000 = 11 500 (blir egentlig litt mer mtp jeg tar en del ekstravakter) = 12 500+ Utgifter: Leie, strøm og internett: 6000 - 7000 Mat: 2000 (får mye gratis mat fra jobb) Drikke, voks, frisør, godteri, mobil osv: 1500 Busskort: 400 Husholdningsartikler: 400 Klær: 1000 Innboforsikring: 100 = 11 400 - 12 400 Penger ved utflytting: 25 000 (regner med en del her til depositum) Kommer jeg til å greie meg? Noen utgifter jeg har glemt? Vet at jeg blir å kjøpe litt klær ol men kommer nok til å passe på at jeg aldri i nærheten av blakker meg. Endret 23. januar 2009 av KnewtFan Lenke til kommentar
nomore Skrevet 22. januar 2009 Del Skrevet 22. januar 2009 Mobil, transport, klær, underholdning, fest, drikke(alkohol), forsikringer, trening, sparing, forbruksmateriale/kroppsprodukter, husholdningsprodukter og buffer. Sånn ved toppen av hodet. Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 22. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2009 Mobil, transport, klær, underholdning, fest, drikke(alkohol), forsikringer, trening, sparing, forbruksmateriale/kroppsprodukter, husholdningsprodukter og buffer. Sånn ved toppen av hodet. Transport glemte jeg legger det i budsjettet. Forsikring? Trenger ikke penger til trening eller noe mer til fest/alkohol. Forbruksmateriale? Bruker ikke så mye på kroppsprodukter og hårprodukter. Husholdningsprodukter glemte jeg av, setter det inn i budsjettet. Kommer nok ikke til å spare så mye før i sommer som jeg skal bruke på jobbing. Pengene som blir til overs fra de 25 000 jeg har nå blir nok brukt til buffer + litt hver måned. Internett Regner med det under leie og strøm, skal skrive det opp bedre . Lenke til kommentar
TEE Skrevet 22. januar 2009 Del Skrevet 22. januar 2009 Du vil trenge egen innboforsikring. Utleiers forsikring dekker kun bygget, ikke møblene dine, klærne dine, datautstyret ditt etc. Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 23. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2009 Du vil trenge egen innboforsikring. Utleiers forsikring dekker kun bygget, ikke møblene dine, klærne dine, datautstyret ditt etc. Hva koster det? Lenke til kommentar
Pivotal Skrevet 23. januar 2009 Del Skrevet 23. januar 2009 Du har god råd til å flytte ut. Jeg flytta ut på mye mindre 6-700 er relativt mye i husleie med inntekten din. Men det må man se litt ann. 1000kr på klær virker også mye, men igjen der kommer det jo ann på hvor god råd du finner ut at du har. innboforsikring koster ca 100kr i måneden, meget kjekt å ha. Om du ikke har lyst til å bruke masse penger på depositum så kan du la være. Prat med sosialkontoret der du skal flytte til og få dem til å stille garanti for depositumet ditt. Dette gjør de rimelig enkelt og greit så lenge depositumet ikke er mer enn 3xhusleien. men ja, man kan fint leve på 3-4000 i måneden etter husleie/strøm så lenge man er økonomisk. Du greier deg nok fint Barnebidrag kommer ann på hvor gammel du er. Husker ikke heeelt hvordan reglene for det der funker, men om du er under 18 må han nok betale uansett tror jeg. Ellers så kan du jo tenke litt på møbler å slikt. Varierer veldig fra leilighet til leilighet hva som står der fra før av, men de fleste leiligeter i den prisklassen har kjøleskap og komfyr i en eller annen form. Utover det kan det være alt mulig rart. Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 23. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2009 Du har god råd til å flytte ut. Jeg flytta ut på mye mindre 6-700 er relativt mye i husleie med inntekten din. Men det må man se litt ann. Koster en del å ha en sentral leilighet med litt størrelse (bør være minst 30 kvm). 1000kr på klær virker også mye, men igjen der kommer det jo ann på hvor god råd du finner ut at du har. men ja, man kan fint leve på 3-4000 i måneden etter husleie/strøm så lenge man er økonomisk. Du greier deg nok fint Tok med vilje å la på litt mer . Bruke vanligvis ikke så mye på klær heller, ligger kansje på 500-700 kroner i gjennomsnitt hver måned nå når jeg bor hjemme (hate shopping ). Er også ganske økonomisk og får mye gratis mat fra jobb (alt av brød, boller, brekasje varer og varer som er gått ut på dato). Om du ikke har lyst til å bruke masse penger på depositum så kan du la være. Prat med sosialkontoret der du skal flytte til og få dem til å stille garanti for depositumet ditt. Dette gjør de rimelig enkelt og greit så lenge depositumet ikke er mer enn 3xhusleien. Hadde vært supert . Barnebidrag kommer ann på hvor gammel du er. Husker ikke heeelt hvordan reglene for det der funker, men om du er under 18 må han nok betale uansett tror jeg. Så han må altså fortsette å betale for meg til min mor selv om jeg ikke bor hjemme og derfor hun derfor har mye mindre utgifter? Ellers så kan du jo tenke litt på møbler å slikt. Varierer veldig fra leilighet til leilighet hva som står der fra før av, men de fleste leiligeter i den prisklassen har kjøleskap og komfyr i en eller annen form. Utover det kan det være alt mulig rart. Komfyr og kjøleskap er nok et minium med hva som burde være i leiligheten. Tenker det uansett kommer til å gå en noen tusen på div ting man må ha nå i starten. Lenke til kommentar
Pivotal Skrevet 23. januar 2009 Del Skrevet 23. januar 2009 Koster en del å ha en sentral leilighet med litt størrelse (bør være minst 30 kvm). Sant nok. Så han må altså fortsette å betale for meg til min mor selv om jeg ikke bor hjemme og derfor hun derfor har mye mindre utgifter? ja tror det. Men det burde du nesten høre med Nav med for å være på den sikre siden. Komfyr og kjøleskap er nok et minium med hva som burde være i leiligheten. Tenker det uansett kommer til å gå en noen tusen på div ting man må ha nå i starten. Hvis du har lite når du flytter så går det absolutt en del i begynnelsen ja. Her kan du også søke sosialkontoret om etableringspenger. Hvor mye du får kommer litt ann på inntekt og litt forskjellig men jeg fikk vel 6000 i tilegg til 3000 til vaskemaskin. men så kjøpte jeg mye nytt når jeg flytta inn her da. kjøpte sofa til 2000, bord til 1000, seng til 8000, osv. Kan være kjekt å skaffe seg en dobbeltseng om du ikke allerede har det Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 23. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2009 Så han må altså fortsette å betale for meg til min mor selv om jeg ikke bor hjemme og derfor hun derfor har mye mindre utgifter? ja tror det. Men det burde du nesten høre med Nav med for å være på den sikre siden. Må vel ta meg en tur innom Nav da . Har de et kontor eller noe slik? Komfyr og kjøleskap er nok et minium med hva som burde være i leiligheten. Tenker det uansett kommer til å gå en noen tusen på div ting man må ha nå i starten. Hvis du har lite når du flytter så går det absolutt en del i begynnelsen ja. Her kan du også søke sosialkontoret om etableringspenger. Hvor mye du får kommer litt ann på inntekt og litt forskjellig men jeg fikk vel 6000 i tilegg til 3000 til vaskemaskin. men så kjøpte jeg mye nytt når jeg flytta inn her da. kjøpte sofa til 2000, bord til 1000, seng til 8000, osv. Kan være kjekt å skaffe seg en dobbeltseng om du ikke allerede har det Møbler jeg i hvert fall har ved innflytting er vel: seng (ikke dobbel ), skrivebord og en hylle. Så må jo sikkert kjøpe en del, skal som sagt ta en tur innom NAV. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 23. januar 2009 Del Skrevet 23. januar 2009 Kjapp møbelliste blir vel: Kjøkkenbord + stoler Sofa, stuebord, stol(er) til stue Bokhylle®, CD/DVD-hyller TV-benk TV hyller/skap til bad Seng Vaskemaskin (mulig det vaskerom i kjelleren en del steder) Sikkert masse jeg har glemt. Er godt etablert i leilighet allerede, og husker ikke hvor mye jeg måtte kjøpe første gang jeg flyttet hjemmefra for leeeeenge siden Lenke til kommentar
Cortinarius rubellus Skrevet 23. januar 2009 Del Skrevet 23. januar 2009 Angående sosial garanti så er det mange som ikke godtar det, egen erfaring og mange andres erfaring. Lenke til kommentar
TheScorp Skrevet 23. januar 2009 Del Skrevet 23. januar 2009 (endret) Mange som helt glemmer av kjøkkenredskaper; Kniver, gaffler, skjeer, gryter, tallerkener, glass, kopper, osv osv osv. I tillegg er det jo små ting som kluter, håndklær, dynetrekk, osv osv osv Så engangsinvesteringen når man skal flytte, blir som regel alltid noe større enn man tror.. Endret 23. januar 2009 av TheScorp Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 23. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2009 Kjapp møbelliste blir vel:Kjøkkenbord + stoler Sofa, stuebord, stol(er) til stue Bokhylle®, CD/DVD-hyller TV-benk TV hyller/skap til bad Seng Vaskemaskin (mulig det vaskerom i kjelleren en del steder) Sikkert masse jeg har glemt. Er godt etablert i leilighet allerede, og husker ikke hvor mye jeg måtte kjøpe første gang jeg flyttet hjemmefra for leeeeenge siden TV har jeg, TV bord er ingen problem å skaffe . Angående sosial garanti så er det mange som ikke godtar det, egen erfaring og mange andres erfaring. Hva mener du med dette? Mange som helt glemmer av kjøkkenredskaper; Kniver, gaffler, skjeer, gryter, tallerkener, glass, kopper, osv osv osv. I tillegg er det jo små ting som kluter, håndklær, dynetrekk, osv osv osv Så engangsinvesteringen når man skal flytte, blir som regel alltid noe større enn man tror.. Blir nok å koste en del ja. Lenke til kommentar
Cortinarius rubellus Skrevet 23. januar 2009 Del Skrevet 23. januar 2009 Jeg mener med det at ikke alle som leier ut godtar garanti fra sosialkontoret. Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 23. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2009 Jeg mener med det at ikke alle som leier ut godtar garanti fra sosialkontoret. Ah, sånt sett. Men skal egentlig ikke være et så stort problem å betale depositumet . Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 23. januar 2009 Del Skrevet 23. januar 2009 Du vil trenge egen innboforsikring. Utleiers forsikring dekker kun bygget, ikke møblene dine, klærne dine, datautstyret ditt etc. Dette er ikke sikkert. Sjekk hva forsikringa dere har hjemme dekker, kanskje den dekker hybler også? Det gjør ihvertfall den forsikringa vi har hjemme, så jeg slipper egen innboforsikring på hybelen. Du bør heller ikke endre bostedsadresse, en av grunnene er det jeg nettopp nevnte, altså forsikring. Ved å ha bostedsadresse hjemme får du familierabatt dersom dere har flere forsikringer i samme selskap. En annen ting er dette med NRK-lisens (i teorien ihvertfall). Dersom du får masse gratis mat fra jobben syns jeg 2000,- i måneden på mat var vel mye. Jeg betaler drøyt 4000,- i måneden inkludert "alt" for en møblert, 34 m2 "stor" leilighet med relativt sentral beliggenhet. Men dette kommer jo helt an på hvor i landet man bor. I for eksempel Oslo må man jo kanskje ut med tre ganger så mye for det samme. Lenke til kommentar
Cotul Skrevet 23. januar 2009 Del Skrevet 23. januar 2009 du kan fint leve på det der. Men hvis du har tv så tror jeg du har glemt NRK(kringkastings)avgiften. Som Jonas nevner kan du jo se etter en plass som er møblert. Er også mulig å kjøpe noen ting brukt. Se på finn.no eller hvis du har en form for bruktbutikk der du bor. Lenke til kommentar
Pivotal Skrevet 23. januar 2009 Del Skrevet 23. januar 2009 Fluesopp: Det kommer svært ann på, og varierer mye fra by til by. Noen vil ikke godta det, mens andre foretrekker det. Jeg skal flytte til trondheim nå i mars og da fikk jeg beskjed på nav der at veldig mange der foretrakk å få garanti fra sosialkontoret. Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 23. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2009 Du vil trenge egen innboforsikring. Utleiers forsikring dekker kun bygget, ikke møblene dine, klærne dine, datautstyret ditt etc. Dette er ikke sikkert. Sjekk hva forsikringa dere har hjemme dekker, kanskje den dekker hybler også? Det gjør ihvertfall den forsikringa vi har hjemme, så jeg slipper egen innboforsikring på hybelen. Du bør heller ikke endre bostedsadresse, en av grunnene er det jeg nettopp nevnte, altså forsikring. Ved å ha bostedsadresse hjemme får du familierabatt dersom dere har flere forsikringer i samme selskap. En annen ting er dette med NRK-lisens (i teorien ihvertfall). Dersom du får masse gratis mat fra jobben syns jeg 2000,- i måneden på mat var vel mye. Jeg betaler drøyt 4000,- i måneden inkludert "alt" for en møblert, 34 m2 "stor" leilighet med relativt sentral beliggenhet. Men dette kommer jo helt an på hvor i landet man bor. I for eksempel Oslo må man jo kanskje ut med tre ganger så mye for det samme. Takker for svar . Skal sjekke det med forsikring bedre . Angående mat budsjettet så er det satt litt høyt så jeg er sikker på at jeg ikke bruker over det. Vil også ikke kun leve på det aller billigste så det vil koste en del for middag og pålegg (brød får jeg som sagt gratis + en del mer varer). du kan fint leve på det der. Men hvis du har tv så tror jeg du har glemt NRK(kringkastings)avgiften. Som Jonas nevner kan du jo se etter en plass som er møblert. Er også mulig å kjøpe noen ting brukt. Se på finn.no eller hvis du har en form for bruktbutikk der du bor. Kommer nok ikke til å betale kringkastingsavgift da: 1: Jeg tar med en TV hjemmefra og 2: Hvis de krever avgift så gir jeg beskjed til NRK at de kan sende en person som kan plombere antenneinngangen (ja, det er mulig ). Bruktmøbler er ikke dumt og kommer nok til å sjekke etter det . Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå