granhus Skrevet 22. januar 2009 Del Skrevet 22. januar 2009 Hei Jeg har tenkt og kjøpe meg et Canon HF 10. Jag har et par ting jeg lurer på. Hvor lang tid tar det å overføre fra minnebrikke (16 gb) til pc? Kan jeg bruke Pinnacle Studio 11 til å redigere filformatet som brukes på HF 10? Kan man bruke den interne minnebrikken til vanlig filming? Hvor lenge kan jeg filme med full oppløsning på et 16 gb minnekort? Er det noen som har erfaring med batterikapasiteten på dette kameraet? Jeg kommer til å kjøpe ekstra batterier, bør jeg kjøpe originale batterier? -granhus Lenke til kommentar
Bherserk Skrevet 22. januar 2009 Del Skrevet 22. januar 2009 Jeg har nettopp kjøpt HF100 (men ikke brukt det så mye ennå), så jeg kan prøve å svare på noen av spørsmålene. Grunnen til at jeg kjøpte HF100 og ikke HF10 var at et 16GB SD-kort koster kr 550, mens prisforskjellen på HF100 og HF10 er 1600. Det tar en del tid å overføre til PC, jeg har ikke tatt tiden. Jeg har ingen anelse om Pinnacle tar AVCHD, men tatt i betraktning at det er i ferd med å bli det dominerende formatet for konsumentkamera bør det gå bra. Hva mener du med vanlig filming? Det innebygde minnet er helt vanlig flashminne som du ikke kan ta ut av kameraet. Med 16GB-kortene mine står det at jeg kan filme 2:08 eller deromkring. Jeg kjøpte 819-batteriet også, og det har brukbar kapasitet og varer vel over en time. Tror standardbatteriet varer litt over en halvtime, men dette er ting du sikkert finner i tester eller spesifikasjoner. Canon har bygd inn en del intelligens i batteriet slik at batteriet vet nøyaktig hvor mye tid som er igjen, og det får du ikke batterier fra andre leverandører. Lenke til kommentar
granhus Skrevet 23. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2009 Hjertelig takk Bherserk! Nå fikk jeg svar på mye av det jeg lurte på. Er det ingen andre forskjeller på Hf10 og Hf100 utenom 16gb brikken? Nå har jeg et kamera som bruker tape. Når jeg overfører feks. 1 time film, tar det 1 time for å føre den over. Vil det gå raskere på et kamera som bruker minnebrikke? Lenke til kommentar
Bherserk Skrevet 23. januar 2009 Del Skrevet 23. januar 2009 Er det ingen andre forskjeller på Hf10 og Hf100 utenom 16gb brikken? Nå har jeg et kamera som bruker tape. Når jeg overfører feks. 1 time film, tar det 1 time for å føre den over. Vil det gå raskere på et kamera som bruker minnebrikke? HF10 er sort og har 16GB innebygget minne (og tar eksterne kort), HF100 er sølvfarget og tar kun eksterne kort. Det er ingen andre forskjeller. Overføringen går så raskt datamaskinen din klarer å lese fra kortet, og er uavhengig av lengden på opptaket. Med 16GB og minimumshastighet på 4MB/s fra et Class 4 kort (forutsatt at disken din henger med) vil det vel ta litt over 4000 sekunder, som er en time og ti minutter. Raskere kort, kortleser og datamaskin vil gjøre at det går raskere. Lenke til kommentar
simmyt Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 Det er ingen andre forskjeller. jo en, man kan ikke ta stillbilder samtidig med at man filmer på hf100 Lenke til kommentar
bb79 Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 (endret) 16 GB-brikker nå om dagen klarer minst 20 MB/s lesehastighet og 10-15 MB skrivehastighet. Dette er vanlige priset brikker. Dyre brikker går helt opp til 30 MB/s. Hvis man tar utgangspunkt i 20 MB/s vil det ta ca. 13 minutter å tømme 16 GB over til PCen. Edit: Jeg har ikke sjekket spec'en på kameraene, men går ut ifra at de kjører på 17 Mbps. Det tilsvarer ca. 2 MB/s. Med 16 GB brikke skal det holde til to timers filming på beste kvalitet. Endret 24. januar 2009 av bb79 Lenke til kommentar
granhus Skrevet 25. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2009 Takk takk bb79. Mye god info! Det ser ut som jeg kommer til å satse på hf 100, og heller kjøpe litt ekstra batterier og minnekort. Lenke til kommentar
Bherserk Skrevet 25. januar 2009 Del Skrevet 25. januar 2009 jo en, man kan ikke ta stillbilder samtidig med at man filmer på hf100 Noen har glemt å fortelle mitt HF100 at det ikke kan ta bilder mens man filmer. Man må riktignok slå på funksjonen og velge bildekvalitet, men det fungerer helt fint. Lenke til kommentar
granhus Skrevet 25. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2009 (endret) jo en, man kan ikke ta stillbilder samtidig med at man filmer på hf100 Noen har glemt å fortelle mitt HF100 at det ikke kan ta bilder mens man filmer. Man må riktignok slå på funksjonen og velge bildekvalitet, men det fungerer helt fint. Hehe, hvor finner man den funksjonen? Noen som vet om hf 10 eller hf 100 finnes med 1080P? Jeg så en nettbutikk som hadde en hf 10 med 1080P, men det var ingen beskrivelse eller pris. Det virket litt som en skrivefeil. Her er det: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=346377 Nå var beskrivelsen på plass. Kan dette være en nyere utgave? Eller har de "jukset" frem 1080P? Endret 25. januar 2009 av granhus Lenke til kommentar
Bherserk Skrevet 25. januar 2009 Del Skrevet 25. januar 2009 Man trykker func og blar litt nedover i lista. Etterfølgeren til HF100 heter HF S100, og den er ikke ute enda. Er mulig at de ikke har vært helt nøyaktige i beskrivelsen. Lenke til kommentar
El chico Skrevet 13. april 2009 Del Skrevet 13. april 2009 Etterfølgeren til HF100 heter HF200. HF S100 er et helt annet kamera med en helt annen (les: høyere) pris. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå