Gå til innhold

Skattesmell, hvor mye får jeg?

Nikkor

Anbefalte innlegg

Hei,

Hadde i 2008 et skattekort på 70k som altså var 11%, fikk ny jobb før jul og ville derfor ikke plutselig skaffe meg et nyttskattekort og betale 45% i skatt rett før jul. Så derfor valgte jeg å bruke 11% kortet og endte dermed på ca 110k inntekt i 2008.

Noen som vet ca hva jeg får skattesmell?

Ser at jeg har tatt ca 4tusen i skatt av 40tusen, som er det jeg har overtrukket 11% (70000 med)

Takker for svar. :)

Endret av Nikkor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
11% av 110 000 er 12 100, du har då betalt 5314,- kroner for lite.

Husk at det er halvt trekk i desember. Dette kan bety at Nikkor har betalt mindre enn 12 100 i forskuddstrekk, særlig siden det virker som om han hadde den høyeste inntekten mot slutten av året.

Lenke til kommentar
Men hvis jeg har betalt ca 10k skatt i 08, kan jeg regne med 5-7tusen i restskatt?

Det kan høres slik ut, ja. Sett inn tusen kroner hver måned på en sparekonto fra nå og og fram til sommeren, så har du til å dekke restskatten. Eller planlegg billig sommerferie, og bruk store deler av junilønna som er ekstra stor pga. null skattetrekk eller feriepenger til å dekke den.

Lenke til kommentar

Ja, men nå har jeg tjent 40 tusen over og ikke 20 tusen.. Og hvis jeg tjente 20 tusen var det beregna 5-6 tusen i skattetrekk... Derfor jeg lurer på om det nå skulle vært 12-13 tusen siden jeg tjente 40 og ikke 20 tusen over det jeg hadde på kortet mitt... Og siden jeg har betalt ca 4k i skatt av det beløp, lurer jeg på om jeg egentlig skylder rundt 10-11tusen..

Når jeg tenker meg om lurer jeg på om det faktisk var enda mer... Tror faktisk det var 9 tusen skattetrekk av 21 tusen hvis jeg tjente over 11% (70 tusen i 08)

Lenke til kommentar

Trådstarter, her er det endel uklarheter, og mye mulig at de 5-7000 i baksmell du har fått antydet ikke stemmer. Det lureste du kan gjøre nå er nok å finne fram siste lønnslipp (eller slipper dersom du har hatt flere arbeidsgivere og evt trygd, dagpenger etc) og gå til http://www.skatteetaten.no/Applikasjoner/E...08_07102008.htm som du fikk anbefalt, og legge inn hvor mye du har tjent, og hvor mye du har betalt i skatt, og se hva denne kalkulatoren forteller deg.

Ellers, har du bare tjent 110.000? Fulltidsarbeid, eller er dette bijobb mens du går skole eller studerer? Har du studielån, stipend eller andre bidrag? Bor du hos foreldrene dine eller med rik samboer/ektefelle og er delvis forsørget? Har du rett til skattebegrensning pga. lav inntekt? Ta gjerne med deg papirene dine til likningskontoret og prat med en saksbehandler. Der kan man treffe hyggelige folk som ikke er ute etter å flå deg, og med så liten inntekt kan du i noen tilfeller få igjen alt du har betalt i skatt, men det er vanskelig å si på et diskusjonsforum om du kvalifiserer for dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...