Gå til innhold

Problem med Harddisk


Anbefalte innlegg

Jeg har akkuratt hentet min "kjære" lille 180 GB wd harddisk på poskontoret og har nå satt den i maskinen.

Problemet mitt er at jeg ikke hadde nok ide kabler så jeg måtte kutte ut dvd spilleren min og heller sette harddisken der.

Så starter jeg opp maskinen min og alt ser fint ut men, disken dukker ikke opp på min datamaskin. hva er galt??

 

Jeg har 2 wd harddisker i fra før på en egen ide kabel, og nå har jeg 1 brenner som slave og 180Gb på master på samma ide kabel, skulle ikke dette fungere :shrug:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så starter jeg opp maskinen min og alt ser fint ut men, disken dukker ikke opp på min datamaskin. hva er galt??

 

Du må da formatere den først. Og sjekk at du har satt jumperene riktig på begge enhetene. Så kan du sjekke at kontrolleren din støtter store disker (noe den sikkert gjør) og så fyre inn 48-bits diskaksess-støtte i Windows.

Lenke til kommentar

Kanskje er det bare jeg som er blind men, for og og få til 48-bits diskaksess så må jeg under punkt tre ghjøre følgende: On the Edit menu, click Add Value, and then add the following registry value.

 

Hos meg kan jeg ikke klikke på add value, den muligheten har jeg ikke :(

 

Noen som vet hva annet jeg kan gjøre?

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hva det egentlig heter, men det er en sånn .reg-fil. Registerinnleggingsfil elns.

 


REGEDIT4 



[HKEY_LOCAL_MACHINESystemCurrentControlSetServicesAtapiParameters] 

"EnableBigLba"=dword:00000001

 

Klipp og lim inn i Notepad, lagre som f.eks lars.reg. Dobbeltklikk, og voilá!

Lenke til kommentar

Ok... da var det gjort, og nå har jeg restartet også men, det er fortsatt ingen disk og se..

Du sa noe om at jeg måtte formatere den men, er det nødvendig da? den er vel tom i fra før :shrug:

 

Og du sa også noe om at jeg måtte skjekke jumperne. Da mener du vel de små "tappene" bak på hd, hvor man kan velge master og slave??

Lenke til kommentar

Du sa noe om at jeg måtte formatere den men, er det nødvendig da? den er vel tom i fra før :shrug:  

 

Nettopp. Den er helt tom. Det er ikke et filsystem på den engang. Derfor må du formatere, og eventuelt partisjonere.

 

Og du sa også noe om at jeg måtte skjekke jumperne. Da mener du vel de små "tappene" bak på hd, hvor man kan velge master og slave??

 

Ja. Disse kalles jumpere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...